Friday, June 9, 2017

မႏၱေလးၿမိဳ႔ေတာ္စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီအဖဲြ႔၀င္မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆံုပဲြ (၇)

(၆) ၿမိဳ႔ျပ ဖဲြ႔စည္းတည္ေဆာက္မႈစနစ္  - လေရာင္

Urban planning ဆိုတာ ကိုယ့္မွာရိွတဲ့ ေျမ၊ ေရေတြနဲ႔ အားလံုးအဆင္ေျပေျပသြားလာႏိုင္၊ ကုန္သြယ္ႏိုင္ေအာင္ သန္႔စင္တဲ့ ေရေပးေ၀မႈစနစ္၊ လွ်ပ္စစ္ကအစ ဘယ္လိုစီမံမလဲ ဆိုတာျဖစ္ပါတယ္။ Urban planning ကိုစနစ္တက် အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ႏိုင္ငံေတြထဲက တခ်ိဳ႔ကို နမူနာျပပါမယ္။

ဒါက နယူေယာက္ပါ။ ဒီဘက္က နဂိုအေျခအေနနဲ႔ ေဟာဒါကေတာ့ အခုအေျခအေနပါ။ 


ဒါက စင္ကာပူပါ။ ဒီဘက္က နဂိုအေျခအေနနဲ႔ ေဟာဒါကေတာ့ အခုအေျခအေနပါ။


အဲဒါကိုၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ Urban planning ရဲ့အက်ိဳးေက်းဇူးကို ျမင္ၾကရမွာပါ။
Urban planning မွာ အစိုးရကဖန္တီးေပးတဲ့ ၿမိဳ႔ျပကို လူေတြလာတယ္။ အလုပ္ေတြရၾကတယ္ေပါ့။
ၿမိဳ႔ျပတစ္ခုကို ဒီဇိုင္းဆဲြတဲ့အခါ အေရးႀကီးတဲ့အခ်က္က ၿမိဳ႔လယ္ရဲ့ ၅% ေလာက္ကိုပဲ ရံုးေတြ အေဆာက္အဦးေတြ ေဆာက္ပါ တယ္။ က်န္တဲ့ ၉၅% ကိုေတာ့ ပန္းၿခံေတြ၊ ေျမလြတ္ေတြနဲ႔ ျပည္သူေတြအတြက္ ဖန္တီးေပးဘို႔ပါ။

စင္ကာပူက အကန္႔အသတ္ရိွတဲ့ေျမေနရာကို အစိုးရက က႑ (၁၂) ရပ္ကို ခဲြေ၀အသံုးျပဳပါတယ္။ Urban planning စလုပ္ေတာ့ သူတို႔ ႏိုင္ငံတကာက ကြ်မ္းက်င္ပညာရွင္ေတြကို ခန္႔ထားတယ္။ ေျမအေနအထားခဲြေ၀တယ္။ ေနာက္ benchmark စဥ္းစားတယ္။ ဥပမာ - မီးရထားစနစ္မွာ ဂ်ပန္စနစ္ယူမလား၊ ဂ်ာမဏီစနစ္ယူမလား ေပါ့။ အဲဒါၿပီးမွ ၿမိဳ႔ plan ေတြ ဆဲြပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုက ကိုယ့္ရဲ့ ဘ႑ာေရးအေျခအေန။ ပိုက္ဆံဘယ္ေလာက္သံုးႏိုင္တယ္ ဆိုတဲ့အေပၚမူတည္ၿပီး phase 1 မွာ ဘယ္အထိေဆာက္မယ္။ ရထားလမ္းကို ဘယ္ကေနဘယ္ထိ အရင္ဆက္မယ္။ ေနာက္ ေရလွ်ံႏိုင္တဲ့ေနရာ စသျဖင့္။ အဲဒါဆို အစိုးရအေနနဲ႔ စီမံကိန္းခ်တာ ၿပီးသြားပါၿပီ။ ေနာက္တဆင့္က resource ေတြကို ဘယ္လိုရွာမလဲ။

