“အမွန္တကယ္ ကာတြန္းဆရာ” (ေအာ္ပီက်ယ္) 12:49 pm
(ဆရာေအာ္ပီက်ယ္ေျပာသြားသည္မ်ားကို အားလံုးေရးျခင္းမဟုတ္ဘဲ ႀကိဳက္သည့္အပိုင္းေလးမ်ားကိုသာ
ျဖတ္ေရးထားျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ ဖတ္ရတာ အဆက္အစပ္မဲ့သကဲ့သုိ႔ ျပတ္ေတာင္း၊ ျပတ္ေတာင္းျဖစ္ေနပါလိမ့္မည္။
သည္းခံဖတ္ၾကပါရန္ ေမတၱာရပ္ ပါ၏။)
က်ဳပ္တို႔ျပည္တြင္းျဖစ္ေျပာပါတယ္။
သြားၾကားထိုးတံေတာင္ တစ္၀က္ပဲ ထိုးလို႔ရတယ္။ သြားၾကားထိုးတံ တစ္ဘူး၀ယ္ရင္ တစ္၀က္ေလာက္က
ထိုးမယ္ႀကံတာနဲ႔ က်ိဳးေနတယ္။ အရည္အေသြးဆုိတာကို နည္းနည္းမွ ထည့္မစဥ္းစားဘူး။ ဓာတ္တိုင္ေတြ
က်ိဳးက်လို႔တဲ့။ သြားၾကည့္ေတာ့ အထဲမွာထည့္ထားတဲ့ သံေခ်ာင္းက သြားၾကားထိုးတံ ေလာက္ရိွတယ္။
ဓာတ္တိုင္နားမွာ ႏွာေတာင္ မေခ်ရဲဘူး။ ဟတ္ခ်ိဳးလို႔ ခပ္ျပင္းျပင္း ႏွာေခ်လိုက္ရင္ ဓာတ္တိုင္က်ိဳးက်မွာ
စိုးလို႔။
စီးပြားေရးလဲ
ၾကည့္လိုက္ပါဦး။ အရင္က ၿခံတစ္ၿခံကုိ သိန္း ၂၀ ေလာက္နဲ႔ ၀ယ္ထားတယ္။ သိပ္မၾကာခင္ သိန္း
၂၀၀ ေလာက္ျဖစ္လာေတာ့ ထုတ္ေရာင္းလိုက္။ အခ်င္းခ်င္း လွည့္ပတ္ေရာင္းခ်ေနတာ။ ဘာ
production မွ မရိွဘူး။ အကုန္ non-productive job ေတြပဲျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒါ စီးပြားေရးတဲ့။
ေနာက္ၿပီး မလိုဘဲနဲ႔ အလကားလူေတြကို
အပိုသံုးေနတာ။ ဆိုပါစို႔။ ေဟာသည္စင္ကာပူက ဘတ္စ္ကားေတြမွာ စပယ္ယာမလိုဘူး။ ျမန္မာျပည္က
ဘတ္စ္ကားေတြမွာ စပယ္ယာ သံုးေယာက္ေလာက္ရိွတယ္။ လက္မွတ္ေရာင္းဘို႔က တစ္ေယာက္။ Fင္တြန္းဘို႔က
တစ္ေယာက္။ ၁ ေယာက္ပဲ လိုတဲ့ေနရာမွာ ၃ ေယာက္ခန္႔ထားတယ္။ ဆိုေတာ့ တစ္ေယာက္ ရရမဲ့လစာကို
သံုးေယာက္ခဲြယူေနရတယ္။ ဆိုတဲ့အခါက်ေတာ့ အရည္အေသြးေတြ က်က်လာတယ္။
လူေတြဟာ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာကို
ေျပာင္းၾကတယ္ ဆုိတဲ့စကားရိွတာကိုး။ ျမန္မာျပည္မွာ ေရေတြ အမ်ားႀကီးရိွတယ္။ မၾကည္ဘူး။
ျမက္ေတြရိွတယ္။ မႏုဘူး။ ဒီေတာ့ ေရၾကည္ရာ၊ ျမက္ႏုရာကို သြားၾကတယ္။ အဲဒါ သူတို႔ အျပစ္မဟုတ္ဘူး။
Human Resource တဲ့။ အဲဒီ
Human ေတြဟာ resourceful ျဖစ္ရမယ္။
ျမန္မာျပည္မွာေနရတာ အခ်ိန္ေတြ
