ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ား၌ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အလႉ စသည္မ်ား၌ ေသာ္လည္းေကာင္း အခါအားေလွ်ာ္စြာ ယူေနေသာ ငါးပါးသီလ ကို ခင္ဗ်ားတို႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျပည့္ျပည့္၀၀ နားလည္ၾကပါရဲ့လား။ ပါဏာတိပါတ ကို သူတစ္ပါးအသက္ကို သတ္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း ဟု အမ်ားနားလည္ထားပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဘယ္ကဲ့သို႔ သတ္မွ ပါဏာတိပါတကံ ေျမာက္သည္ကို က်က်နန နားလည္သူ ဘယ္ႏွဦး ရိွပါသနည္း။ ပါဏာတိပါတကံ ေျမာက္ေစမည့္ အကုသလ ကမၼပထ ငါးပါးကို သိသူ မည္မွ်ရိွပါသနည္း။ မိတ္ေဆြ သင္ေရာ သိပါသလား။ ဘုန္းႀကီးမ်ားကေတာ့ ေဟာပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဘာ့ေၾကာင့္ မသိရပါသနည္း။ စိတ္၀င္စားစရာ မလိုလို႔လား။ ထို႔အတူ အဒိႏၷဒါနာ ဟူသည္ မည္သည့္ အမႈမိ်ဳးကို အဒိႏၷဒါနာ ေခၚပါသနည္း။ သူမ်ားအိပ္ေနတံုး သြားခိုးတာကေလးမွ် ကိုသာ အဒိႏၷဒါန ဟု အလြန္က်ဥ္းေျမာင္းစြာ နားလည္ထားပါ သေလာ။ သဟာျဖင့္ အဒိႏၷဒါနာကံထဲတြင္ မည္သို႔ေသာ အမႈမ်ား အႀကံဳး၀င္ေနသည္ကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဘယ္ႏွရာခိုင္ႏံႈးမွ် နားလည္ သေဘာေပါက္ပါ သနည္း။ ဒါမွမဟုတ္ သိသိႀကီးႏွင့္ က်ဴးလြန္ေနသည္ ဆိုလွ်င္မူ ကြ်န္ေတာ္မိ်ဳး မေလွ်ာက္တတ္ေတာ့ပါ။
အရင္ကေတာ့ ကိုယ္ႏွင့္မဆိုင္သလို ဖာသိဖာသာ ေနေတာ့ မသိ။ မေလ့လာမိ။ စေနဓမၼမိတ္ေဆြမ်ား အဖဲြ႔က အလႉမ်ားလုပ္ေတာ့ မွ ဗမာျပည္တြင္ အလြန္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါး စုတ္ျပတ္ေနေသာ ေက်ာင္းမ်ား သည္မွ် မ်ားျပားေၾကာင္း သိလာရပါ၏။ ထိုေက်ာင္းမ်ားသည္ အစိုးရပိုင္ ေက်ာင္းမ်ား ျဖစ္သည္မွာ မွန္ပါ၏။ သို႔ေသာ္ အစိုးရက ျပဳျပင္မေပးသည့္ အတြက္ ထိုမွ် စုတ္ျပတ္ေနသည့္ ေက်ာင္းမ်ားကို ေၾသာ္ သည္ေက်ာင္းမွာ ငါတို႔ သားသမီးေတြ ေနၾကတာပဲ။ ေခါင္းမိုး မိုးယိုေနတာ ၀ိုင္းလုပ္ၾကမွ ဟု မည္သူကမွ် သတိမရ။ ကေလးေတြ ေျမႀကီးေပၚ ထိုင္ စာသင္ေနရတာကို လာေဟ့၊ ငါတို႔ တစ္ေယာက္ နည္းနည္းစီ ၀ိုင္းထည့္ၿပီး ကေလးေတြထိုင္ဘို႔ ဖ်ာေလးယက္ၿပီး ေက်ာင္းမွာ ခင္းေပးရေအာင္ ဟု မစဥ္းစား။ စာသင္ေပးေနသည့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ႏွင့္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ကိုယ္တိုင္က စိတ္မ၀င္စား။ (အဲေလ၊ သူ စိတ္၀င္စားသည့္တိုင္ ရြာကို စည္းရံုးလို႔ မရႏိုင္တာလည္း ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္ပါမည္။)
ကြ်န္ေတာ္တို႔ေတြ႔ရသည္မွာ ေက်ာင္းအမ်ားစုမွာ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းမႈ မရိွသျဖင့္ မပ်က္စီးသင့္ပဲ အခ်ိန္မတိုင္မီ ပ်က္စီး ၾကရျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ ပ်ဥ္ေထာင္ကို ေရနံေခ်းသုတ္လိုက္ပါက ငါးႏွစ္ခံမည့္ဟာ ဆယ္ႏွစ္ မခံပါလား။ ေက်ာင္းနံရံ ပ်ဥ္ေထာင္မ်ားကို ေရနံေခ်းသုတ္မည့္ စရိတ္စက ကို ရြာလူထု အေနႏွင့္ မတတ္ႏိုင္ဘူးလား။ ရြာလူႀကီး ဆိုသူကေရာ လုပ္ရေကာင္းမွန္း မသိဘူးလား။
ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျမန္မာျပည္ တနံတလ်ားမွ ေက်းရြာ မူလတန္းေက်ာင္းမ်ားကို သြားျပင္ေပးေတာ့ အခ်ိဳ႔ရြာမ်ားမွာ ၀မ္းသာအယ္လဲ ဆီးႀကိဳကာ အားတက္သေရာ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ ေပးၾကသေလာက္ တခိ်ဳ႔ ရြာမ်ားက်ေတာ့ ကိုယ့္ေက်ာင္းကို လာျပင္ေပးတာေတာင္ လိႈက္လိႈက္လဲွလဲွ မရိွလွပါ။ မြန္ျပည္နယ္မွ ရြာတစ္ရြာဆိုလွ်င္ ဘာေျပာသည္ ထင္ပါသနည္း။ ထို မူလတန္းေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းအုပ္ကို ကြ်န္ေတာ္တို႔က ေက်ာင္းသစ္ ေဆာက္ေပးမည္၊ ရြာမွ ၀ိုင္း၀န္း ကူညီၾကပါ ဟု ေမတၱာရပ္ခံသည္ကို ခင္ဗ်ားတို႔ မလႉလဲ ေက်ာင္းမရိွရင္ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ သစ္ပင္ေအာက္မွာ သင္မွာပဲ ဟူ၏။ ထမင္းအတြက္ စာသင္ေနရေသာ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ေက်ာင္းဆရာမိ်ဳးမ်ား ကြ်န္ေတာ္တို႔ တိုင္းျပည္တြင္ အဘယ္မွ် မ်ားျပားေနပါသနည္း။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ လူမိ်ဳးမ်ားတြင္ ဤမွ် အသိပညာ ေခါင္းပါးသြားပါၿပီလား။ အလႉေရစက္ လက္ႏွင့္ မကြာ ဆိုေသာ အဓိပၸါယ္ထဲတြင္ အမ်ားျပည္သူပိုင္ အေဆာက္အဦးမ်ားကို ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းဘို႔ မပါဘူးလား။
ရန္ကုန္မွ ဘတ္စ္ကားမ်ားကိုလည္း နည္းနည္းေလာက္ ေစာင္းငဲ့ ၾကည့္လိုက္ပါဦး။ ႏိုင္ငံ စီးပြားေရး အေျခအေနအရ ခရီးသည္ႏွင့္ ဘတ္စ္ကား စီးေရ မမွ်တာကို အျပစ္မတင္ၾကပါႏွင့္။ သို႔ေသာ္ ခရီးသည္မ်ားအတြက္ နည္းနည္းေလာက္ ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္ကေလးႏွင့္ အၾကင္နာ ေမတၱာကို အရင္းခံလွ်က္ ဆက္ဆံလွ်င္ ေကာင္းမည္ ထင္ပါ ၏။ လူၾကပ္တာကို ဘာမွမတတ္ႏိုင္၊ သို႔ေသာ္ အတင္း နင္းကန္ၿပီး ငါးပိသိပ္ ငါးခ်ဥ္သိပ္ ထိုးထည့္တာေတာ့ မေကာင္း ဟု ထင္ပါသည္။ ခရီးသည္မ်ားထဲတြင္ အရြယ္မေရာက္ေသးေသာ ကေလးသူငယ္မ်ား ပါသကဲ့သို႔ အိုႀကီးအိုမ မ်ားလည္း ပါပါသည္။ သူတို႔ကို နည္းနည္းေလာက္ သနားေပးၾကပါ။
ေနာက္ၿပီး လူမွန္းမသိ၊ သူမွန္းမသိ အတင္းေရာ အဓမၼပါ နင္းကန္ေမာင္း၊ မွတ္တိုင္ကို အတင္းလုရပ္။ ခရီးသည္မ်ားကို အတင္း ဆဲြတင္။ အတင္းတြန္းခ် လုပ္သည္မွာ တဆိတ္ လြန္လြန္းလွပါ၏။ ကားေပၚပါ ခရီးသည္ အားလံုး၏ အသက္သည္ သူတို႔လက္ထဲတြင္ ရိွသည္ ဆိုတာ သတိမထားမိေပဘူးလား။ အဘယ္မွ် အေရးႀကီးေနသျဖင့္ ဤမွ် အလုအယက္ ေမာင္းေနရပါသနည္း။ ပိုက္ဆံ မ်က္ႏွာတစ္ခုထဲႏွင့္ေတာ့ လူမ်ားကို လူလို မဆက္ဆံတာ အေတာ္ ဆိုးေသာ လုပ္ရပ္ဟု ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ သည္အတိုင္း ျမင္ပါသည္။
လက္မွတ္ တန္းစီေနသည့္ ေနရာ နည္းနည္းေလာက္ သြားၾကည့္ရေအာင္။ ေဟာ ေဟာ ၾကည့္၊ ဟိုေကာင္ အတင္းေက်ာ္ခြၿပီး ေရွ႔ကို တိုးသြားၿပီ၊ အဲဒီေရွ႔က အကႌ်အျပာနဲ႔လူဟာ ေက်ာ္ၿပီးတန္းစီတာပါ ဗ်ိဳ႔။ ေဟ့ ေနာက္က အတင္း မတိုးၾကနဲ႔ေလ၊ ဒီမွာ အဖြားႀကီး ညပ္ေနၿပီ။ ေမာင္ေလးတို႔၊ ရဲတို႔ ေရ၊ လုပ္ၾကပါအံုး၊ အဖြား အသက္ရႉလို႔ မရေတာ့ဘူး။ ေဟ့ေကာင္၊ မင္းဘာလူပါး၀တာလဲ၊ ငါတို႔က ညဦးကတည္းက လာစီေနတာ။ က်ဳပ္ကလည္း ဒီမွာ အုတ္ခဲ ခ်ထားတာပဲ ဗ်၊ ခင္ဗ်ား ဘာလို႔ ကန္ထုတ္ ပစ္တာလဲ။
မိမိလက္မွတ္ရေလာက္မည္ အထင္ရိွတံုးက ေအးေအးေဆးေဆး တန္းစီေနသူမ်ားသည္ ေရွ႔သို႔ေက်ာ္ခြ တန္းစီသူမ်ားကို ေအာ္ဟစ္ကာ ရန္ျပဳေနေသာ္လည္း မိမိလက္မွတ္ရဘုိ႔ မေသခ်ာေတာ့ေသာအခါ မိမိကိုယ္တိုင္ ေက်ာ္ခြ တန္းစီဘို႔ အတင္း ႀကိဳးစားေတာ့သည္။ လူမ်ားသည္ အဘယ့္ေၾကာင့္ အမွန္တရားဘက္က အျမဲ ရပ္တည္ မေနႏိုင္ၾကပါ သနည္း။ (ကိုေက်ာ္မင္းစိုး ကေတာ့ အစ္ကိုေရ၊ ရတ့ဲအခြင့္အေရးကေလး လက္လြတ္သြားမွာ ေၾကာက္လို႔ အတင္းလု ေနရတာ အက်င့္ပါေနလို႔ ပါ ဟု ေျပာပါ၏)။