Resource အမ်ားႀကီးရိွပါတယ္။ supply chain, IT, Banking စတဲ့ urban planning ကို အေထာက္အပံ့ျပဳမဲ့ နည္းပညာေတြ အားလံုးကို တၿပိဳင္နက္ႀကီးထြားလာေအာင္ လုပ္ေပးရမွာပါ။

Master plan လုပ္တံုးကေတာ့ ငွားထားတဲ့ ကြ်မ္းသူေတြနဲ႔ ေရးဆဲြတယ္။ ဒါေပမဲ့ project တစ္ခုခ်င္းလုပ္ေတာ့မယ္ဆို design ေတြ၊ reference ေတြ ရွာရပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့အားသာခ်က္က ကိုယ္က ခုမွစလုပ္မွာဆုိေတာ့ ႏိုင္ငံတကာက case study (အမွားမ်ားကို ေလ့လာသံုးသပ္ခ်က္) ေတြကို နမူနာယူလို႔ရပါတယ္။ အဲဒါေတြၾကည့္ၿပီး အေကာင္းဆံုးဒီဇိုင္းကို ေရးဆဲြႏိုင္ ပါတယ္။

မႏၱေလးအတြက္ ဒီဇိုင္းဆဲြရင္ ျမန္မာမႈေတြ ပ်က္မသြားေစဘို႔ ဘယ္သူေတြကို တာ၀န္ေပးမလဲ၊ ဘယ္သူေတြကို အကဲျဖတ္ခိုင္း မလဲ။ ေနာက္ၿပီး ရုပ္၀တၳဳပစၥည္းေတြျဖစ္တဲ့ အုတ္၊ သဲ၊ ေက်ာက္ေတြ၊ ဘိလပ္ေျမေတြအတြက္ပါ ထည့္စဥ္းစားရပါမယ္။ ၿမိဳ႔တည္ ဘို႔အတြက္ ဒီပစၥည္းေတြ လံုလံုေလာက္ေလာက္ရိွသလား။ ဘယ္ေနရာမွာ သိုေလွာင္မလဲ။ လူထုကို အေႏွာက္အယွက္မျဖစ္ ေစဘဲ လုပ္ငန္းခြင္ေရာက္ေအာင္ ဘယ္လိုသယ္မလဲ။

ၿမိဳ႔ျပစနစ္တစ္ခုစတင္လိုက္ၿပီဆိုတာနဲ႔ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းေတြေပၚလာတယ္။ လူေတြ၀င္ေငြေကာင္းလာတယ္။ အစိုးရ လည္း ၀င္ေငြေကာင္းတယ္။ ကြ်န္မဒီမွာ Rules and Regulations and Practices အေၾကာင္း ရွင္းျပပါမယ္။

Developer တစ္ေယာက္ဟာ ကိုယ့္ပေရာဂ်က္ထဲကို ဘိလပ္ေျမ အစီး ၂၀ သြင္းမယ္ဆိုရင္ ဆယ္စီးတိုက္ေလာက္ဟာ ခဲသြား တာနဲ႔ အေလအလြင့္ အပ်က္အစီးထဲမွာ ပါသြားပါတယ္။ ဒါက နစ္နာခ်က္ေတြပါ။ ဒါက developer တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ပါ။ အစိုးရအေနနဲ႔ဆို အေလအလြင့္၊ အပ်က္အစီးအရမ္းမ်ားလို႔ အရမ္းနစ္နာပါတယ္။ အဲဒီပိုက္ဆံေတြကို တျခား ဖံြ႔ၿဖိဳးေရး လုပ္ငန္းေတြမွာ သံုးလို႔ရတယ္။ ဒီဇိုင္းမွားလို႔ဖ်က္လိုက္၊ တစ္ခါဖ်က္၊ ႏွစ္ခါဖ်က္။ အဲသလိုဖ်က္ရတဲ့အတြက္ ကုန္သြားတဲ့ ပိုက္ဆံေတြဆုိတာ ဘာမွျပန္ရတာမဟုတ္ပါဘူး။ ဆံုးရံႈးသြားတာ။

