၁။ လိမၼာပါးနပ္ပါ
စဥ္ဆက္မျပတ္ ေလ့လာသင္ယူျခင္းသည္ က်ဆင္းေနေသာ သင့္ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးႏွင့္ အလုပ္အကိုင္
အခြင့္အလမ္းမ်ားအတြက္ ကုေဆးတစ္ခု ျဖစ္သည္။
ဂ်င္မ္ကြက္ဟာ အတန္းထဲမွာ ထူးခြ်န္တ့ဲေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္
ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ သူထူးခြ်န္တာက ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွခဲ့တဲ့အတြက္ ထူးခြ်န္ရတာ။ အသက္
၅ ႏွစ္သားေလာက္မွာ ေခါင္းဒဏ္ရာရၿပီးတဲ့ေနာက္ ဘာပဲသင္သင္၊ သင္ယူေလ့လာမႈဆိုတာ သူ႔အတြက္
အႀကီးမားဆံုး စိန္ေခၚမႈႀကီးျဖစ္ေနခဲ့တယ္။ အဲဒါနဲ႔မ်ားေတာင္ သူဟာ အထက္တန္းကိုၿပီးေအာင္
တက္ႏုိင္ခဲ့ၿပီး ေကာလိပ္ေက်ာင္း ၀င္ခြင့္ရေအာင္ လုပ္ႏိုင္ခဲ့တယ္။
အဲဒီလည္းေရာက္ေရာ သင္ၾကားေရးဆုိင္ရာ
ျပႆနာေတြကို ေအာင္ျမင္ေအာင္ ေက်ာ္လႊားမယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်လိုက္ၿပီး ဘာသာရပ္ေပါင္းမ်ားစြာသင္ယူဘို႔
မွတ္ပံုတင္လုိက္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ စာသင္တဲ့အထဲ စိတ္ျမႈပ္ထားလိုက္တာ စားဘို႔လည္းေမ့၊ အိပ္ဖို႔လည္းေမ့၊
ေလ့က်င့္ခန္းေတြလည္း မလုပ္ႏုိင္ေတာ့တဲ့ထိ ျဖစ္သြားတယ္။ သူဟာ အဲဒီ သူ႔အစဲြေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္ေတာ့တာပဲ။
တစ္ေန႔
သူစာၾကည့္တိုက္ထဲကထြက္လာေတာ့ အရမ္းကို ပင္ပန္းေနၿပီ။ သူ ေလွခါးေပၚကို လဲက်သြားတယ္။
သတိရလာလို႔ ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ေဆးရံုေပၚေရာက္ေနတာ ေတြ႔ရတယ္။ က်ိဳးပဲ့၊ ဖူးေယာင္၊ ပြန္းရွ
ဒဏ္ရာေတြနဲ႔။ သူ အေတာ့္ကို စိတ္ဓာတ္က်သြားတယ္။
အဲလ္ဘတ္အိုင္စတိုင္းရဲ့
အဆိုအမိန္႔ျဖစ္တဲ့ “အရူးဟာ ဒါကိုပဲထပ္တလဲလဲလုပ္ရင္း ထူးျခားတဲ့ရလဒ္မ်ား ရေလမလားလို႔
ေမွ်ာ္လင့္ေနတယ္” ကို ေရးထားတဲ့ စာတမ္းေလးပါတဲ့ ေကာ္ဖီခြက္ကိုင္ရင္း သူနာျပဳဆရာမေလး
ေရာက္လာတယ္။
အိုင္စတိုင္းရဲ့