ေနာက္ၿပီး ရံုးျပင္ကနား သြားေသာအခါမ်ား၌လည္း ကိုယ့္နာမည္ ေခၚေအာင္ မေစာင့္ႏိုင္ၾကပဲ ေကာင္တာမ်ား တြင္ အဘယ္ေၾကာင့္ အတင္းစုၿပံဳ တိုးေနၾကရပါသနည္း။ ကိုယ့္နာမည္ ေခၚသံမၾကားလိုက္ပဲ ရေတာင့္ ရခဲ အခြင့္အေရးကေလး လက္လြတ္သြားမွာ စိုးလို႔လား။ ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ စင္ကာပူမွာလို ကိုယ္မရလိုက္မွာ မပူရသည့္ ေနရာ အဖို႔ေတာ့ ဘာကိစၥ အတင္း တိုးေနစရာ လိုမလဲ။ ေနပူရင္ ထီးကေလး ေဆာင္းလို႔၊ ေညာင္းရင္ ဖ်ာကေလးခင္း ထိုင္လို႔၊ စာအုပ္ကေလးဖတ္လို႔၊ ေအာင္မယ္ အဆာေျပစားစရာ မံု႔နဲ႔ ေရပုလင္း ကေလးေတာင္ ပါေသး။
သို႔ေသာ္ ဗမာျပည္မွာ တုိးတာ အက်င့္ပါေနလို႔ ထားပါေတာ့။ အႏွီ စင္ကာပူက ျမန္မာသံရံုးတြင္ ေကာင္တာ ေဘး အတင္းတိုးေနၾကတာကိုေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ အင္မတန္ မုန္းပါသည္။ စင္ကာပူက ျမန္မာသံရံုးသည္ စင္ကာပူ စတင္းဒတ္ကို လုိက္မလုပ္သကဲ့သို႔ စင္ကာပူေရာက္ သူရို႔ကိုယ္သူရို႔ ကင္မြန္းတပ္ထားသည့္ ကိုေရႊ မ်ားသည္လည္း စင္ကာပူ က အက်င့္မ်ားကို အတုခိုးရေကာင္းမွန္းမသိပဲ ဗမာျပည္မွ အက်င့္ဆိုးမ်ားကို စင္ကာပူအထိ သယ္ယူ က်င့္သံုး ေနၾကသည္မွာ သူ႔အရပ္ႏွင့္ သူ႔ဇာတ္ကေတာ့ ဟပ္ ေနပါ၏။
ကြ်န္ေတာ္ ေရဆင္းတြင္ ရိွစဥ္ ဘန္ေကာက္သို႔ ေလ့လာေရးခရီးစဥ္ တစ္ေခါက္ သြားေရာက္ခဲ့ရပါ၏။ အျပန္တြင္ ထံုးစံအတိုင္း ကားပါမစ္ ဆိုတာ ရပါသည္။ အမွန္ဆို ထို ကားပါမစ္အေၾကာင္း ကြ်န္ေတာ္ ဘာမွ နားမလည္ပါ။ သူတို႔ယူလာေသာ စာရြက္ေပၚတြင္ လက္မွတ္ထိုးဆို ထိုးလိုက္တာသာ ျဖစ္ပါ၏။ သို႔ေသာ္ ပဲြစား ေကာင္ေလးႏွင့္ေတာ့ ရံုးလိုက္ သြားရပါ၏။ ထို ေကာင္ေလးလုပ္ကိုင္ ေနပံုမ်ားကို ၾကည့္ကာ အံ့ၾသတေမာ က်ရပါ၏။ ကြ်န္ေတာ့္ စာရြက္စာတမ္းမ်ား အပါအ၀င္ စာရြက္ တစ္ထပ္ႀကီးကို ကိုင္ကာ အျပင္လူ မ၀င္ရ ဟု ဆိုင္းဘုတ္ ခ်ိတ္ဆဲြ ထားေသာ သံဇကာမ်ား ကာရံထားသည့္ ျခံအတြင္းသို႔ တံခါးမရိွ ဓါးမရိွ၊ အေၾကာက္ အလန္႔မရိွ၊ အလြန္ ရဲတင္းစြာ ၀င္ေရာက္သြားလွ်က္ လိုသည့္တံဆိပ္တံုးမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ေနစရာပင္ မလိုပဲ မိမိပိုင္ ပစၥည္းမ်ားကို ဘယ္ေနရာ ဘာရိွသည္ဟု အပ္က်မတ္က် သိေနဘိသကဲ့သို႔ ယူငင္ကာ စာရြက္စာတမ္းမ်ားေပၚ ဒံုးကနဲ ဒံုးကနဲ ထုကာ သက္ဆိုင္ရာ အရာရိွေရွ႔ သြားၿပီး စာရြက္စာတမ္းမ်ားကို လက္မွတ္ထိုးရမည့္ေနရာကို လွန္လွ်က္ သြားထိုးေပးလိုက္ပါ၏။ ထို ေခါင္း မေဖာ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အလုပ္မ်ားလွ်က္ရိွေသာ အရာရိွသည္ မိမိေရွ႔၌ ရိပ္ကနဲ ျမင္လိုက္ရေသာ လူရိပ္ေၾကာင့္ ေခါင္းေထာင္ၾကည့္လိုက္ၿပီး သကာလ မ်က္ႏွာကိုမွ် ေသေသခ်ာခ်ာ မၾကည့္ရပါပဲလွ်က္ မိမိအလြန္ရင္းႏွီးေနသူကို အရိပ္မွ်ျမင္ရံုျဖင့္ သိသကဲ့သို႔ သိကာ ခ်ေပးလာသမွ် စာရြက္တို႔ကို စိုးစဥ္းမွ် ဖတ္မၾကည့္ပဲ လက္မွတ္မ်ား တစ္ေစာင္ၿပီး တစ္ေစာင္ ထိုးေပးလိုက္ပါ၏။
ထို သူငယ္ကေလး ကိစၥအစအဆံုး ေဆာင္ရြက္သည္မွာ ဤသည့္ ကြ်န္ေတာ္ စာေရးေနသည့္ အခ်ိန္မွ်ေလာက္ ပင္ မၾကာပါ။ အၿပံဳးမ်က္ႏွာျဖင့္ ျပန္ထြက္လာလွ်က္ ၿပီးၿပီ အစ္ကိုဟု ဆိုပါ၏။ ဘာေတြလုပ္လိုက္လို႔ ဘာေတြၿပီးသြားမွန္း ဘုရားေပးေပး က်မ္းေပးေပး ကြ်န္ေတာ္ မသိရိုး အမွန္ပါ။ သူတို႔ ေပးလာေသာ ပိုက္ဆံကို အသာယူထားလိုက္ ပါသည္။ ထို ပိုက္ဆံသည္ ကြ်န္ေတာ့္အတြက္ ရေသာ ကားပါမစ္အတြက္ နည္းသည္ မ်ားသည္ကိုလည္း ကြ်န္ေတာ္ မသိပါ။ ထိုကားပါမစ္ ဘယ္ေလာက္ တန္မွန္းလည္း မသိပါ။ အႏွီ ကားပါမစ္သည္ ဘာကားမ်ားကို တင္သြင္းခြင့္ ရမွန္း၊ ဤကားသည္ အဘယ္မွ်ေလာက္ အဖိုးတန္မွန္း၊ တကယ္ တင္သြင္းသူသည္ မည္သူျဖစ္မွန္း၊ မည္သည့္ႏိုင္ငံမွ တင္သြင္းမွန္း၊ ဗမာျပည္တြင္ ထိုကား မည္မွ် ေပါက္ေစ်းရိွမွန္း အစရိွေသာ ဗဟုသုတမ်ားသည္ ကြ်န္ေတာ့္အတြက္ ဘုန္းႀကီးနွင့္ ဘီး ပမာ အလြန္ အလွမ္းေ၀းစြ။