အဲသလိုေတြမျဖစ္ရေအာင္ နည္းပညာ၊ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒ၊ Practices ေတြ က်င့္သံုးဖို႔လိုပါတယ္။ ဒီဖိုင္းကေတာ့ ပိုက္ဆံေပးခိုင္းတာပါ။ ေနာက္တစ္ခုက အမ်ားျပည္သူန႔ဲသက္ဆိုင္တဲ့အေဆာက္အဦေတြ ခဏခဏပိတ္ဆို႔မေနေအာင္ စီစဥ္ဘို႔လည္း လိုပါတယ္။
ဆိုပါေတာ့ ႏိုင္ငံျခားသားတစ္ေယာက္ ရန္ကုန္လာလည္တယ္။ သူ႔အေနနဲ႔ တစ္သက္လံုးမွ တစ္ႀကိမ္လာလည္တာ။ ေရႊတိဂံု ဘုရားလည္းတက္ဖူးေရာ ဘုရားႀကီးက ေရႊခ်ဘို႔ျငမ္းေတြဆင္၊ ဖ်ာေတြနဲ႔ အကုန္ပတ္ကာထားတယ္။ ဖူးလို႔မရေတာ့ဘူး။
ဒီကိစၥေတြကိုလည္း အေသးစိတ္ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ္။

ေနာက္တစ္ခုက ပေရာဂ်က္ေတြ ဘယ္ေတာ့ၿပီးမလဲတဲ့။ ကိုယ္တာ၀န္ယူထားတဲ့အခ်ိန္မွာ ပေရာဂ်က္ေတြကို ၿပီးေအာင္ လုပ္ရပါမယ္။ မၿပီးရင္ ကိုယ္လည္းထြက္သြားေရာ ဒါႀကီးက တိုးလို႔တန္းလန္းက်န္ခဲ့မယ္ဆိုတာ မျဖစ္သင့္ဘူးေပါ့။ ဒီေတာ့ ဒီပေရာဂ်က္ဘယ္ေတာ့ၿပီးရမယ္ဆိုတာ အေသသတ္မွတ္၊ အဲဒီကာလအတြင္း မၿပီးၿပီးေအာင္ အတင္းတြန္းလုပ္ရမယ္။

ေနာက္ ၿမိဳ႔ျပစနစ္တစ္ခုကိုတည္ေဆာက္တဲ့ေနရာမွာ ၿမိဳ႔သူၿမိဳ႔သားေတြ ဘာနဲ႔သြားခ်င္သလဲ။ စက္ဘီးနဲ႔သြားခ်င္သလား။ ေျခလ်င္သြားခ်င္သလား စသျဖင့္။ အဲဒီေတာ့ လမ္းေတြကို ျဖစ္ႏိုင္သမွ် သူတို႔စိတ္ႀကိဳက္ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးေပးထားရပါမယ္။

ေနာက္တစ္ခုက ေစ်းကြက္ထဲမွာ ခရမ္းခ်ဥ္သီးျပတ္လတ္သြားတာေတြ၊ နံနံပင္ျပတ္လတ္သြားတာေတြ မျဖစ္ရေအာင္။ ကုိယ့္ၿမိဳ႔ရဲ့ စားသံုးမႈအေျခအေနကို သိထားရမယ္။ ကိုယ့္ၿမိဳ႔လူထုလိုအပ္တဲ့ အဲဒီအစားအေသာက္ေတြကို ေထာက္ပံ့ေပးႏိုင္ သလား။ Urban planning မွာ ထည့္စဥ္းစားရပါတယ္။ ဥပမာ - ဘန္ေကာက္မွာဆို အစားအေသာက္ အရမ္းေပါတယ္။ အပင္ ကေလးေတြ အသီးေတြကအစ။ အစိုးရက ဓာတ္ခဲြခန္းေတြကို လယ္ကြင္းေတြထဲအေရာက္ ယူသြားတယ္။ လယ္သမားေတြကို အကူအညီေပးတာေပါ့။