ရူးသြပ္ျခင္း အဓိပၸာယ္ကိုဖတ္ၿပီး ကြက္ ဟာ ေက်ာင္းနဲ႔ေကာလိပ္ေတြဟာ “ဘာလဲ” ဆိုတာကုိ သင္ယူဘုိ႔အတြက္
အေကာင္းဆံုးေနရာျဖစ္ေပမဲ့ “ဘယ္လုိ” ဆိုတာကို သင္ဘို႔မဟုတ္ေၾကာင္း သေဘာေပါက္သြားတယ္။
ဒါနဲ႔ သင္ၾကားမႈအတြက္ အကန္႔အသတ္ေတြကို ဘယ္လိုေက်ာ္လႊားရမယ္ဆိုတာကုိ သူသိသြားတယ္။ အဲဒီမွာတင္
ဘယ္လို သင္ယူရမယ္ဆိုတာကို သူစတင္ေလ့လာေတာ့တယ္။
ကြက္ဟာ ေလ့လာျခင္းရဲ့ သိပၸံနဲ႔
၀ိဇၨာ ပညာရပ္ေတြကို စတင္သင္ယူတယ္။ ရက္ ၃၀ အတြင္းမွာပဲ သူဟာ စာကို ျမန္ျမန္ဖတ္ လာႏုိင္တယ္။
ပိုၿပီးအာရံုစူးစိုက္လာႏိုင္သလို ပိုၿပီးေတာ့လည္း မွတ္မိလာတယ္။ ရက္ေပါင္း ၆၀ အတြင္း
သူဟာ အတန္းထဲမွာ အထူးခြ်န္ဆံုးေက်ာင္းသား ျဖစ္လာတယ္။ သူဟာ ဒုကၡသုကၡေတြကို ေအာင္ျမင္မႈအျဖစ္
ေျပာင္းပစ္ႏုိင္ခဲ့တယ္။
အခုေတာ့ ကြက္သင္တန္းေက်ာင္းရဲ့
အမႈေဆာင္အရာရိွခ်ဳပ္ျဖစ္လာခဲ့ၿပီ။ သူက “Knowledge is power, Learning is super
power” (အသိဉာဏ္ဟာ ခြန္အား၊ ေလ့လာျခင္းဟာ မဟာခြန္အား) လို႔ေျပာတယ္။
၂။ မီးကုိ စြန္႔လႊတ္ရျခင္း
သင္ယူေလ့လာမႈဆုိတာ
တျခားကမၻာက ၿဂိဳဟ္သားေတြရဲ့ အလုပ္မဟုတ္ပါဘူးကြာ။ ေနပါဦး။ ငါတို႔လူသားအားလံုးဟာ အူ၀ဲ
ဆိုၿပီး ေမြးလာကတည္းက စၿပီး ေလ့လာသင္ယူေနၾကရတာ မဟုတ္လား။ ကေလးေတြ ဘယ္လို ေလ့လာသင္ယူၾကတယ္ဆိုတာ
နည္းနည္းေလာက္ ေစာင့္ၾကည့္လိုက္စမ္းပါ။ မင္းသူတို႔ကို ကူညီႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမဲ့
မင္းလည္းဒီလိုပဲ သင္ယူခဲ့ရတာဆိုတာ သေဘာေပါက္လာလိမ့္မယ္။ ေနာက္ၿပီး မင္းလဲပဲ တစ္သက္လံုး
စူးစမ္းမႈ၊ စပ္စုမႈ၊ ေလ့လာမႈေတြ လုပ္ရေတာ့မွာ သဘာ၀ပဲ မဟုတ္လား။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္
အသက္ႀကီးလာတာနဲ႔အမွ် ဒီေမြးရာပါ ေလ့လာမႈမီးေတာက္ဟာ တျဖည္းျဖည္း ၿငိမ္းသြားရတာပဲ။ ေက်ာင္းသြားဘို႔
အင္တင္တင္ျဖစ္ေနတဲ့စိတ္ကို အတင္းကို တြန္းထိုး ႏိႈးဆြေနရေတာ့တာ။ အခ်ိန္ေတြၾကာလာတာနဲ႔အမွ်
အသက္အရြယ္နဲ႔ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္မႈအၾကား ကြာဟခ်က္ဟာလည္း တျဖည္းျဖည္း ပိုႀကီးလာတယ္။ အဲဒီအခါမွာ