အရမ္းကုန္တယ္။ တစ္ေနရာကေနတစ္ေနရာ သြားခ်င္ရင္ နာရီေပါင္းမ်ားစြာ အခ်ိန္ယူရတယ္။ မလိုဘဲနဲ႔
အခ်ိန္ေတြကုန္ေနတာ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပဲြေတြ အႀကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ လုပ္တယ္။ ဘာတိုးတက္မႈမွမရိွဘူး။
အလကား အခ်ိန္ေတြ ကုန္ေနတယ္။
NLD က ၄၃၆ ျပင္ဘို႔ဆိုၿပီး လက္မွတ္ေကာက္တာ
လက္မွတ္ ၄ သန္းရၿပီေျပာတယ္။ အဲဒီလက္မွတ္ ၄ သန္းေလာက္ ရဘို႔ လူအင္အား အခ်ိန္ေတြ ဘယ္ေလာက္
ကုန္လိုက္သလဲ။ လူတစ္ေယာက္တည္းက ေဟ့၊ ဒါလုပ္လုိက္ကြ ဆို ၿပီးတဲ့ကိစၥ၊ မလုိအပ္ဘဲ အလဟႆ
အခ်ိန္ေတြ၊ လူအင္အားေတြ ကုန္ေနရတယ္။
မန္ေနဂ်ာေကာင္းတစ္ေယာက္ဟာ ပန္းကန္ေဆးရင္
စင္ေအာင္ေဆးတယ္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီရဲ့ကဗ်ာေလး ရိွတယ္။
“ဖန္ျပာခြက္နဲ႔ ေက်ာက္စက္ေရ၊ အေမာေျပေအာင္
တုိက္ပါမမ” တဲ့။
ဖန္ျပာခြက္ဆုိတာ ထည့္တဲ့ခြက္ရဲ့
အရည္အေသြး။ ေတြ႔ရာခြက္နဲ႔ ထည့္တာမဟုတ္ဘူး။ အျပာေရာင္လဲ့ေနတဲ့ ဖန္ခြက္။
ေက်ာက္စက္ေရ ဆိုတာက ေရရဲ့အရည္အေသြးကိုျပတာ။
ေရေတာင္မွ ေက်ာက္သားေတြထဲကထြက္လာတဲ့
အထပ္ထပ္စစ္ၿပီးသားျဖစ္တဲ့ ေအးစက္ေနတဲ့ ေရ။
က်ဳပ္တုိ႔ဟာ သြားၾကားထိုးတံပဲလုပ္လုပ္။
နဖားကေလာ္ပဲလုပ္လုပ္။ ဘာလုပ္လုပ္။ ပါရဂူေျမာက္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ရမယ္။ အဲဒီကိုယ္လုပ္လိုက္တဲ့
ပစၥည္းေတြဟာ ႏိုင္ငံတကာစံႏႈန္းေတြနဲ႔ ယွဥ္ႏိုင္ရမယ္။
ကြ်န္ေတာ္တို႔ ကာတြန္းဆဲြတယ္ဆိုတာမွာ
ကုိယ္သြားခ်င္တဲ့လမ္းေၾကာင္းကို ျပတတ္ရတယ္။ ကိုယ္ ဘာေပးခ်င္ တာလဲ။ အဲဒီလမ္းေၾကာင္းကို
ရၿပီဆိုေတာ့မွ အဲဒီလမ္းက အျပစ္အနာအဆာေတြကို ျပရတယ္။ လမ္းေၾကာင္းမသိဘဲ အျပစ္အနာအဆာေတြခ်ည္းမျပရဘူး။
လမ္းေၾကာင္းေပၚက အျပစ္အနာအဆာေတြကို အမွားေတြကို ျပႏိုင္မွ အဲဒီ အျပစ္အနာအဆာေတြ အမွားေတြကို
ျပင္ဘို႔သိမယ္။ ကုိယ္ေရာက္ရမဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ကို သိေနရမယ္။
အရင္တံုးက မဆလေခတ္မွာ လူမွန္ေနရာမွန္ဆိုတာ
ဘာလဲလို႔ မသိတဲ့အခါက်ေတာ့ ဆိုက္ကားသမား တရားသူႀကီးေတြ ျဖစ္လာတယ္။ ေက်ာင္းဆရာ တရားသူႀကီးေတြ