အပန္းေျဖတဲ့ေနရာေတြ၊ စာၾကည့္တိုက္ေတြလည္း လိုပါတယ္။ ကေလးငယ္ေတြအတြက္လည္း လြတ္လပ္ေပါ့ပါးၿပီး အႏၱရာယ္ ကင္းတဲ့ ကစားကြင္းေတြလိုပါတယ္။ အဲဒီကစားကြင္းေတြဟာ သူတို႔အိမ္အနီးမွာပဲ ရိွေနရမယ္။ စိတ္ေရာကိုယ္ပါ လံုၿခံမႈ ရိွရမယ္။ အျပင္ထြက္လိုက္တာနဲ႔ တဂြီဂီြ တဂြမ္ဂြမ္အသံေတြနဲ႔ သူတို႔ အသက္အႏၱရာယ္ကို ၿခိမ္းေျခာက္ေနတာေတြ မရိွေစရ ဘူး။

ေနာက္ အိမ္ေတြေဆာက္တဲ့အခါမွာ အနီးအနားမွာ သံျဖဴလုပ္ငန္းေတြ၊ ဆီေၾကာ္လုပ္ငန္းေတြစတာေတြ မရိွေစရဘူး။ ေလထု ညစ္ညမ္းမႈျဖစ္ေစတဲ့အရာေတြကို လူေနအိမ္ေျခေတြနဲ႔ ေ၀းတဲ့ေနရာေတြမွာ ေနရာခ်ေပးရပါမယ္။

အိမ္ေတြေဆာက္တဲ့ေနရာမွာ အလယ္အလတ္တန္းစားေတြအတြက္ သူတို႔တတ္ႏိုင္တဲ့အိမ္၊ အိမ္ခန္းေတြ ေဆာက္ေပးရမယ္။ ၀င္ေငြနည္းတဲ့သူေတြအတြက္လည္း သူတို႔တတ္ႏိုင္တဲ့အိမ္ခန္းေတြ ေဆာက္ေပးရမယ္။ အလယ္အလတ္တန္းစားေတြၾကားထဲ ဆင္းရဲသားေတြ ထိုးထည့္ရင္ သူတို႔ေပ်ာ္မွာမဟုတ္ဘူး။ အဲသလိုပဲ ပုိက္ဆံရိွတဲ့သူေတြ အတြက္လည္း သူတို႔ေနခ်င္တဲ့ အိမ္ခန္းေတြ ေဆာက္ေပးရမယ္။ အဲသလိုနဲ႔ သူတို႔လိုအပ္တာကို ဖန္တီးေပးရင္း အစိုးရကလည္း အဲဒီအိမ္ခန္းေတြ ေရာင္းစားေတာ့ ပိုက္ဆံရတယ္။

ေနာက္ မီးသတ္စနစ္ေတြလည္း ထည့္ေပးရမယ္။ ေနာက္ၿပီးအာမခံစနစ္။ ကိုယ္၀ယ္ထားတဲ့အိမ္ဟာ ဘာအာမခံမရိွဘူးဆို ကိုယ့္စိတ္ထဲမွာ မလံုၿခံဳဘူး။ ဆိုေတာ့ ျပည္သူကိုေရာင္းလိုက္တဲ့အိမ္ေတြမွာ warranty နဲ႔ insurance ေတြ ေပးႏိုင္ရမယ္။ ဒါ့အျပင္ ပံုမွန္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းမႈေတြလည္း လုပ္ေပးေနရမယ္။

ေနာက္တစ္ခုက လူေတြဟာ သူတို႔အိမ္ကေန လုပ္ငန္းခြင္ကိုလာတဲ့အခါ အတိုဆံုးလမ္းေၾကာင္းျဖစ္ေအာင္ စီမံေပးရမယ္။ အလုပ္သြားျပန္တဲ့အခါ မလိုအပ္ပဲ အခ်ိန္ေတြ မကုန္ေစရဘူး။ Urban planner ရဲ့အမွားေၾကာင့္ ျပည္သူေတြဟာ ေန႔စဥ္နဲ႔ အမွ် နာရီေပါင္းမ်ားစြာ ဆံုးရံႈးေနရတာမ်ိဳး ျဖစ္ကို မျဖစ္ရပါဘူး။ ၿမိဳ႔လယ္ အဓိကစီးပြားေရးလုပ္ငန္းေနရာေတြကိုလည္း သြားလာရလြယ္ကူေအာင္ လုပ္ေပးရတယ္။ အဲသလုိ ေဆးရံု၊ မီးသတ္စတာေတြကိုလည္း လူေတြဆီ သက္ေတာင့္သက္သာနဲ႔ အခ်ိန္တိုအတြင္းေရာက္ေအာင္ စီမံထားရတယ္။