အလုပ္အကိုင္ အာမခံခ်က္ နဲ႔ သက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းလည္း က်ဆင္းလာတယ္။
၃။ သင္ယူမႈအတြက္ အတားအဆီး
ငါတို႔ရဲ့
သင္ၾကားေလ့လာမႈကို သဘာ၀အေလ်ာက္ စဥ္ဆက္မျပတ္ ပိတ္ပင္ဟန္႔တားေနတာ ဘာေတြလဲ။ ဒီမွာ အတားအဆီး
ႏွစ္ခုရိွတယ္။
၁။ အစက္ေတြကို ဆက္ႏိုင္စြမ္းမရိွမႈ
ဘယ္လိုျဖစ္ျဖစ္
လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ (အာသာရမၼက္ျပင္းျပင္းနဲ႔ ေလ့လာလိုစိတ္ နဲ႔ သူ႔တို႔တတ္ႏိုင္စြမ္း)
ဆိုတဲ့ အစက္ႏွစ္ခုရယ္။ (သူတို႔လုပ္ႏိုင္စြမ္း နဲ႔ အရိွန္အဟုန္နဲ႔ေျပာင္းေနတဲ့ ေစ်းကြက္တန္ဘိုး)
ဆိုတဲ့ အစက္ႏွစ္ခု ကို ဆက္မေပးႏိုင္ေသးဘူး ျဖစ္ေနတယ္။
၂။ အေကာင္းဆံုးမဟုတ္တဲ့ ေလ့လာမႈ
စဥ္ဆက္မျပတ္ေလ့လာမႈဟာ
မရိွမျဖစ္လိုပါတယ္လို႔ ငါတို႔လက္ခံထားရင္ေတာင္ ငါတို႔ဟာ ပိုၿပီး ထိေရာက္တ့ဲနည္းေတြနဲ႔
ေလ့က်င့္ေပးခံရတာမ်ိဳးမရိွေသးဘူး။
ငါတို႔ရဲ့
သင္ယူလိုစိတ္နဲ႔ ေလ့လာႏိုင္စြမ္းနည္းပါးမႈ - စတ့ဲ အေျခခံျပႆနာေတြကို မရွင္းႏိုင္ရင္
စာအုပ္ေတြ၊ အြန္လိုင္းသင္တန္းေတြ၊ သင္ရိုးေတြရိွေနရင္ေတာင္ စဥ္ဆက္မျပတ္ေလ့လာေနသူအတြက္ေတာ့
ခက္ခဲေနဦးမွာဘဲ။
ဒါေပမဲ့
သင္ယူေလ့လာျခင္းရဲ့ ပထမေနရာဟာ ဘာလဲ။
၄။ သင္ယူေလ့လာမႈရဲ့ ရႈေထာင့္သံုးမ်ိဳး
ပတ္၀န္းက်င္အေနအထားအရ
သူတို႔အရည္အေသြးကို အဆင့္ျမွင့္ဘို႔ သင္ယူေလ့လာမႈကို မျဖစ္မေနလုပ္ဘို႔ တြန္းအားေပးခံလာရတဲ့အခါ
လူေတြဟာ လက္မွတ္ေတြ၊ ဒစ္ပလုိမာေတြ၊ ဘဲြ႔ေတြရေအာင္ အသည္းအျပင္း လုိက္ၾကရေတာ့တယ္။ ဆိုေတာ့
သင္ယူေလ့လာမႈဆိုတာ လက္မွတ္တစ္ခုရဘို႔ဆိုတဲ့ အလြန္က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ ေဘာင္ထဲ ေရာက္သြားတယ္။
မင္း အသက္
၇၀ ဆိုပါေတာ့။ အတန္းထဲမွာ ႏိုးႏိုးၾကားၾကား ဘယ္ႏွစ္နာရီေလာက္ရိွေနႏိုင္မလဲဆိုတာ ခန္႔မွန္းၾကည့္စမ္းပါ။
ငါက ၅%ပဲရိွတယ္လို႔ေျပာလုိက္ရင္ မအံ့ၾသပါနဲ႔။ အေရးႀကီးတာက က်န္တဲ့ ၉၅% ေသာအခ်ိန္ေတြကို