ျဖစ္လာတယ္။ ဆရာ၀န္တရားသူႀကီးေတြ ျဖစ္လာတယ္။ လူေတြဟာ သူတို႔လုပ္ရမ့ဲအလုပ္ေတြမလုပ္ဘဲ
သူတို႔မတတ္တဲ့ အလုပ္ေတြ လုပ္ေနၾကရတယ္။
လူဆိုတာ ဘယ္သူမွ အကုန္လံုး တတ္တယ္ဆုိတာ
မရိွႏုိင္ဘူး။ အင္ဂ်င္နီယာဟာ အင္ဂ်င္နီယာအတတ္ပဲတတ္မယ္။ သူက ေဆးကုတဲ့အတတ္လည္းတတ္မယ္၊
စိုက္ပ်ိဳးေရးလည္းတတ္မယ္ ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ခုေတာ့ ဒီေခတ္ႀကီးမွာ စစ္ဗိုလ္လူထြက္ေတြက
ဒီေန႔ ယဥ္ေက်းမႈ၀န္ႀကီးျဖစ္လိုက္၊ နက္ျဖန္ခါ စက္မႈ၀န္ႀကီးျဖစ္လိုက္၊ ေနာက္ေန႔က်ေတာ့
ေဆာက္လုပ္ေရး ၀န္ႀကီးျဖစ္လိုက္။ သူတို႔မတတ္တာ ဘာမွမရိွဘူး။ အကုန္ကို တတ္ေနတယ္။
အဲေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ကာတြန္းေလးတစ္ကြက္
ဆဲျဖစ္တယ္။ ႏြားႀကီးက ၾကြက္ခုတ္တဲ့ကာတြန္း။
တစ္ခါေတာ့ လယ္သမားႀကီးတစ္ေယာက္၊
ႏြားႀကီးဆဲြၿပီး တိရစၦာန္ေဆးကုဆရာ၀န္ဆီ ေရာက္လာတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲလို႔ ဆရာ၀န္ကေမးေတာ့
အိမ္ကၾကပ္ခိုးစင္မွာ ၾကြက္ေတြေသာင္းက်န္းလို႔ ႏြားက ၾကပ္ခိုးစင္ေပၚတက္ၿပီး ၾကြက္ခုတ္တာ
ၾကပ္ခိုးစင္က်ိဳးက်ၿပီး လက္က်ိဳးလို႔တဲ့။
(ေခတ္ကာလ သားသမီးမ်ားကေတာ့ ၾကပ္ခိုးစင္ကုိ နားလည္မွာမဟုတ္ဘူးဆိုၿပီး
ဆရာက ၾကပ္ခိုးစင္ဋီကာ ထပ္ဖြင့္ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္တံုးက ထမင္းခ်က္တာ ထင္းမီးနဲ႔ခ်က္တယ္။
မီးဖိုမွာ ဖိုခံုေလာက္ဆိုင္ သံုးလံုးပါတယ္။ မီးဖိုေပၚမွာ ဗန္းတို႔၊ ဆန္ေကာတို႔၊ ဆန္ခါတို႔တင္တဲ့
စင္ေလးရိွတယ္။ မီးဖိုက ထင္းမီးထိုးလိုက္လို႔ထြက္လာတာက မီးခိုး။ အဲဒီမီးခိုးမိႈင္းေတြ
က်ေတာ့ ၾကပ္ခိုးလို႔ေခၚတယ္။ ၾကပ္ခိုးေတြရဲ့ဒဏ္ကုိ အၿမဲခံေနရတဲ့အဲဒီစင္ကေလးကို ၾကပ္ခိုးစင္လို႔
ေခၚတယ္။
ဆိုေတာ့ တိုလီမုတ္စေတြတင္တဲ့ အဲဒီစင္ေလးက
ခုိင္ခိုင္ခံ့ခံ့ ဘယ္ဟုတ္လိမ့္မတံုး။ ခေနာ္နီ ခေနာ္နဲ႔ေပါ့။ အဲဒီစင္ေပၚ ႏြားကတက္ေတာ့
ေသခ်ာေပါက္က်ိဳးက်မွာေပါ့။ ဒါကိုဆိုလိုခ်င္တာ။ - အယ္မယ္ေလး၊ နင္တို႔ေျပာရတာ လက္၀င္လိုက္တာ။)
အဲဒါကိုၾကားေတာ့
ဆရာ၀န္က ဟင္၊ ႏြားက ႏြားအလုပ္မလုပ္ဘဲ ေၾကာင္အလုပ္သြားလုပ္ေတာ့ လက္က်ိဳးတာေတာင္ နည္းေသး