သို႔ေသာ္ ကြ်န္ေတာ္တစ္ခု ဗဟုသုတ ရလိုက္သည္မွာ ကြ်န္ေတာ္တို႔တိုင္းျပည္တြင္ ဤကဲ့သို႔ေသာ express service မ်ား ရိွပါကလား ဟူ၍ ျဖစ္ပါ၏။ လက္မွတ္ တစ္ခ်က္ အတြက္ သူတို႔ကို ဘယ္ေလာက္ ေပးရတယ္ ဟု ထို ေကာင္ေလးမွ ျပန္ေျပာျပသျဖင့္ သိရပါ၏။ (၁၉၉၅ ခုႏွစ္)
ကြ်န္ေတာ္တို႔ေခတ္က ေအအီး၊ အက္စ္ေအအီး ဆိုသည့္ရာထူးမ်ား အလြန္ ေခတ္စားပါ၏။ မည္သည့္ ေအအီးကျဖင့္ မည္သို႔ေထာသည္။ မည္သည့္ အက္စ္ေအအီးကျဖင့္ ဘယ့္ကေလာက္ ခ်မ္းသာသည္။ အင္ဂ်င္နီယာ ေက်ာင္းက ဆင္းလွ်င္ ထိုကဲ့သို႔ အင္မတန္ ေထာေသာ ေအအီးမ်ား ျဖစ္ႏိုင္သည္ ဆိုသည္ကို သိပ္မတံုးလွေသာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျပည္သူမ်ား နားလည္ထားၾကပါ၏။ သူတို႔ ဘာေတြလုပ္လို႔ ဘယ္လိုရသည္ ဆိုတာ သိစရာမလို။ သူတို႔ ဘယ္ေလာက္ရၿပီး ဘယ္ေလာက္ ခ်မ္းသာေနသည္။ ပိုက္ဆံကို ေရလိုသံုးႏိုင္သည္ ဆိုတာသာ လူသိမ်ားသည္။
ကြ်န္ေတာ္ေက်ာင္းၿပီးစ အလုပ္ရွာေတာ့ ကိုယ္ႏွင့္နီးစပ္သူ မိတ္ေဆြ၊ အေပါင္းအသင္း၊ အိမ္နီးနားခ်င္းမ်ားက အလုပ္အေၾကာင္း ေမးပါသည္။ သူတို႔ကေတာ့ ေစတနာႏွင့္ ေမးတာ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ သို႔ဆိုလွ်င္ သူတို႔ေမးပံုကေလးအား မိတ္ေဆြတို႔ကို ျပန္ေျပာင္း ေဖာက္သည္ ခ်ခ်င္ပါ၏။ “မင္း၊ အလုပ္မရေသးဘူးလား။ ဘယ္အလုပ္ထဲ ၀င္လွ်င္ေတာ့ျဖင့္ ဘယ့္ကေလာက္ ေအာက္ဆိုဒ္ရႏိုင္မယ္။ ပုသိမ္၊ မံုရြာ ဟိုက္ေ၀းလမ္း ပေရာဂ်က္ ဘယ္ဆိုဒ္မွာလုပ္ေနတဲ့ အက္စ္ေအအီး ဦးဘယ္သူဆိုတာ အလုပ္၀င္တာမွ တစ္ႏွစ္ေတာင္ မျပည့္ေသးဘူး။ ခုဆို တိုက္နဲ႔ ကားနဲ႔ ျဖစ္ေနၿပီ။” “ေဟ့၊ မင္း ဟိုအလုပ္ ေလွ်ာက္မလို႔ဆို၊ တံုးပါ့ကြာ။ အဲဒီအလုပ္က ေအာက္ဆိုဒ္ ေကာင္းတဲ့အလုပ္ မဟုတ္ဘူးကြ။”
အမွန္ေျပာရလွ်င္ ကြ်န္ေတာ္ သူတို႔ေျပာသည့္ ေအာက္ဆိုဒ္ဆိုတာ ဘယ္လိုရမွန္းကို ေသေသခ်ာခ်ာ မသိခဲ့ပါ။ (မမကေတာ့ ၾကားဖူးနား၀ႏွင့္ ကြ်န္ေတာ့္ကို ျပန္ေျပာျပပါ၏။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ႏွင့္ ေက်ာင္းေနဘက္ မိန္းကေလးတစ္ဦး ဂ်ီတီအိုင္ၿပီးလို႔ သူတို႔ၿမိဳ႔အနီးက ေဆာက္လုပ္ေရးတစ္ခုတြင္ အက္စ္ေအအီး ႏွင့္ ၀င္လုပ္ေနရာ သူမက မေတာင္းရ ပါပဲလွ်က္ ပိုက္ဆံလာ လာေပးၾကသည္ ဆို၏။ ကြ်န္ေတာ္က ဤသည္ကို ေအာက္ဆိုဒ္ ဟု နားလည္လိုက္ပါသည္။) သူရို႔ ေအအီးလခႏွင့္ သည္ေလာက္ အေတာအတြင္း က်ိက်ိတက္ ခ်မ္းသာသြားၾကသည္ ဆိုသည္ကိုမူ အံ့ၾသမဆံုး ျဖစ္ခဲ့ရပါ၏။ ဘယ္က ဘယ္လို ၀င္ေငြေတြရေနသည္ကို မစဥ္းစားတတ္ေအာင္ ျဖစ္ခဲ့ရပါသည္။ ေနာက္ အလုပ္ရွာရင္း၊ ဒုကၡ ေပါင္းစံုႏွင့္ နပန္းလံုးရင္း၊ ဆယ္ဂဏန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား အင္တာဗ်ဴးမ်ား သြားရင္း၊ ၀န္ထမ္းေရြးခ်ယ္ ေလ့က်င့္ေရးမွ စာေမးပဲြမ်ားကို အသည္းအသန္ ေျဖရင္းမွ ထို ေအာက္ဆိုဒ္ ဆိုတာ ေရးေရးမွ် သေဘာေပါက္ခဲ့ရ ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ကြ်န္ေတာ္ႏွင့္ ကြ်န္ေတာ့္ အေပါင္းအသင္းမ်ားမွာ ပိုက္ဆံမရိွလို႔ ထမင္းမစားရရင္ ျမက္ကို စြပ္ျပဳတ္လုပ္ေသာက္မယ္၊ ရခဲတဲ့ လူ႔ဘ၀ ခဏကေလးမွာေတာ့ ဘယ္ေတာ့မွ မတရားသျဖင့္ ပိုက္ဆံကို မရွာဘူး ဟု ရိုးသားမႈကို မိုက္မိုက္မဲမဲ ဖက္တြယ္ထားသူမ်ား ျဖစ္ေလရာ ဒုကၡ၀ဲၾသဃထဲတြင္ တ၀ဲလည္လည္ႏွင့္ ႏွစ္ေပါင္း အေတာ္ၾကာခဲ့ၾကပါသည္။