ဘယ္လို သံုးလုိက္သလဲ ဆုိတာဘဲ။
ကံအားေလ်ာ္စြာ
ေလ့လာမႈနည္းလမ္းေတြဟာ ပိုၿပီးက်ယ္ျပန္႔လာတယ္။ ေအာက္က အခ်က္သံုးခ်က္ အပါအ၀င္ေပါ့။
၁။ အသိပညာ (knowledge)
ဘာေတြငါတို႔သိသလဲဆုိတာ
ဗဟုသုတေပါ့။ ဥပမာအားျဖင့္ စီးပြားေရးပညာ၊ သမိုင္းပညာ၊ စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခဲြမႈအတတ္ပညာ
စသည္ေပါ့။ ထံုးစံအားျဖင့္ေတာ့ ဒီအသိပညာေတြကို ငါတို႔ဟာ ေက်ာင္းကေသာ္လည္းေကာင္း၊ စာအုပ္ေတြကေသာ္လည္းေကာင္း
ရတယ္။
၂။ ကြ်မ္းက်င္မႈ (skill)
ကြ်မ္းက်င္မႈဆိုတာ
တစ္ခုခုကိုလုပ္ႏုိင္တဲ့ အရည္အေသြးပဲ။ တစ္ေယာက္ေယာက္က ပစၥည္းတစ္ခုခုကုိေရာင္းတာ၊ ကြန္္ျပဴတာ
ပရိုဂရမ္တစ္ခုကို ေရးတာ၊ စက္ျပင္တာ၊ မီးဆင္တာ စတာေတြဟာ ကြ်မ္းက်င္မႈေပါ့။ ကြ်မ္းက်င္မႈကိုေတာ့
သင္တန္းနဲ႔ သင္ေပးလို႔ရတယ္။ လုပ္ငန္းခြင္ထဲကေန တတ္လာတာရိွတယ္။
၃။ သေဘာထား (attitude)
ဒါ အေရးႀကီးဆံုးလို႔
ထင္တာပဲ။ မင္းစဥ္းစားၾကည့္ေပါ့ကြာ။ တစ္ေယာက္ေယာက္ဟာ ဘာလုပ္ရမလဲဆိုတာလဲသိတယ္။ လုပ္လည္းလုပ္တတ္တယ္။
ဒါေပမဲ့ေကာင္းေကာင္းမလုပ္ခ်င္ဘူးဆို မခက္ပါလား။ ဆိုလိုတာက ဒီေနရာမွာ သံုးမတ္လံုး သံေခ်ာင္း
သံုးရမယ္ဆုိတာသိေပမဲ့ ငါးမူးလံုးပဲသံုးသြားတာမ်ိဳးေပါ့။ ဆိုေတာ့ စိတ္ေနစိတ္ထားသာ မေကာင္းလို႔ကေတာ့
မင္း ဘယ္ေလာက္ႀကီးပဲ တတ္တတ္၊ သိသိ အလကားပဲမဟုတ္လားကြ။
တကယ္ေလ့လာသင္ယူတယ္ဆိုတာ
အဲဒီ အခ်က္သံုးခ်က္ အားလံုးပါဘို႔လိုတယ္္။ အိပ္ယာ၀င္တဲ့အခ်ိန္မွာ ရိွတဲ့မင္းရဲ့ အရည္အခ်င္းဟာ
မနက္ အိပ္ယာကထတံုးက ရိွေနတဲ့ အရည္အေသြးထက္ ပိုသာေနေစရမယ္။
ကိုင္း၊
ဘယ္လုိလဲ။ ျဖစ္ႏိုင္ပါ့မလား။
တစ္ဆင့္ခ်င္း၊
တစ္ဆင့္ခ်င္းေပါ့ကြာ။
Ref: Part 1: Get Smart: Rekindle the fire of learning:
from The Straits Times dated July 9, 2014. Page C30, Recruit.
ေက်းဇူးတင္ပါသည္။
ေအးၿငိမ္း
၂၈၊ ဇူလိုင္၊ ၂၀၁၄။ ညေန ၄ နာရီ ၃ မိနစ္။
အပိုင္း (၂) Part 2: Be thirsty to KNOW. ေမွ်ာ္ . . . .
.
No comments:
Post a Comment