လုိ႔ ေကာင္းခ်ီးေပးတယ္။ ေနာက္ၿပီးမွ - က်ဳပ္ဒီေန႔မအားေသးဘူး၊ ေနာက္ေန႔မွ လာခဲ့ လို႔
ေျပာတယ္။
လယ္သမားႀကီးက
ဘာျဖစ္လို႔လဲဆရာရယ္ လို႔ေမးေတာ့ တိရစၦာန္ဆရာ၀န္က ေခါင္းေပါင္းကို ျပင္ရင္း ေျပာတယ္။
က်ဳပ္ တံတားဖြင့္ပဲြ သြားစရာရိွေသးတယ္ တဲ့။
က်ဳပ္တို႔ဆီလည္း
လာၾကပါတယ္။ ျပည္တြင္းျဖစ္ ႏိုင္ငံျခားျပန္ ပညာရွင္မ်ား။ လာေျပာၾက၊ ေဆြးေႏြးၾကတယ္။ သူတို႔က
ပညာေတြပဲေဆြးေႏြးသြားၿပီး ျပည္သူေတြကုိ ေမ့ထားတယ္။
ေသေသခ်ာခ်ာၾကည့္ပါ။
ၾကည့္မွျမင္တယ္။ စြင့္မွၾကားတယ္။ ၾကည့္တဲ့အခါ ဘ၀ရႈေထာင့္ကေနၾကည့္၊ လႈပ္ရွားလာတဲ့ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ၾကည့္၊
ဉာဏ္နဲ႔ၾကည့္။
လဲြေနတာေတြသိဘို႔
အမွန္ကိုသိဘို႔လိုတယ္။ အဲဒီလိုသိဘို႔ ေ၀ဖန္းပိုင္းျခားႏိုင္ဘို႔ စာဖတ္ဖို႔လိုတယ္။ စာမဖတ္ရင္
ေကာင္းမေကာင္း ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္တာ မလုပ္ႏိုင္ဘူး။
ဘာပဲလုပ္လုပ္
အလုပ္တစ္ခုလုပ္ရင္ ေသေသခ်ာခ်ာေလ့လာပါ။ အရင္တံုးက အရိုင္း ကိုဆဲြခဲ့တဲ့ ကာတြန္းဆရာႀကီး
ေသာ္က ဆိုရင္ သူကာတြန္းဆဲြဘို႔ ျမစ္၀ကြ်န္းေပၚဘက္သြားၿပီး ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာတယ္။ ဥပမာ
- ေလွ ဆိုပါေတာ့။ လူစီးတဲ့ေလွ၊ စပါးတင္တဲ့ေလွ၊ ငါးပိတင္တဲ့ေလွ၊ ဓနိတင္တဲ့ေလွ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု
မတူဘူး။ သူက အဲဒါေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာတယ္။ ကာတြန္းဆဲြတဲ့အခါမွာ ဆီေလ်ာ္တဲ့ေလွပံုကို
ဆဲြတယ္။ ဆရာေပၚဦးသက္တို႔လည္း အဲသလိုပဲ။
(သူကဆရာႀကီးတစ္ေယာက္နာမည္ေျပာပါသည္။ သို႔ေသာ္ ကြ်န္ေတာ္မသဲကြဲလိုက္။)
ဦး - - ဆိုရင္ သစ္ပင္ေတြ အမ်ားႀကီး စိုက္ဖူးတယ္။ သူ သစ္ေတာတစ္ခုလုပ္ခ်င္တယ္။ ဒါေပမဲ့
သစ္ေတာတစ္ခုျဖစ္လာေအာင္ ထူေထာင္ရတာ မလြယ္ဘူး။ သစ္ပင္ေထာင္ေသာင္းခ်ီစိုက္တာနဲ႔ သစ္ေတာတစ္ခု
ဖန္တီးတာမတူတဲ့အေၾကာင္း ေျပာျပတယ္။
ဘယ္အလုပ္ပဲလုပ္လုပ္၊
ကိုယ္လုပ္တ့ဲအလုပ္တိုင္းကို ေသေသခ်ာခ်ာ က်က်နန ကြ်မ္းက်င္ေအာင္ လုပ္ပါ။ အေသးအဖဲြကေလးေတြကစ
ေလ့လာပါ။
မူလတန္း၊
အလယ္တန္း၊ အထက္တန္းေတြမွာ သင္တာက teaching လုပ္တာ။ ဆရာက သင္သြား။ ေအာက္က လိုက္နားေထာင္။