ေအာက္ဆိုဒ္ ဆိုသည့္ ခိုး၀ွက္ၿပီးရေသာ ေငြရွာမႈသည္ ျမန္မာ့လူေနမႈ အသိုင္းအ၀ိုင္းၾကားတြင္ ဂုဏ္သိကၡာ ရိွေသာ အလုပ္တစ္ခု ျဖစ္ပါသလား။ ႏိုင္ငံ့ဘ႑ာကို ကိုယ့္ပေထြးကေပးေသာ အေမြကဲ့သို႔ ေျပာင္ေျပာင္ တင္းတင္း အလစ္သုတ္ေနၾကျခင္းကို (အဲေလ လူသိရွင္ၾကား ခိုးေနတာကို အလစ္သုတ္တာလို႔ ေခၚႏိုင္ပါသလား၊ ဘယ္လို နာမည္ တပ္ရမွန္းပင္ မသိေတာ့ပါ) တရား၀င္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေပးထားလို႔ လုပ္ေနတာ ဟု ယူဆပါသလား။ ဤအရာသည္ မိမိ၏ တရား၀င္ ရပိုင္ခြင့္ တစ္ရပ္ ျဖစ္ပါသလား။
စားစရာ မရိွလို႔ ေသြးရိုးသားရိုး သူမ်ားအိပ္ေနတံုး တိတ္တိတ္ တက္ခိုးသူမ်ားက်ေတာ့ သူခိုး၊ သူခိုး ဟု လူသိရွင္ၾကား ေအာ္ဟစ္၊ တစ္ရပ္ကြက္လံုး ၾကြက္ၾကြက္ညံေအာင္ အတင္းလိုက္။ ထို ေမာင္သူခိုးသည္ အိမ္ရွင္မ်ား အိပ္ေနတံုး ခိုးေၾကာင္ ခုိး၀ွက္ ခိုးရသျဖင့္ သူခိုးလွ်င္ မည္မွ် ခိုးႏိုင္ပါမည္နည္း။ ထို ေမာင္ခိုးသားသည္ တစ္ႏွစ္အတြင္း ကားစီးႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ခိုးႏိုင္ပါမည္ေလာ။ သို႔ေသာ္ ထို စားစရာမရိွေသာ သူ ခိုးတာက်ေတာ့ လက္ညိႈးထိုး၊ ႏွာေခါင္းရံႈ႔ၾကသည္။ အ-မနာပ ေျပာၾကသည္။ ဂုဏ္သိကၡာမရိွ။ ရဲဆိုသူမ်ားကလည္း ဤကဲ့သို႔ေသာ သူခိုးမ်ားကို ေသေသခ်ာခ်ာ မိေအာင္ဖမ္းၿပီး တရားရံုးတင္ ေထာင္ခ် ခ်င္ၾကသည္။
သို႔ ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံ့ဘ႑ာမ်ားကို တိုက္ေဆာက္ ကားစီး ႏိုင္ေလာက္သည္ထိ ခိုးျခင္းသည္ လူသိရွင္ၾကား ခိုးျခင္းျဖစ္၍ ဂုဏ္တက္စရာအလုပ္၊ လူအမ်ားအထင္ႀကီး ေလးစားေစေသာအလုပ္ ျဖစ္ၿပီး။ သူမ်ားအိမ္ တက္ခိုးျခင္း သည္ လူမသိသူမသိ ခိုးျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ဂုဏ္ပ်က္စရာအလုပ္၊ လူပံုအလယ္ မ်က္ႏွာငယ္ရမည့္ အလုပ္ ျဖစ္ပါသလား။ ယေန႔ေခတ္ ျမန္မာ့ လူေနမႈအသိုင္းအ၀ိုင္းက ဤကဲ့သို႔ပင္ လက္ခံထားပါသလား။
(ဤသို႔ဆိုလိုက္ျခင္းအားျဖင့္ သူမ်ားအိမ္တက္ခိုးေနေသာ သူခိုးမ်ားကို ခြင့္လႊတ္ထားၿပီး အားေပး အားေျမွာက္ ျပဳရမည္ ဟု ဆိုလိုရာမေရာက္ပါ၊ သိသာ ထင္ရွားေအာင္ ဥပမာ ေပးျခင္းသာ ျဖစ္ပါ၏)
ရိုးသား၊ ႀကိဳးစားသည့္ သမိုင္း အစဥ္အလာ ရိွခဲ့သည့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေရွးျမန္မာႀကီးမ်ား၏ အစဥ္အလာကို အေရာင္ဆိုး ဖ်က္ဆီးပစ္ခဲ့သည့္ သမိုင္းတရားခံမ်ားမွာ မည္သူမ်ား ျဖစ္ပါသနည္း။ ရိုးသားမႈကို ဂုဏ္ပုဒ္တစ္ရပ္ အေနႏွင့္ လက္ခံထားခဲ့ေသာ၊ မိမိ၏ကာယအား၊ ဉာဏအားျဖင့္ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀လာသူမ်ားကို အထင္ႀကီး ေလးစား အားက်ခဲ့ၾက ေသာ ျမန္မာ့လူေနမႈ အသိုင္းအ၀ိုင္း ကို ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ဖို႔ စိတ္မ၀င္စားၾကပါသေလာ။ မေကာင္းမႈလုပ္တာကို ရွက္စရာ ဟု သင္ေပးဘို႔ရာ ၀န္ေလးေနၾကပါ သေလာ။ သို႔မဟုတ္ မေကာင္းမႈ လုပ္ဖို႔ကို ၀ိုင္း၀န္းတိုက္တြန္း ေနၾကပါသေလာ။ ဟိရီ၊ ၾသတပၸ ဆိုတာ ဘာလဲ ဟု ေလ့လာသင္ယူဘို႔ ေမ့ေလ်ာ့ေနၾကပါၿပီေလာ။ သူေတာ္ေကာင္း ဥစၥာ ခုနစ္ျဖာ ဆိုတာ ျမန္မာ့လူ႔ေဘာင္ေလာက မွ နိဂုံးကမၼပတ္ အဆံုးသတ္ သြားပါၿပီေလာ။