ေနရာအကန္႔အသတ္ရိွတဲ့ေနရာေတြမွာ ေစ်းအတြက္ သီးသန္႔ေနရာမေပးေတာ့ဘူး။ Mix development လို႔ေခၚတဲ့ အေဆာက္ အဦးေတြေဆာက္တယ္။ ေျမေအာက္မွာ ဘတ္စ္ကားဂိတ္၊ အဲဒီအေပၚ ေျမညီထပ္မွာ ေစ်း၊ အဲဒီအေပၚမွာ ကားပါကင္။ ကားပါကင္ရဲ့အေပၚမွာက်ေတာ့ လူေနအိမ္။ အဲသလို အားလံုးေပါင္းၿပီး အေဆာက္အဦတစ္ခုထဲမွာ ေပါင္းထည့္လိုက္တယ္။

ေနာက္ Urban planning လုပ္တဲ့အခါ စီးပြားေရးသမားေတြရဲ့ မ်က္ႏွာတစ္ခုတည္း မၾကည့္ရပါဘူး။ ကုန္စည္ေတြ ဘယ္လို စီးဆင္းမလဲဆိုတာလည္း အေသးစိတ္စဥ္းစားရပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး လူေတြဟာ အလုပ္သြားတဲ့အခါ ဘယ္ၿမိဳ႔နယ္ကေန ဘယ္ၿမိဳ႔နယ္ကိုသြားတာ အမ်ားဆံုးလဲ။ ျပန္တဲ့အခါမွာလည္း ဘယ္ၿမိဳ႔နယ္ကေန ဘယ္ၿမိဳ႔နယ္ကိုျပန္တာ အမ်ားဆံုးလဲ။ ထည့္တြက္ရပါတယ္။ ေနာက္ ေက်ာင္းသားေတြ ေက်ာင္းကိုဘယ္လိုသြားသလဲ။ ကမၻာလွည့္ခရီးသြားေတြ အတြက္လည္း ထည့္စဥ္းစားရပါတယ္။ သူတို႔ဆီက ပိုက္ဆံေတြ အမ်ားႀကီးရႏိုင္လို႔ပါ။

ၿမိဳ႔ျပဒီဇိုင္းတြက္တဲ့အခါ ေျမျပင္အေျခအေနေတြကို အားလံုးေလ့လာၿပီးမွ ရတဲ့အခ်က္အလက္ေတြေပၚမူတည္ တြက္ရပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုက activity focus, ကိုယ့္ၿမိဳ႔ကလူေတြ ဘာေတြလုပ္ၾကသလဲ။ မနက္ပုိင္း လမ္းေလွ်ာက္ၾကသလား။ ေအးေအး ေဆးေဆးထိုင္ၿပီး စာဖတ္ၾကသလား။ ကစားခုန္စားလုပ္သလားေပါ့။ အဲဒါေတြအတြက္လည္း သူတို႔အဆင္ေျပေအာင္ ေနရာေတြ၊ ထိုင္ခံု၊ ေလွ်ာက္လမ္းစတာေတြ လုပ္ေပးရပါတယ္။

အစိုးရအေနနဲ႔ကေတာ့ အလုပ္ခ်ိန္မ်ားေလ သူတို႔အတြက္ ပိုက္ဆံပိုရေလပဲ။ ညဘက္ ၉ နာရီေနာက္ပိုင္း ဘယ္သူမွ အလုပ္မလုပ္ၾကေတာ့ဘူးဆို ပိုက္ဆံမရေတာ့ဘူး။ ဒီေတာ့ ေန႔ပိုင္းမွာ ဘယ္သူေတြလုပ္သလဲ။ ညပိုင္းမွာ ဘယ္သူေတြ လုပ္သလဲဆုိတ့ဲအေပၚမူတည္ၿပီး ဒီဇိုင္းလုပ္ေပးရတယ္။ ဒီလိုအပ္ခ်က္ေတြအားလံုး ျဖည့္ဆည္းေပးတယ္ေပါ့။