စာအုပ္ထဲမွာ ျပဌာန္းထားတာေတြကို ဆရာက သင္ေပးသြားတာ။ ေဟာ - တကၠသိုလ္ကေတာ့ teaching မဟုတ္ေတာ့ဘူး။
တကၠသုိလ္ကဆရာကိုက်ေတာ့ lecturer လို႔ေခၚတယ္။ သူ႔အေတြ႔အႀကံဳေတြနဲ႔ယွဥ္ၿပီး သင္ျပသြားတာ။
အာလူးဖုတ္သြားတာ။
Resourceful
human ေတြျဖစ္လာဘို႔ လူေတြရဲ့ အသိပညာကို ျမွင့္တင္ေပးဘို႔လိုတယ္။ ဘာပဲလုပ္လုပ္ အရည္အေသြးရိွရိွလုပ္ပါ။
ကမၻာ့အဆင့္မီ လုပ္ပါ။
အဲဒီလိုလုပ္ႏိုင္ဘို႔
ကိုယ့္ကိုယ္ကုိယ္ ျပန္ေမးပါ။
“တကယ္လား”
မွတ္ခ်က္။
သူေမးခိုင္းသည့္“တကယ္လား” မွာ အင္ဂ်င္နီယာဆိုလွ်င္လည္း ငါ
တကယ္တတ္တဲ့ လူတန္းေစ့ အင္ဂ်င္နီယာလား။ ေဆးသုတ္တဲ့သူဆိုရင္လည္း ငါ ေဆးအေၾကာင္းနားလည္တဲ့
တကယ့္ ေဆးသုတ္တဲ့ ပညာရွင္လား ဟု ေမးခိုင္းျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ (တကယ့္ေဆးသုတ္ ပညာရွင္ဆိုသည္မွာ
သံမ်က္ႏွာျပင္၊ သြပ္မ်က္ႏွာျပင္၊ သစ္သားမ်က္ႏွာျပင္ စသည္ မ်က္ႏွာျပင္ အမ်ိဳးအစားေတြ
သိသည္။ မ်က္ႏွာျပင္မ်ား၏ အသား (texture) ကို သိသည္။ ဆီခံေဆး၊ ေရခံေဆး၊ ေနပူခံတဲ့ေဆး၊
ေအာက္ခံေဆး စသည္တို႔ကို သိသည္။ အိပ္ခန္းအတြက္ မည္သည့္အေရာင္ေကာင္းသည္။ ဧည့္ခန္းဆိုလွ်င္
မည္သည့္အေရာင္ႏွင့္ လုိက္ဖက္မည္။ မည္သည့္အေရာင္ႏွင့္ မည္သည့္အေရာင္ကို တဲြမသုတ္သင့္။
ေဆးသုတ္ဘို႔ မည္သည့္ စက္ကိရိယာမ်ားလိုမည္။ မည္သည့္ေဆးမ်ိဳးကိုသုတ္လွ်င္ မည္ကဲ့သုိ႔ေသာ
က်န္းမာေရး အႏၱရာယ္မ်ားရိွသည္။ က်န္းမာေရးကို မထိခိုက္ေစရန္ မည္ကဲ့သုိ႔ေသာ အစီအမံမ်ား
လုပ္ထားသင့္တယ္ . . . . အစရိွသည္တို႔ကို အူမေခ်းခါးမက်န္ သိထားသူအား ဆုိလို၏။)
ဖြ႔ံၿဖိဳးေသာႏိုင္ငံမ်ားတြင္
မည္သည့္လုပ္ငန္းလုပ္လွ်င္ မည္သည္တို႔ကုိ သိထား၊ တတ္ထားသင့္သည္ စသျဖင့္ သတ္မွတ္ထားပါသည္။
ဤသည္ကို National Competency Standard ဟုေခၚေၾကာင္း အမ်ိဳးသား ကြ်မ္းက်င္မႈဆိုင္ရာ
စံႏႈန္း ဟု ကြ်န္ေတာ္ေရးခဲ့ၿပီးပါၿပီ။
အကြ်ႏ္ုပ္တုိ႔သည္ ကြ်ႏ္ုပ္တို႔လုပ္ေနေသာ
အလုပ္အေၾကာင္း စဥ္ဆက္မျပတ္ေလ့လာေနလွ်က္ မိမိအလုပ္တြင္ ပါရဂူေျမာက္ ဆရာတစ္ဆူျဖစ္ေအာင္
ႀကိဳးစားၾကပါစို႔ဟု တုိက္တြန္းလိုက္ရပါသတည္း။
No comments:
Post a Comment