ကြ်န္ေတာ္ ေရဆင္းတြင္ ေနခဲ့စဥ္က ႏိုင္ငံျခားသို႔ ပညာေတာ္သင္ သြားခဲ့ၾကေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ရိွခဲ့ပါသည္။ သူတို႔ ႏိုင္ငံျခားမွ ျပန္လာေသာအခါတြင္ အေပါင္းအသင္း မိတ္ေဆြမ်ားမွ ၀ိုင္း၀န္းေမးျမန္းၾကပါ၏။ “ကားပါမစ္ရရဲ့လား။ပိုက္ဆံ ဘယ္ေလာက္ စုမိခဲ့သလဲ။ စုခဲ့တဲ့ ေဒၚလာေတြကို ဗမာေငြနဲ႔ ျပန္ခ်ိန္းလိုက္ရင္ ဘယ္ေလာက္ ရႏိုင္မလဲ။ အဲသေလာက္ဆို ျခံရာေလးတစ္ကြက္ေလာက္ ၀ယ္လို႔ရမလား” စသျဖင့္ ျဖစ္ပါ၏။ သို႔ေသာ္ ဘာဘဲြ႔ သြားယူတာလဲ၊ ဘာဘာသာရပ္နဲ႔လဲ။ ဘာေတြ သင္ခဲ့ရသလဲ။ အဲဒီ သင္ခဲ့တာေတြကို ဒို႔ဆီမွာ ဘယ္လိုျပန္အသံုးခ်လို႔ ရႏိုင္မလဲ။ ေက်ာင္းသားေတြကို ဘယ္လို ျပန္ ျဖန္႔ေ၀ေပးႏိုင္မလဲ ဟူသည့္ ေမးခြန္းမ်ားကိုမူ တစ္ရံတစ္ဆစ္မွ မၾကားရ ဖူးပါ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔၏ လူေနမႈ ပတ္၀န္းက်င္က ကြ်န္ေတာ္တို႔ကို ပညာထက္ ေငြကို ပိုဦးစားေပးရမည္ ဟု သင္ၾကား ေပးလိုက္ ပါသလား။
ကိုေဌး၀င္းႏိုင္ကေတာ့ လူတစ္ေယာက္ ရာထူးတက္သြားရင္ သူ႔ရဲ့တာ၀န္နဲ႔ ၀တၱရားေတြက ဘာေတြလဲ။ သူ႔မွာ ဘာတာ၀န္ေတြ ပိုလာသလဲ၊ ဘယ္သူ႔ကို တာ၀န္ခံရသလဲ စသည္ျဖင့္ သူလုပ္ရမဲ့ အလုပ္အေၾကာင္း ေမးဘို႔ေမ့ေနၾကၿပီး အဲဒီရာထူးရရင္ ကားရမလား၊ အစိုးရေပးတဲ့အိမ္မွာ ဖံုး ရရဲ့လား။ ဘယ္လို ေအာက္ဆိုဒ္ေတြ ရႏိုင္မလဲ ဆိုတာေလာက္ပဲ စိတ္၀င္တစား ေမးေနၾကတဲ့ အေျခအေနကို ေရာက္သြားၿပီ ဟု ေျပာပါသည္။
ကြ်န္ေတာ္တို႔လူမ်ားသည္ အလုပ္လုပ္ဖို႔ထက္ အလုပ္ကိုခုတံုးလုပ္ၿပီး ေငြကို တရားသျဖင့္ေရာ၊ မတရားသျဖင့္ ပါ အမိအရ ယူၾကဘို႔ေလာက္သာ စိတ္၀င္စားၾကေတာ့သည္။ ငါ့ရာထူးနဲ႔ ငါ့လုပ္ပိုင္ခြင့္ေဘာင္ထဲကေန ငါ့ႏိုင္ငံအတြက္ စြမ္းစြမ္းတမံ လုပ္ျပလိုက္မယ္ ဟု အားႀကိဳးမာန္တက္ စိတ္ဓါတ္ေမြးရမည့္အစား ဒီရာထူးကေလး ျမဲေနတံုး ငါ့လုပ္ပိုင္ခြင့္ ကို အသံုးခ်ၿပီး အသားကုန္ အိတ္ထဲထည့္ထားမွ၊ အနာဂါတ္ဆိုတာ ေရရာတာမဟုတ္ဖူး ဆိုေသာ လူမ်ားက မ်ားေနသည္ ျဖစ္ရာ ဤလူ႔ေဘာင္ႀကီးအတြက္ ရင္ေလးစရာ ေကာင္းလွပါဘိ။
(“ေဟ့ေကာင္၊ အရမ္းစြတ္ေျပာမေနနဲ႔။ ငါတို႔ရတဲ့ လခလည္း ၾကည့္ဦး။ ဒီလခနဲ႔ ဒီမိသားစုကို ေလာက္ငေအာင္ ဘယ့္ႏွယ္လုပ္ ေကြ်းထားမလဲ။ ဒီေခတ္ ေစ်းႏံႈးေတြလည္း မင္းအသိ မဟုတ္လား။” “ဟုတ္ပါၿပီ၊ ကိုယ္ကလည္း မတရား သျဖင့္ ေျပာေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ေတာ္ရံုသျဖင့္ ေပါ့ဗ်ာ။ လူျမင္မေကာင္းေအာင္ လုပ္ေနၾကတာေတာ့ ဘယ္ေကာင္းမလဲ”)
ဘိုးဘြားမ်ားလက္ထက္က အစဥ္အဆက္ လက္ခံက်င့္သံုးလာခဲ့ေသာ ကြ်န္ေတာ္တို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္အလာ သည္ ေခတ္မမီေတာ့။ ဒိတ္ေအာက္ သြားၿပီ ျဖစ္သျဖင့္ အန္းတစ္မ်ားအျဖစ္ ျပတိုက္ပို႔ပစ္လိုက္ၾကၿပီ။ ႏွစ္ဆယ့္ တစ္ရာစုသို႔ ေရာက္ေသာအခါ တိုးတက္ေနေသာ ေခတ္ႀကီးႏွင့္အညီ အားလံုးကို ကေျပာင္းၿပိ ကေျပာင္းျပန္၊ ေဇာက္တိ ေဇာက္ထိုး လုပ္ပစ္လိုက္ ၾက၏။ တနည္းအားျဖင့္ ဘုရားကားေအာက္ ေမ်ာက္ကားအထက္ ျဖစ္သြားသည္။
ရိုးသားစြာ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ ေနသူမ်ားကိုေတာ့ ငတံုး၊ ငအ၊ အသံုးမက်တဲ့ေကာင္၊ ေသာက္ဖ်င္း၊ တစ္သက္လံုး လူေမြးလူေတာင္ ေျပာင္မဲ့ေကာင္ မဟုတ္ဖူး ဟု ၀ိုင္း၀န္း သမ ကာ ကိုယ့္မိန္းမကအစ မေလးစား၊ ကိုယ္ေမြးထုတ္ထားေသာ သားသမီးမ်ားက အထင္မႀကီး၊ မေလးမခန္႔လုပ္၊ လူေတာသူေတာ မတိုးႏိုင္၊ အေပါင္းအသင္း မ်ားၾကား မ်က္ႏွာငယ္ရၿပီး ေနရာမရ။ ဟင္းဟင္း - အင္ဂ်င္နီယာ တဲ့၊ ဘာ အသံုးက်သလဲ၊ ၾကည့္ပါအံုး၊ သူမ်ားေတြ တိုက္နဲ႔ ကားနဲ႔ ေန ေနၾကတဲ့အခ်ိန္မွာ သူ႔မေတာ့ ေျမျပင္မွာ ေျခလ်င္ေလွ်ာက္တံုး ဟု ေနာက္ကြယ္မွ ေန၍ ႏႈတ္ခမ္းတလန္ ပန္းတလန္ ကဲ့ရဲ့သၿဂႋဳဟ္ အတင္းဆို ........ၾကကုန္လွ်က္.....
အရာရိွျဖစ္ၿပီး တစ္ႏွစ္မွ မျပည့္ခင္ တိုက္ေဆာက္၊ ကားစီး သြားႏိုင္သူမ်ားကို ၀ိုင္း၀န္းခ်ီးက်ဴး အားက်၊ အထင္ႀကီး ေလးစားကာ ေနရာတကာ ေနရာေပးၿပီး မ်က္ႏွာခ်ိဳေသြး ခ်ဥ္းကပ္သူ အမ်ားအျပား ႏွင့္ ၀ိုင္း၀ိုင္းလည္ေန လွ်က္၊ ဘီယာတန္ခိုးေၾကာင့္ အဆီတစ္ထပ္ အသားတစ္ထပ္ ျဖစ္ေနေသာ ဗိုက္ႀကီးကို ဂုဏ္ယူ၀ံ့ၾကြားစြာ ေရွ႔ပစ္ၿပီး အင္ဒိုနီးရွား အမိ်ဳးသမီးမ်ား၏ လံုခ်ည္မ်ားကို ရွပ္အကႌ်ခ်ဳပ္၀တ္ကာ နံေဘးမွလူမ်ား အနားကပ္လွ်င္ ရိုက္မိ ေလာက္ေအာင္ လက္ႏွစ္ဖက္ကို ကားလွ်က္ ေရသဘင္ ေနကာမ်က္မွန္ႀကီး တ၀င္း၀င္း၊ ကြမ္းယာဆိုင္မ်ား၌ ေဆးလိပ္မီးညိွရန္ ထားေသာ အုန္းဆံႀကိဳးလံုး ပမာဏမွ်ရိွသည့္ ဟန္းခ်ိန္းႀကီး တလက္လက္ ျဖင့္ အေရာင္အလင္း ေတာက္ပ ထြန္းလင္းစြာ လမ္းေလွ်ာက္လာလွ်င္ ၀ိုင္း၀န္း အထင္ႀကီး ေလးစား၊ အားက် ေငးေမာကာ ခ်ီးမြမ္း ေထာမနာျပဳၾကၿပီး ---
မိန္းမလုပ္သူမွာလည္း ႏြားနဖားႀကိဳးေလာက္ ရိွေသာ ေရႊဆဲြႀကိဳးႀကီး လည္ပင္းတြင္ ဆဲြထားၿပီး ေအဖိုးဆိုဒ္မွ် မကေသာ ပိုက္ဆံအိတ္ အႀကီးႀကီးကို ခ်ိဳင္းၾကား ညွပ္ကာ ေနာက္မွ ေျခြရံသင္းပင္း တစ္က်ိပ္မွ် လုိက္ပါလွ်က္ လမ္းေဘး ခ်ေရာင္းေနေသာ ကုန္စိမ္းသည္မ်ားကို လူမထင္ၿပီးသကာလ ေကာင္းေပ့ ညြန္႔ေပ့ လွေပ့ ဆိုေသာ ဆိုင္ႀကီးကနားမ်ား တြင္ ဆန္းေပ့ သစ္ေပ့ ေခတ္မီေပ့ ဆိုေသာ ေနာက္ဆံုးေပၚ ပစၥည္းမ်ားကို ေရွာ့ပင္ထြက္လွ်က္၊ မီလ်ံ ႏွင့္ ဘီလ်ံမွ် မကေသာ ကိန္းဂဏန္းမ်ားကို လူေရွ႔ သူေရွ႔၌ စြာက်ယ္ စြာက်ယ္ မရြတ္လိုက္ရလွ်င္ စားမ၀င္ အိပ္မေပ်ာ္ ျဖစ္ကာ....
သားသမီးမ်ားမွာလည္း ေနာက္ဆံုးေပၚ ကားသစ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသြား ေက်ာင္းျပန္ ျပဳၿပီး အဂၤလိပ္လိုခ်ည္း သင္ေသာ ပရိုက္ဗိတ္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ တက္လွ်က္၊ က်ဴရွင္သြားတက္ရတာ လူေပါင္းေသာင္း ေျခာက္ေထာင္ႏွင့္ ဆူညံ ပြက္ေလာရိုက္ေနတာ အာရံုမရ သျဖင့္ ေတာ္ေပ့ဆိုေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကို အိမ္တြင္ ေခၚသင္ကာ အဆင့္မရိွေသာ ဗမာျပည္မွ ေက်ာင္းမ်ားကို မမွန္း၊ ႏိုင္ငံျခား ေက်ာင္းမ်ားသို႔ သြားေရာက္ ပညာဆည္းပူးရန္ ရည္မွန္းခ်က္ျဖင့္ ...
(ဖူး ... ေမာလိုက္တာ၊ ေတာ္ေလာက္ေရာေပါ့ဗ်ာ)
ဤသည္မွာ ယခု ေလာေလာလတ္လတ္ ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျမန္မာ့ လူေနမႈ အသိုင္းအ၀န္းမွ ယိုယြင္း ပ်က္ျပားေနေသာ စရိုက္ဆိုး၊ အက်င့္ဆိုး (ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းလို ေျပာရပါမူ - ေသာက္က်င့္ဆိုး) မ်ားကို ကြ်န္ေတာ္ စတိမွ် ေျပာျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကြ်န္ေတာ္ မေျပာလည္း မိတ္ေဆြမ်ား သိၿပီး ျဖစ္ပါ၏။ ဤသို႔ေျပာသည္မွာ သူမ်ား ႀကီးပြားေနတာ မနာလိုလို႔ ေျပာျခင္း မဟုတ္သလို အရာရာ မေကာင္းျမင္စိတ္ျဖင့္ ေျပာေနျခင္းလည္း မဟုတ္ပါ။ အလြန္ ခ်စ္စရာေကာင္းေသာ ျမန္မာ့ဓေလ့ စရိုက္ ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား ယိုယြင္း ပ်က္စီးသြားရျခင္းကို ရင္ထုမနာ ျဖစ္လြန္းလွ၍ ေျပာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကြ်န္ေတာ္ကား ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ား၊ ျမန္မာစာေပ ဂီတ အေမြအႏွစ္မ်ားကို အင္မတန္ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးသူ ျဖစ္ရကား ထို ခ်စ္စရာေကာင္းေသာ ျမန္မာ့ဓေလ့ စရိုက္ ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား ကြ်န္ေတာ္တို႔ထံမွ တစစ ခဲြခြါသြားေနသည္ကို ျမင္ရတာ အင္မတန္မွ စိတ္မေကာင္းပါ။
ဤသို႔ ျဖစ္သြားရျခင္းသည္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျမန္မာျပည္သူ ျပည္သားမ်ားတြင္ပင္ တာ၀န္ ရိွပါသလား။ အဓိက တရားခံမွာ မည္သူမ်ား ျဖစ္ပါသနည္း။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဤကဲ့သို႔ ေဖာက္ျပန္ ယိုယြင္း သြားရပါသနည္း။ သည္လိုဆိုလွ်င္ သည္ လူေနမႈ စံနစ္ႀကီးကို ျပန္လည္ အဖတ္ဆည္ရေအာင္ စိတ္မ၀င္စား ၾကေတာ့ၿပီေလာ။ အဖတ္ဆည္ရမည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို မရွာၾကေတာ့ၿပီေလာ။ မည္ကဲ့သို႔ လုပ္လွ်င္ ေကာင္းမည္နည္း။ အခ်ိန္၊ ေငြ စသည္ အလံုအေလာက္ ရိွဖို႔ လိုသလို ျပည္သူတစ္ရပ္လံုး ပူးေပါင္း ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔လည္း လိုပါသည္။
တာ၀န္ရိွသူမ်ား တာ၀န္မဲ့မေနၾကပါႏွင့္။ ပညာရွင္မ်ား၏ အၾကံဉာဏ္မ်ားကို လက္ခံကာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ကို လက္ခံၾကပါ။ ေရစုန္ေမ်ာေနသည့္ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းႀကီးကို ကယ္တင္ျခင္းသည္ သူေတာ္ေကာင္းတို႔၏ လုပ္ရပ္ ျဖစ္ပါသည္။ ၀ိုင္း၀န္းေဆာင္ရြက္ ၾကပါ ခင္ဗ်ား။ ေနာက္မိ်ဳးဆက္သစ္မ်ား အလံုးစံု ပ်က္သုဥ္းမသြားခင္ ႀကိဳတင္ ျပင္ဆင္ ဘို႔ လိုအပ္ေနပါၿပီ။ စက္ပစၥည္း ပ်က္တာ ျပင္ရတာ လြယ္ပါ၏။ ပ်က္ေနေသာအပိုင္းကို ျဖဳတ္လဲလိုက္လွ်င္ ခဏႏွင့္ ျပန္ေကာင္း သြားႏိုင္ပါသည္။ လူပ်က္ၿပီဆိုလွ်င္ ျပင္ဘို႔ မလြယ္။ စိတ္ဓါတ္ေရးရာမ်ား ပ်က္သြားလွ်င္ ပိုၿပီးမလြယ္။ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ ဆိုပါက ကိစၥမရိွေသး။ သူ႔ပတ္၀န္းက်င္က ၀ိုင္း၀န္း ထိန္းမတ္ေပးလို႔ ရႏိုင္ေသးသည္။ လူ႔အဖဲြ႔ အစည္းႀကီးတစ္ခုလံုး ေဖာက္ျပန္ ပ်က္စီးသြားၿပီ ဆိုလွ်င္ မူကား........................။
ငါ့စာဖတ်၍၊ မမြတ်တိုင်စေ မရှုံးစေသား၊ ပျင်းပြေနှစ်ခြိုက် တွေးဖွယ်ထိုက်ရာ၊ တစ်ပိုဒ်တစ်လေ တွေ့ငြားပေမူ၊ စာပေကျေးကျွန် ငါ့ဝတ်ပွန်ပြီ၊ ငါမွန်အမြတ် ငါအတတ်ဟု၊ စာဖတ်သူပေါ် ခေါင်းကိုကျော်၍၊ ငါသော်ဆရာ မလုပ်ပါတည်း။ ။ တက္ကသိုလ်ဘုန်းနိုင်
Labels
- ၂၀၂၀ အထွေထွေရွေးကောက်ပွဲ (10)
- Bitter Life (26)
- Build Your Future (10)
- Christopher (34)
- Construction Safety Handbook (57)
- Covid19 (19)
- Education (26)
- Emergency handbook (7)
- Engineering (12)
- Environment (8)
- Farm Safety (10)
- Fire Protection (5)
- Fridge and Aircond (6)
- Gas Pipe Line (5)
- General (215)
- Greenery Singapore (2)
- Health (6)
- IOSS (3)
- ISO 45001 (7)
- ISO 9001 (2)
- Knowledge sharing sessions (4)
- Life (8)
- Living in Singapore (68)
- My Articles (571)
- Myanmar (65)
- Myanmar Culture (15)
- Myanmar Transitional Platform (31)
- Piping (41)
- PPE Book (3)
- Safety (153)
- Tire Safety (5)
- Welding Technology (6)
- Working in Singapore (45)
- ကဗ်ာမ်ား (27)
- စင္ကာပူအေၾကာင္း (96)
- စင်္ကာပူ (သို့မဟုတ်) ခြင်္သေ့မြို့တော်_၁ (3)
- စာအုပ္မ်ား (3)
- ဒသမတန်း မြန်မာစာ (9)
- မြန်မာစာ (1)
- မြန်မာပြက္ခဒိန် (7)
- ျမန္မာျပကၡဒိန္ (62)
- ေျမြဆိပ္ေျဖေဆး (5)
No comments:
Post a Comment