လူဆိုတာ အမွားနဲ႔မကင္းႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီအမွားေတြေပၚက သင္ခန္းစာယူႏိုင္ရမယ္။ ဆိုၾကပါစို႔။ ပထမ ၅ ႏွစ္မွာ ပေရာဂ်က္ ၂၀ ၿပီးသြားတယ္။ အမွားေတြ အမ်ားႀကီးေတြ႔တယ္။ ဒါေပမဲ့ ေနာက္ထပ္ ၅ ႏွစ္မွာ ေဆာက္မဲ့ပေရာဂ်က္ေတြက် အဲသလိုမ်ိဳးအမွားေတြ ထပ္မျဖစ္ရေအာင္ သင္ခန္းစာယူရတယ္။

ကိုယ့္ၿမိဳ႔သားေတြဟာ ကိုယ့္ၿမိဳ႔ကိုယ့္ေဒသကို ခ်စ္တတ္လာေအာင္လုပ္ေပးဘို႔။ ကမၻာလွည့္ခရီးသြားေတြက ျမန္မာႏိုင္ငံလာ ေတာ့မယ္ဆို မႏၱေလးကို မ်က္စိထဲျမင္လာေအာင္ ဖန္တီးေပးရပါမယ္။ မႏၱေလးရဲ့အလွအပေတြ ျမန္မာမႈအႏုပညာေတြကို ခံစားႏုိင္ေအာင္ လုပ္ေပးရမယ္။ ဥပမာ - ေလယာဥ္နဲ႔ မႏၱေလးအလွကို ေကာင္းကင္ကၾကည့္ႏိုင္ေအာင္ ဖန္တီးေပးတာမ်ိဳးေပါ့။ မနက္ပိုင္းမွာတစ္ခါ။ ညေနပိုင္းမွာတစ္ခါ ပ်ံသန္းေပးမယ္ စသျဖင့္။ မႏၱေလးဆိုတာ ႏွစ္ခုမရိွပါဘူး။ သူ႔မွာ သူ႔ပံုရိပ္ရိွၿပီးသား။ ဒါက ပိုက္ဆံဘယ္လိုရွာမလဲလို႔ နမူနာ စဥ္းစားေပးတာပါ။

ေနာက္ လမ္းပမ္းဆက္သြယ္ေရး။ ဒီအေၾကာင္းစဥ္းစားတဲ့အခါ ကိုယ့္ေဒမွာ လူေတြဘယ္လိုသြားတယ္။ စားသံုးကုန္ေတြ ဘယ္လိုစီးဆင္းတယ္၊ ျပင္ပကကုန္ေတြ ဘယ္လို၀င္လာတယ္။ ဘယ္အခ်ိန္ေတြမွာ ပဲြေတာ္ေတြရိွတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကားေတြ ပိုၿပီး ေျပးဆဲြေပးရမယ္ စသျဖင့္ေပါ့။

ဒီလမ္းပမ္းဆက္သြယ္ေရးစနစ္ကိုလည္း ဆယ္ႏွစ္တစ္ခါ ျပန္ေလ့လာ၊ ဆန္းစစ္ၿပီး ပိုေကာင္းေအာင္လုပ္ပါတယ္။ စီးပြားေရး အသက္ေသြးေၾကာေတြကိုေတာ့ ဘယ္လုိနည္းနဲ႔မွ အထိမခံပါဘူး။ ၾကက္သြန္နီ၊ ျငဳပ္သီးစတဲ့စားေသာက္ကုန္ေတြ ၿမိဳ႔ထဲမွာ ျပတ္မသြားရေအာင္ တစ္ခ်ိန္လံုးေစာင့္ၾကည့္ေနတယ္။ ျပည္သူေတြအတြက္ အၿမဲတမ္းဖူလံုေနရမယ္ေပါ့။

ေျပာစရာေတြရိွေသးေပမဲ့ အခ်ိန္ေစ့ေနၿပီမို႔ ဒီေလာက္နဲ႔နားပါမယ္။

ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

No comments: