Wednesday, May 31, 2017

မႏၱေလးၿမိဳ႔ေတာ္စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီအဖဲြ႔၀င္မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆံုပဲြ (၂)

(၃) စင္ကာပူအစိုးရႏွင့္စနစ္မ်ားအေၾကာင္း မိတ္ဆက္ - ေဒါက္တာသိန္းသန္း၀င္း

ကြ်န္ေတာ္က ၂၀၀၃ ခုႏွစ္မွာ ေဆးတကၠသိုလ္ (၂) ကေန ဆရာ၀န္ဘဲြ႔ရခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၀၄ မွာ AZG (Doctors without Border) လို႔ေခၚတဲ့ International NGO တစ္ခုမွာ ဆရာ၀န္အေနနဲ႔ သံုးႏွစ္ေလာက္ အလုပ္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ရခိုင္က ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္းေတာ ေဒသအေတာ္မ်ားမ်ားကို ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ရန္ကုန္ျပန္လာၿပီး HIV ကုတဲ့ ေဆးခန္းမွာ တစ္ႏွစ္ေလာက္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီေနာက္ National University of Singapore တကၠသိုလ္ေအာက္က Lee Kuan Yew School of Public Policy မွာ Master in Public Administration တက္ခဲ့ပါတယ္။ ဘဲြ႔ရၿပီးေနာက္ အစိုးရ statutory board တစ္ခုမွာ ၂ ႏွစ္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ ေရႊ႔ေျပာင္းလုပ္သားေတြကို အကူအညီေပးေနတဲ့အဖဲြ႔တစ္ခုမွာ Technical and Health education အေနနဲ႔ ၄ ႏွစ္ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ မႏွစ္က ရန္ကုန္ကိုျပန္ၿပီး UN အဖဲြ႔တစ္ခုမွာ National consultant အေနန႔ဲလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ အခု ေလာေလာ ဆယ္ prison health ဆိုတဲ့ပေရာဂ်က္ကို တာ၀န္ယူလုပ္ေနပါတယ္။

အခုလိုေျပာခြင့္ရတဲ့အတြက္ ကြ်န္ေတာ္ အေတာ္ေလး ၀မ္းသာတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ မေန႔က ဒီ မန္းစည္ပင္အဖဲြ႔၀င္ ေတြနဲ႔ ထမင္းအတူစားရင္း သူတို႔လုပ္ကိုင္ေနတာေတြ သိခြင့္ရပါတယ္။ သူတို႔က ကိုယ့္ၿမိဳ႔ကိုယ္ ေကာင္းေအာင္လုပ္ခ်င္စိတ္ ေတြရိွမွန္းသိေတာ့ သူတို႔ကို ေျပာၾကားခြင့္ရတဲ့အတြက္ အထူးကို ၀မ္းသာမိတာပါ။

ကြ်န္ေတာ္ေျပာမွာကေတာ့ စင္ကာပူအစိုးရရဲ့ စနစ္ေတြအေၾကာင္းပါ။ မန္းစည္ပင္ကို ကြ်န္ေတာ္က ဘာျဖစ္လို႔ စင္ကာပူႏိုင္ငံရဲ့ အစိုးရစနစ္အေၾကာင္း ေျပာမွာလဲ။ အေၾကာင္း (၂) ခ်က္ရိွပါတယ္။

အားလံုးသိၾကတဲ့အတိုင္း ကြ်န္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံဟာ decentralization process လုပ္ေနတယ္။ ပါ၀ါကို အစိုးရကေန ျပည္နယ္တိုင္း ေဒသႀကီးေတြကို ခဲြေပးေတာ့မွာ။ ဆိုေတာ့ မႏၱေလးတိုင္းေဒသႀကီးကလည္းပဲ မၾကာခင္ကာလမွာ ကိုယ့္တိုင္း၊ ကိုယ့္ေဒသကို ကိုယ္ပိုင္ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ပိုင္ခြင့္ ရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ သိထားသင့္ သိထားထိုက္တာေတြ သိထားဘို႔ လုိပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ေျပာေနၾကတဲ့ ေျပာင္းလဲတယ္ဆုိတာကို ေျပာျပပါမယ္။ အေျပာင္းအလဲအေၾကာင္း ေျပာတဲ့ေနရာမွာ အစိုးရစနစ္ေတြခ်ည္း ေျပာင္းလို႔မရပါဘူး။

ဆိုရိုးတစ္ခုရိွပါတယ္။ တုိင္းျပည္ကို တကယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေနတာ mid level ဗ်ဴရိုကရက္ေတြပါ တဲ့။ အဲဒီဗ်ဴရိုကရက္ေတြနဲ႔ ဗ်ဴရိုကေရစီယႏၱယားႀကီးကို မေျပာင္းလဲဘဲ ကြ်န္ေတာ္တို႔လိုခ်င္တဲ့ အေျပာင္းအလဲကိုရဘို႔ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ အစိုးရစနစ္ ကို ေမာင္းႏွင္ေနတဲ့ ဗ်ဴရိုကေရစီယႏၱယားႀကီးကို ေျပာင္းလဲဘို႔ လုိပါတယ္။

ကိုယ့္ေဒသကိုကိုယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရလာတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘယ္လိုေျပာင္းလဲမလဲဆိုတဲ့ အေျခခံအခ်က္ေတြ၊ ေကာင္းတဲ့အခ်က္ ေတြကို အဓိကဦးစားေပး ေျပာပါမယ္။

မႏၱေလးတိုင္းေဒသႀကီးနဲ႔ စင္ကာပူနဲ႔ ဘာတူသလဲဆိုရင္ လူဦးေရ (၆ သန္း) မနီးယိုးစဲြတူပါတယ္။ စင္ကာပူဟာ ပညာေရး၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရးစတဲ့ ကမၻာ့ညႊန္းကိန္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ထိပ္ဆံုးမွာရိွပါတယ္။ အစိုးရယႏၱယားစနစ္ကလည္း ျမန္ဆန္ တယ္၊ သြက္လက္တယ္၊ ထိေရာက္တယ္။

စင္ကာပူအစိုးရလို႔ဆိုတဲ့အခါ ၀န္ႀကီးဌာနေတြရိွပါတယ္။ ၀န္ႀကီးဌာန (၁၆) ခုနဲ႔ Stat board (Statutory Board) လို႔ ေခၚတဲ့ အဖဲြ႔ေတြနဲ႔ အစိုးရေအဂ်င္စီ (၆၄) ခုရိွတယ္။ စင္ကာပူအစိုးရယႏၱယားႀကီးတစ္ခုလံုးကို ဒီ ၀န္ႀကီးဌာန ၁၆ ခုနဲ႔ stat board ၆၄ ခုကေန စီမံႀကီးၾကပ္ၿပီး ေမာင္းႏွင္ေနပါတယ္။

ကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက အစိုးရရဲ့ ယႏၱယားကို ဘယ္လိုသြက္လက္ျမန္ဆန္ေအာင္ လုပ္မလဲဆုိတာပါ။
အားလံုးသိၾကတဲ့အတိုင္း ျမန္မာျပည္မွာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ႏိုင္ငံေရးအရဌာနေတြကို ႀကီးၾကပ္ရတဲ့သူေတြ (ဥပမာ - မန္းစည္ပင္) ပဲျဖစ္ျဖစ္ အစိုးရဌာနေတြနဲ႔ဆက္ဆံၿပီးလုပ္ရတ့ဲအခါ အခက္အခဲေတြ အမ်ားႀကီးေတြ႔ရတယ္။ ေႏွးေကြးတယ္၊ ေလးလံတယ္၊ မထိေရာက္ဘူး။ ျပႆနာေပါင္းစံုနဲ႔ေတြ႔ရတယ္။

ျမန္မာျပည္မွာက ၀န္ႀကီးဌာနေတြနဲ႔ သူ႔လက္ေအာက္က ဦးစီးဌာန စသျဖင့္ ဒါေတြပဲရိွတယ္။
စင္ကာပူမွာက်ေတာ့ ၀န္ႀကီးဌာနေတြအျပင္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာရိွတဲ့ Statutory board ေတြရိွတယ္။
ဒီမွာ ကြ်န္ေတာ္က က်န္းမာေရးဌာနက လုပ္ကိုင္ေနပံုေတြကို နမူနာထားေျပာပါမယ္။

က်န္းမာေရး၀န္ႀကီးဌာနက ဘာလုပ္သလဲဆိုေတာ့ Healthcare system တစ္ခုလံုးကို ဒီဇုိင္းဆဲြတယ္။ ေနာက္ၿပီး National Health Service Planning လုပ္တယ္။ စင္ကာပူလူထုမွာ ဘယ္လို က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈေတြ လုိေနသလဲ၊ ဒီက်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈကို ဘယ္လိုေပးမလဲ၊ ဒီႏွစ္မွာဒါေတြ ဒီေလာက္လိုတယ္။ ေနာက္ႏွစ္မွာ ဘာေတြလိုမလဲ၊ ေနာက္ (၅) ႏွစ္မွာ ဘာေတြလိုမလဲ စသျဖင့္ေပါ့။

တိုးတက္တဲ့ႏိုင္ငံေတြမွာ ေတြ႔ရေလ့ရိွတဲ့ျပႆနာေတြအတိုင္း စင္ကာပူမွာလည္း ျပႆနာတစ္ခုရိွတယ္။ အဲဒါက aging population ဆိုတဲ့ အသက္ႀကီးတဲ့သူေတြ မ်ားလာတာ။ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈေကာင္းတယ္။ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ကလည္း သန္႔ရွင္းတယ္။ ေနလုိ႔ထိုင္လို႔အဆင္ေျပတယ္ ဆိုေတာ့ ေတာ္ေတာ္နဲ႔ မေသၾကဘူး။

အသက္ႀကီးတဲ့သူေတြမ်ားလာေတာ့ ေသြးတိုး၊ ဆီးခ်ိဳ၊ ေလျဖတ္တာစသျဖင့္ အသက္ႀကီးတဲ့သူေတြမွာ ျဖစ္တတ္တဲ့ ေရာဂါေတြလည္း မ်ားလာတယ္။
ဆိုေတာ့ သူတို႔က လူေတြရဲ့သက္တမ္းကိုလိုက္ၿပီး ေနာက္ (၅) ႏွစ္မွာ ဆီးခ်ဳိေရာဂါသည္က ဘယ္ေလာက္၊ ေသြးတိုးေရာဂါ သည္က ဘယ္ေလာက္၊ ေလျဖတ္တဲ့လူနာက ဘယ္ေလာက္ျဖစ္လာႏိုင္တယ္ဆိုၿပီး ခန္႔မွန္းရတယ္။ ခန္႔မွန္းတယ္ဆိုတာ စာရင္းဇယားအတိအက်ေကာက္ယူၿပီး ခန္႔မွန္းတာ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ အဲသလိုတိုးလာမဲ့ လူနာေတြအတြက္ ဆရာ၀န္က ဘယ္ေလာက္၊ သူနာျပဳဘယ္ေလာက္၊ ေဆးကုသတဲ့ကိရိယာက ဘယ္ေလာက္ စသျဖင့္လိုမဲ့ဟာေတြကို စီမံကိန္းခ်ရတယ္။ ဆရာ၀န္ဘယ္ေလာက္ ေမြးထုတ္ရမယ္။ သူနာျပဳဘယ္ေလာက္ ေမြးထုတ္ရမယ္၊ တကယ္လို႔မေလာက္ရင္ ႏိုင္ငံျခားက ဘယ္ေလာက္ေခၚမယ္ စသျဖင့္ ႀကိဳတင္ၿပီးေတာ့ ခန္႔မွန္း တြက္ခ်က္တယ္။ ဒါက ျပင္ဆင္တဲ့အပိုင္းေပါ့။

ေနာက္တစ္ခုက ပိုက္ဆံေပးတဲ့ healthcare financing system ကိစၥ။ ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ ေဆးရံုကိုသြားရင္ ဆရာ၀န္၊ သူနာျပဳနဲ႔ေဆးေတြကအစ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား အခမဲ့ရတယ္။ ပိုက္ဆံမေပးရဘူး။ ဒါကို လူေတြႀကိဳက္မယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲသလို အခမဲ့ကုေပးမယ္ဆို ဘယ္ေလာက္ေကာင္းေအာင္ ကုေပးႏိုင္မလဲ။ အခမ့ဲကုသေရးစနစ္ဟာ ၾကာၾကာမရပ္တည္ႏိုင္ပါဘူး။ အစိုးရကခ်ည္း ေတာက္ေလွ်ာက္အကုန္အက်ခံေနရမွာကိုး။

စင္ကာပူမွာ လူေတြဟာ ကိုယ္ရတဲ့၀င္ေငြရ့ဲ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းကို Medisave, medicare စသျဖင့္ က်န္းမာေရးအတြက္ စုထားရပါတယ္။ စုတဲ့ေနရာမွာ ကာယကံရွင္ကိုယ္တိုင္က ထည့္၀င္ရသလို အလုပ္ရွင္ကလည္း ထည့္၀င္ေပးရပါတယ္။ မထည့္ခ်င္လို႔ကို မရပါဘူး။ လခထုတ္ကတည္းက တစ္ခါတည္း ျဖတ္ယူထားလိုက္တာပါ။ PR တို႔၊ စင္ကာပူႏုိင္ငံသားတို႔ အတြက္ ထည့္ေပးရတယ္။ ႏိုင္ငံျခားသားေတြအတြက္ေတာ့ မပါပါဘူး။ တကယ္လို႔ ေဆးရံု၊ ေဆးခန္းသြားရတယ္ဆိုရင္ အဲဒီ စုေငြထဲက တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း ယူသံုးလို႔ရပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုက က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ အာမခံလုပ္ငန္းပါ။ အာမခံ၀ယ္ထားတာ ဘာေကာင္းသလဲဆိုေတာ့ တကယ္လို႔ ေဆးရံုတက္ရတဲ့အခါ က်သင့္ေငြကို အာမခံကုမၸဏီက ေပးပါတယ္။ ကိုယ္က ၅ ရာႏႈန္း၊ ၁၀ ရာႏႈန္း စသျဖင့္ေလာက္ပဲ ေပးဘို႔ လိုေတာ့တယ္။ ဆိုေတာ့ ပိုက္ဆံအမ်ားႀကီးသက္သာတာေပါ့။

ဒါက တကယ္ျဖစ္သင့္တဲ့ ကမၻာအရပ္ရပ္မွာလည္း က်င့္သံုးေနတဲ့ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ စနစ္ပါ။ ျမန္မာျပည္မွာ က်ေတာ့ အားလံုးက ေဆးရံုသြားတဲ့အခါ အခမဲ့လိုခ်င္ၾကတယ္။ အစိုးရကပဲ အားလံုး အကုန္အက်ခံေစခ်င္တယ္။ ဒါေပမဲ့ အခြန္ေပးဘို႔ က် လက္ေရွာင္ခ်င္ၾကတယ္။

က်န္းမာေရးကုန္က်စရိတ္အတြက္ အာမခံက ဘယ္ေလာက္ေပးရမယ္။ စုေငြထဲက ဘယ္ေလာက္ေပးမယ္။ လခ ဘယ္ေလာက္ပဲရတဲ့့သူ (ဆင္းရဲသား) ေတြကို အစိုးရက ဘယ္ေလာက္စိုက္ေပးမယ္ (subsidy)  စတာေတြကို က်န္းမာေရး ၀န္ႀကီးဌာနက ဆံုးျဖတ္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုက Regulations ပါ။ Regulations က ဘာလုပ္ေပးသလဲဆိုေတာ့ ေဆးရံု၊ ေဆးခန္း၊ ဆရာ၀န္စတဲ့သူေတြဟာ သတ္မွတ္ ထားတဲ့ က်င့္၀တ္၊ ဥပေဒေတြကို တိတိက်က်လိုက္နာရဲ့လား ဆိုတာကို ထိန္းေက်ာင္းေပးပါတယ္။။ ဥပမာ ဆုိၾကပါစို႔။ အေၾကာင္းျပခ်က္မခိုင္လံုဘဲ ကိုယ္၀န္ ဖ်က္ခ်ေပးသလား။ ထိုက္သင့္တဲ့အခေၾကးေငြထက္ ပိုယူသလား စသျဖင့္ေပါ့။

က်န္းမာေရး၀န္ႀကီးဌာနအေနနဲ႔ ေနာက္လုပ္တာတစ္ခုက Benchmark ထားၿပီး သူတို႔စံႏႈန္းကုိ ထိန္းထားတာပါ။ ဥပမာ ၾသစေတးလ်ားက ဘာေတြ လုပ္ေပးႏိုင္တယ္။ ငါတို႔က ဘာေတြလုပ္ေပးႏိုင္သလဲ စသျဖင့္ေပါ့။ သူတို႔ရဲ့ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ အရည္အေသြးကို ထိန္းထားဘို႔ပါ။

ဆိုေတာ့ က်န္းမာေရး၀န္ႀကီးဌာနအေနနဲ႔ လုပ္တာကေတာ့ အဲသေလာက္ပါဘဲ။ ဘယ္လိုေဆးကုသလဲဆိုေတာ့ ဒီမွာ အစိုးရ တစ္ပိုင္း၊ ပုဂၢလိကတစ္ပိုင္းအဖဲြ႔ေတြ ဥပမာ - SGH (Singapore General Hospital), NUH (National University Hospital) စတာေတြ ရိွပါတယ္။ အဲဒီေဆးရံုေတြက ေဆးကုေပးတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာျပည္က က်န္းမာေရး၀န္ႀကီးဌာနလို ကုတင္ ၁၀၀ ဆန္႔၊ ၂၀၀ ဆန္႔ ေဆးရံုေတြ ဖြင့္တယ္ဆိုတဲ့အေသးစိတ္ေတြ ေလွ်ာက္မလုပ္ပါဘူး။

ျပန္ခ်ဳပ္ရရင္ စင္ကာပူက်န္းမာေရး၀န္ႀကီးဌာန (MOH - Ministry of Health) က က်န္းမာေရးမူ၀ါဒခ်မွတ္တာ (Policy and Issues), အသံုးစရိတ္ နဲ႔ ဘ႑ာေရး (Costs and Financing), ေနာက္ က်န္းမာေရးပညာေပး (Diseases and Conditions) စတာေတြ လုပ္ပါတယ္။

ကြ်န္ေတာ္ဆိုလိုခ်င္တာက MOH က အကုန္လံုးအေသးစိတ္၀င္ၿပီး ေဆးကုတာ၊ စသျဖင့္ လူေတြနဲ႔ထိေတြ႔ၿပီး ၀န္ေဆာင္မႈ ေပးတဲ့လုပ္ငန္းေတြ မလုပ္ပါဘူး။ အေရးႀကီးတဲ့ မူ၀ါနဲ႔ ဘ႑ာေရးကိစၥေတြကိုပဲ အေသးစိတ္ကိုင္တြယ္ပါတယ္။

ဒီေန႔မနက္ပဲ ကြ်န္ေတာ္ သတင္းတစ္ခုဖတ္လိုက္ရပါတယ္။ ေဆးရံုေတြေက်ာင္းေတြကို ေဆာက္လုပ္ေရး၀န္ႀကီးဌာနကပဲ တာ၀န္ယူ ေဆာက္ေတာ့မယ္တဲ့။ ကြ်န္ေတာ္ အေတာ္ေလး စိတ္ပ်က္သြားမိပါတယ္။ စင္ကာပူမွာလုပ္ေနတဲ့သူေတြကေတာ့ သိပါတယ္။ စင္ကာပူမွာက အစိုးရက အျပင္က ကန္ထရိုက္တာေတြကိုေခၚၿပီးလုပ္ခိုင္းတာပါ။ အစိုးရလုပ္တာက သူတို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ စံႏႈန္းေတြအတိုင္း တိတိက်က်တကယ္လုပ္ရဲ့လားဆိုတာကိုပဲ ေစာင့္ၾကည့္စစ္ေဆးတာပါ။

တကယ္ဆုိ အဲဒီစနစ္က ပိုေကာင္းပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈရိွမွ အေကာင္းဆံုးေစ်း၊ အေကာင္းဆံုး အရည္အေသြးကို ရမယ္ေပါ့။ တကယ္လို႔ ေဆာက္လုပ္ေရး၀န္ႀကီးဌာနကပဲ သူတို႔တင္တဲ့ေစ်းနဲ႔ သူတို႔ဘာသာ ေဆာက္မယ္ဆိုရင္ ၿပိဳင္ဘက္လည္း မရိွဘူး။ အရည္အေသြး (Quality assurance) ကိုလည္း ဘယ္သူမွ မသိႏိုင္ဘူး။

ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ ျမန္မာျပည္က ၀န္ႀကီးဌာနေတြအေနန႔ဲ အစအဆံုး အကုန္လံုးလိုက္လုပ္ေနတာမ်ိဳး မျဖစ္ေစခ်င္ပါဘူး။ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီအေနနဲ႔ဆိုရင္လည္း အမိႈက္သိမ္းတာ၊ ေရးဆိုးေျမာင္းရွင္းတာစတဲ့ အေသးအဖဲြေတြကို လိုက္လုပ္ မေနရပါဘူး။ အျပင္ကလူေတြကိုခိုင္းၿပီး ကိုယ္ကလုိခ်င္တာရေအာင္ ႀကီးၾကပ္ရံုပါဘဲ။ အဲဒါက ပိုၿပီးထိေရာက္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာမွာလည္း အဲသလိုပဲ က်င့္သံုးၾကပါတယ္။

၀န္ႀကီးဌာနၿပီးေတာ့ Stat Board (Statutory Board) ေတြအေၾကာင္း ေျပာခ်င္ပါတယ္။ Stat board ဆိုတာလည္း ၀န္ႀကီးဌာနရဲ့ အစိတ္အပိုင္းပါ။ သူတို႔မွာ သူတို႔ဘာသာသူတို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္အာဏာရိွတယ္။ ကိုယ္ပိုင္ေငြေၾကးရိိွတယ္။ ကိုယ့္ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြကို ကိုယ့္ဘာသာလုပ္လို႔ရတယ္။ သူတို႔ကိုႀကီးၾကပ္တာကေတာ့ အစိုးရ၀န္ႀကီးတစ္ေယာက္က ႀကီးၾကပ္ပါတယ္။ ၀န္ႀကီးနဲ႔ အၿမဲအဆက္အသြယ္ရိွတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၀န္ႀကီးက ဒီဘုတ္အဖဲြ႔ရဲ့လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြကို ေန႔စဥ္နဲ႔ အမွ် ႀကီးၾကပ္ေနတာမ်ိဳး မရိွပါဘူး။

ျမန္မာျပည္မွာက်ေတာ့ အကုန္လံုး ၀န္ႀကီးဆီပဲ သြားတယ္။ ၀န္ႀကီးကပဲဆံုးျဖတ္တယ္။ ေနာက္ၿပီးမွ ေအာက္ကိုျပန္ဆင္းလာ တယ္ ဆိုေတာ့ ၾကာသြားတာေပါ့။ ဒီစားပဲြကေန ဟိုစားပဲြေျပာင္း။ ဟိုစားပဲြကေန ဟိုစားပဲြေျပာင္း။ အဆင့္ဆင့္ဆိုေတာ့ လုပ္ငန္း ေတြ အရမ္းၾကာတယ္။ မထိေရာက္ဘူး။ ဒါဟာ ဗ်ဴရုိကေရစီစနစ္။

Stat board မွာ ပုဂၢလိကလုပ္ငန္းရွင္ေတြ၊ လူထုလူတန္းစားအဖဲြ႔နဲ႔ အစိုးရ၀န္ထမ္းေဟာင္းေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ၊ တကၠသိုလ္က ပါေမာကၡေတြ၊ အဖဲြ႔အစည္းေတြရဲ့ ဥကၠဌ၊ အလုပ္သမားေရးရာအဖဲြ႔ေတြစသျဖင့္ ပါတယ္။ ဥကၠဌကိုေတာ့ ၀န္ႀကီးကပဲ ေရြးခန္႔ တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဥကၠဌက သူ႔ဘာသာသူ စီမံတယ္၊ ႀကီးၾကပ္တယ္။

ဒီဘုတ္အဖဲြ႔မွာလုပ္ေနတဲ့သူေတြက Public Service Committee က ခန္႔တဲ့သူေတြမဟုတ္ဘူး။ မ်ားေသာအားျဖင့္ သူတို႔က အစိုးရဆီက ပိုက္ဆံမရဘူး။ ကိုယ့္ဘာသာ ပိုက္ဆံရွာရတယ္လို႔ ေျပာတယ္။ ဒီအဖဲြ႔ေတြက သူ႔ဥပေဒနဲ႔သူရိွတယ္။ ပါလီမန္က တရား၀င္ဖဲြ႔စည္းတည္ေထာင္ထားတဲ့ အဖဲြ႔ေတြပါ။

အခု ကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက အဲဒီ Stat board တစ္ခုျဖစ္တဲ့ က်န္းမာေရး ျမွင့္တင္ ေစာင့္ေရွာက္မႈအဖဲြ႔ (HPB - Health Promotion Board) အေၾကာင္းပါ။ သူတို႔အဓိကလုပ္တာက လူေတြက်န္းက်န္းမာမာျဖစ္ေအာင္၊ အသက္ရွည္ေအာင္ ဘယ္လို ေနထိုင္ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ၾကမလဲလို႔ အသိပညာေပးတဲ့အလုပ္ကို လုပ္ပါတယ္။ ေဆးကုတဲ့အလုပ္ကို မလုပ္ပါဘူး။ ေက်ာင္းေတြ၊ လုပ္ငန္းခြင္ေတြ၊ လူမႈေရးအဖဲြ႔အစည္းေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တယ္။

ဒီမွာလည္းပဲ အဲဒီ HPB က ေက်ာင္းေတြကို တုိက္ရိုက္သြားၿပီး ပညာေပးေဟာေျပာတာေတြ မလုပ္ပါဘူး။ သူက Community partner နဲ႔ ကုမၸဏီေတြကို ပိုက္ဆံေပးၿပီးခိုင္းပါတယ္။ ဥပမာဆိုၾကပါစို႔။ ဒီႏွစ္ ငါတို႔ ေကာ္လာျပာအလုပ္သမား တစ္ေသာင္းကို တီဘီေရာဂါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အသိပညာေပးပဲြေတြလုပ္ခ်င္တယ္။ ပိုက္ဆံဘယ္ေလာက္ကုန္မလဲ လို႔ ကုမၸဏီေတြကို ေခၚလိုက္ တယ္။ သူတို႔က ဘာေတြေျပာရမယ္။ ဘာေတြလုပ္ေပးရမယ္ဆိုတာ သတ္မွတ္ေပးလိုက္တယ္။ ေနာက္ၿပီး ဒီလိုလုပ္တာ တကယ္ ထိေရာက္မေရာက္ ျပန္ၿပီး ဆန္းစစ္တာ၊ စစ္တမ္းေကာက္တာ (evaluation) လုပ္တာေတြ လုပ္ခိုင္းတယ္။

HPB က က်န္းမာေရးပညာေပးေတြလုပ္တ့ဲအခါမွာလည္း ကိုယ္စိတ္ထင္တာေတြကို ရမ္းလုပ္တာမဟုတ္ပါဘူး။ အခ်က္အလက္ေတြ၊ စစ္တမ္းေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာေလ့လာၿပီး လုပ္ပါတယ္။ ဥပမာဆိုၾကပါစို႔။ HIV အတြက္ ပညာေပးမယ္ ဆိုရင္ အရင္ႏွစ္ကထက္ ဒီႏွစ္ HIV ပိုမ်ားလာတယ္။ ဒါျဖင့္ ဘာေၾကာင့္ ပိုမ်ားလာသလဲ ဆန္းစစ္တယ္။ လိင္ဆက္ဆံရာမွာ အသိပညာမရိွတဲ့အတြက္ အကာအကြယ္မသံုးၾကဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ အကာအကြယ္သံုးဘို႔လုိ႔ ပညာေပးရမယ္ စသျဖင့္ လုပ္တာ။ ရမ္းမလုပ္ဘဲ ျပႆနာရဲ့အေၾကာင္းရင္းခံကို သိေအာင္ သုေတသနလုပ္ၿပီး ဒါေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ သက္ေသ အေထာက္အထားနဲ႔ လုပ္တာပါ။

ေက်ာင္းေတြမွာ သြားက်န္းမာေရးနဲ႔ပတ္သက္တာေတြ လုပ္တယ္။ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွား ေလ့က်င့္ခဏ္းေတြ လုပ္ေပးတယ္။ အေရာင္းစင္တာေတြမွာ စက္ေလွခါးမသံုးဘဲနဲ႔ ရိုးရိုးေလွခါးကတက္တာ ပိုၿပီးက်န္းမာေရးနဲ႔ညီညြတ္တယ္ ဆိုတာ လူေတြ လုပ္ခ်င္လာေအာင္ ေလွခါးထစ္ေတြ ျပင္ေပးတယ္။ ပညာေပးစာေတြ ကပ္ေပးတယ္ ေပါ့။

အခု Stat board န႔ဲ ၀န္ႀကီးဌာန ဘယ္လိုတဲြလုပ္သလဲဆိုတာ ရွင္းျပပါမယ္။ ဥပမာ -
၀န္ႀကီးဌာနက HIV ဘယ္လုိကူးတယ္ဆိုတာ လူေတြဘယ္ေလာက္သိသလဲလို႔ စစ္တမ္းေကာက္တယ္။ လူ ၆၀ ေလာက္ကပဲ သိတယ္ဆိုရင္ ၀န္ႀကီးဌာနက ဒါကို မႀကိဳက္ဘူး၊ ဘယ္ႏွစ္က်ရင္ HIV ကူးစက္ေရာဂါအေၾကာင္းကို လူ ၈၀ ေလာက္ သိေအာင္ လုပ္ခ်င္တယ္။ အဲဒီေတာ့ သူက Stat board ကို ေနာင္ (၅) ႏွစ္ၾကာတဲ့အခါ လူ ၁၀၀ မွာ ၈၀ ေလာက္က HIV ကူးစက္ေရာဂါ အေၾကာင္း သိေအာင္လုပ္ပါ ဆုိၿပီး ခိုင္းလိုက္တယ္။ ေရာ့ တစ္ႏွစ္ကို ေဒၚလာ ၂ သန္းနဲ႔ ၅ ႏွစ္စာ ဆယ္သန္းယူ။

၀န္ႀကီးဌာနက ဘယ္လိုလုပ္ဆိုၿပီး ညႊန္ၾကားခ်က္ေပးတယ္။ ပိုက္ဆံေပးတယ္။ HPB က အဲဒါကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ HPB ကလည္း သူကိုယ္တိုင္ လုပ္တာမဟုတ္ဘူး။ က်န္းမာေရးပညာေပးတဲ့အဖဲြ႔ေတြကို တင္ဒါေခၚၿပီး လုပ္တယ္။ သူတို႔လုပ္တာေတြကို HPB က ႀကီးၾကပ္တယ္။

ေနာက္ stat board တစ္ခုက LTA (Land Transport Authority) ပါ။ သူ႔မွာလည္း ဥပေဒရိွပါတယ္။ မီးရထားတို႔၊ ဘတ္စကား တို႔ မွန္မွန္ကန္ကန္ အဆင္ေျပေျပ ေျပးဆဲြႏိုင္ေအာင္ ႀကီးၾကပ္ပါတယ္။ သူ႔ေအာက္မွာ မီးရထားဌာန၊ လမ္းဌာန၊ အႏၱရာယ္ကင္းေရးဌာနစတာေတြ ရိွပါတယ္။

သူတို႔ကလည္း ကိုယ္တိုင္လုပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ္တိုင္ပိုင္တဲ့ကုမၸဏီ၊ တစ္၀က္ေလာက္ပုိင္တဲ့ကုမၸဏီ စတာေတြနဲ႔ လုပ္ပါတယ္။ EZLink Card ကုမၸဏီက်ေတာ့ ကား၊ ရထားစီးဘို႔ ကဒ္ေတြေရာင္းတယ္။ ျပန္အမ္းစရာရိွရင္ ေငြျပန္အမ္းတယ္ စတာေတြလုပ္တယ္။ သူတို႔က ဒီလုိလုပ္ရင္းကိုင္ရင္းနဲ႔ အခက္အခဲျပႆနာေတြကေန ပိုသိလာတယ္။ တတ္လာတယ္။  ပိုေကာင္းေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲဆုိတာ သိလာတဲ့အခါ ကုမၸဏီေထာင္တယ္။ ဘယ္လုိလုပ္ရမလဲဆိုတာ အႀကံေပးတယ္။ ေရာင္းစားတယ္ေပါ့။

ျပန္ခ်ဳပ္ရရင္ ၀န္ႀကီးဌာနက National level policy guidance ေတြလုပ္တယ္။ သူတို႔လိုခ်င္တဲ့စံတစ္ခုေရာက္ေအာင္ လုပ္တယ္။ ေနာက္ၿပီး ေဆးရံု၊ ေဆးခန္းေတြ၊ ဆရာ၀န္ေတြကို လိုင္စင္ခ်ေပးတယ္။ ဥပေဒခ်ိဳးေဖာက္သူေတြကို အေရးယူတယ္။ ေနာက္ၿပီး ေဆးရံုေဆးခန္းေတြမွာရိွရမဲ့ Quaity of service ေတြ၊ စံေတြခ်ေပးတယ္။ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ေငြေၾကးအသံုးစရိတ္ေတြ ႀကီးၾကပ္တယ္။

Stat board ေတြက်ေတာ့ သူ႔အဖဲြ႔အစည္းရဲ့ ေပၚလစီခ်မွတ္တယ္။ စီမံကိန္းေရးတယ္။ အေကာင္အထည္ေဖာ္တယ္။ စီးပြား ေရးအဖဲ႔ြေတြနဲ႔တဲြၿပီး အလုပ္လုပ္တယ္။ ၀န္ႀကီးဌာနက ခိုင္းတာေတြလုပ္တယ္။ Stat board ရိွတာ ဘာေကာင္းသလဲဆိုေတာ့ ဟို႔ေအာက္ဆံုးကေန ၀န္ႀကီးထိ စားပဲြေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာကို ျဖတ္ေနစရာမလိုေတာ့ဘူး။ Stat board မွာ သူဘာလုပ္ရမလဲ ဆိုတဲ့ သီးျခားလုပ္ငန္းေတြရိွတယ္။ သူ႔ကိုယ္ပိုင္ဆံုးျဖတ္ခ်က္နဲ႔ သူ႔ဘာသာလုပ္ခြင့္ရိွတယ္။ အဲသလို Autonomy ရိွေတာ့ လုပ္ငန္းကိုင္ငန္းေတြ အရမ္းျမန္တယ္။ ၀န္ႀကီးထိသြားေနစရာမလိုေတာ့ဘူး။ ပိုထိေရာက္တယ္။ ျမန္တယ္။ ေနာက္တစ္ခုုက ဒီဟာဆို ဘယ္ဌာနနဲ႔ဆိုင္တယ္ ဆိုၿပီး တာ၀န္ယူမႈ၊ တာ၀န္ခံမႈကို ခဲြထားလုိ႔ရတယ္။

အဲဒါက ဗ်ဴရိုကေရစီယႏၱယားႀကီးကိုလည္ပတ္တဲ့ေနရာမွာ ပိုၿပီး သြက္လက္ျမန္ဆန္၊ ထိေရာက္ေစမဲ့ အေၾကာင္းေတြပါ။

ျမန္မာျပည္မွာ အစိုးရရဲ့လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြ ပိုၿပီး ထိထိေရာက္ေရာက္ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ လုပ္ခ်င္္တယ္ဆိုရင္ အခုလုပ္ေနတဲ့ အစိုးရယႏၱယားႀကီးကို ေျပာင္းပစ္ရမွာပါ။ ဘယ္လိုေျပာင္းရမလဲဆိုေတာ့ စင္ကာပူ၊ အေမရိကား စတဲ့ႏိုင္ငံေတြမွာ ဘယ္လိုေတြလုပ္ေနသလဲ ေလ့လာရပါမယ္။

ဘီးကုိ သူမ်ားတီထြင္ၿပီးသားရိွေနၿပီ။ တစ္ခါထပ္ တီထြင္စရာမလိုေတာ့ဘူး။ သူမ်ားေတြဘယ္လုိလုပ္ထားသလဲ ဆုိတာ ကိုယ္က ေလ့လာဘို႔ပါပဲ။ ကိုယ္က ေနာက္ဆံုးမွလိုက္လုပ္ရမွာျဖစ္ေတာ့ အားသာခ်က္က သူမ်ားေတြဆီက အေကာင္းဆံုး နည္းလမ္းေတြကို ေရြးခ်ယ္ဘို႔ အခြင့္အလမ္းေတြ ရိွေနတာပါ။ အဲဒီအခြင့္အေရးကို အျပည့္အ၀ အသံုးခ်ၿပီး အေျပာင္းအလဲကုိ အျပည့္အ၀ ေဖာ္ေဆာင္ရမွာပါ။ ေဖာ္ေဆာင္ၾကပါလို႔လည္း အေလးအနက္တုိက္တြန္းရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္ပါတယ္။


အခုလိုေျပာခြင့္ရတဲ့အတြက္ အမ်ားႀကီးေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

No comments: