Friday, January 11, 2019

ကြ်န္ေတာ္ႏွင့္ေဖ့စ္ဘုတ္အေၾကာင္း


ကြ်ႏု္ပ္ကား မစၥတာဇူကာဘတ္ကို မ်ားစြာ ေက်းဇူးတင္မိေလ၏။

အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ၎တီထြင္ခဲ့ေသာ ေဖ့စ္ဘုတ္ေၾကာင့္ပင္ ကြ်ႏု္ပ္ခ်စ္ေသာ စာအုပ္ေပါင္းမ်ားစြာ ရွာေဖြေတြ႔ခဲ့ရ၏။ စာအုပ္ႀကီးလွန္မေနရဘဲ ေဖ့စ္ဘုတ္မွာပင္ ဝတၳဳတို၊ ဝတၳဳရွည္၊ ေဆာင္းပါးမ်ား ဖတ္ရ၏။ ေဖ့စ္ဘုတ္မွာပင္ ကာတြန္းေပါင္းမ်ားစြာ ၾကည့္ရ၏။ ေဖ့စ္ဘုတ္မွာပင္ သတင္းပလင္း၊ အတင္းအဖ်င္း အစုံသိရ၏။

ေဖ့စ္ဘုတ္မွာပင္ ဇာျခင္ေထာင္ကို အက်ႌခ်ဳပ္ဝတ္ထားေသာ ေကာင္မလွလွေလးေတြကို လူမသိသူမသိ ငမ္းလုိ႔ရသည္။ (က်မ္း၊ ႏွာဘူး။) (ေအာင္မာ၊ ခင္ဗ်ားကေရာ။) ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကြဲကြာေနေသာ မိတ္ေဆြေတြကို ေဖ့စ္ဘုတ္ေပၚတြင္ ျပန္ေတြ႔ႏိုင္သည္။ ထိုအခါက်မွ ဟူး၊ ေတာ္ပါေသးရဲ့။ အဲဒါႀကီးနဲ႔မ်ား ရမိရင္ ဒြတ္ခ ဟု ဘုရားတ, ႏိုင္သည္။

ျမန္မာျပည္ႀကီးတြင္ ဘာေတြျဖစ္ပ်က္ေနသည္ကို ေဖ့စ္ဘုတ္ ျပတင္းဝမွ ေမွ်ာ္ၾကည့္ႏိုင္၏။

အရက္အတူေသာက္ရင္း စကားမ်ားရာမွ ဓားႏွင့္ထိုးတာတို႔၊ အရက္ဖိုးေတာင္းသည့္ ေယာက္်ားကို မိန္းမက ဓားႏွင့္ထိုးတာတို႔။ ၁၁ ႏွစ္ေလာက္ရိွေသးတဲ့ ေကာင္မေလးကို နသားပါးယားလုပ္တာတို႔။ အေဖအရင္းက (ဟဝွာျပဳစရာ မိန္းမရွာမေတြ႔တာနဲ႔) သမီးအရင္းကို မုဒိန္းက်င့္တာ တို႔။

ၿမိဳ႔မွာ အဆင့္အျမင့္ဆံုး အရာရိွႀကီးက ဖုန္းက်သြားလို႔ ေရေျမာင္းေအာက္ ငံု႔ၾကည့္ေနတာတို႔။ ဒါကုိ ဒလိုလုပ္ရဒယ္ကြ ဟု ဆရာႀကီးလုပ္ကာ ပင္နီအက်ႌႀကီးဝတ္လ်က္ ေနကာမ်က္မွန္တပ္ၿပီး ဂေဟေဆာ္ျပေနတာတို႔၊ Dust mask ကို ေနာက္ဆံုးေပၚ နည္းပညာျဖင့္ ကန္႔လန္႔ဝတ္ျပတာတို႔။

ဟင္း ဟင္း၊ ဘယ္ေခတ္ ေရာက္ေရာက္၊ ငါက အၿမဲ ဆင္ေပၚမွာပါကြာ ဟု ကုလားထုိင္ေပၚ မိန္႔မိန္႔ႀကီးထိုင္ကာ မဲ့ၿပံဳးၿပံဳးေနသူကို လူႀကီးျဖစ္လွ်က္ ဖင္ဘူးေထာင္းေထာင္ ကန္ေတာ့ရတာတို႔။ ဘယ္ေခြးမွ လူမထင္ဘူး ဟု ေယာဂီဝတ္စံုႀကီးဝတ္ကာ ေသနတ္ တကားကားႏွင့္ မယ္ေတာ္ႀကီးတို႔။ အိုဗ်ာ၊ အစံုေတြ႔ရမည္။

ယခင္က ကြ်ႏ္ုပ္တို႔ မဂၢဇင္းမ်ား၊ ဂ်ာနယ္မ်ားကို ဖတ္ခဲ့ရ၏။ မဂၢဇင္းကို ကဗ်ာ၊ ကာတြန္းမ်ားႏွင့္ စဖြင့္သည္။ မဂၢဇင္းတြင္ ဝတၳဳတို၊ ဝတၳဳရွည္မ်ားပါ၏။ အခန္းဆက္ ဝတၳဳမ်ားလည္း ပါတတ္၏။ ေဆာင္းပါးမ်ားမွာလည္း မွတ္သားစရာအျပည့္။ သခင္တင္ျမ၏ ဘံုဘဝမွာျဖင့္ အခန္းဆက္ ေဆာင္းပါးမ်ား။ ေသာ္တာေဆြ၏ ကြ်န္ေတာ့္ဘဝဇာတ္ေၾကာင္းမ်ားမွာ ကြ်န္ေတာ့္ အသည္းစဲြ ျဖစ္၏။ စႏၵာမဂၢဇင္း၊ လကမၻာက႑မွ ကိုေပြလီႏွင့္ မရွပ္ေတးတို႔၊ ၾကပ္ကေလး၏ ဦးဦးပံုေျပာမယ္ တို႔မွာ အေတာ္ဖတ္လို႔ေကာင္းေလသည္။

သတင္းမ်ား ပါတတ္သည့္တိုင္ သတင္းသည္ မဂၢဇင္းအတြက္ အေရးႀကီးသည့္ ေနရာမွာ မပါပါ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ မဂၢဇင္းမ်ားကို တစ္လတစ္ႀကိမ္ ထုတ္သျဖင့္ သတင္းမ်ားထည့္သည့္တိုင္ ယခုလအတြင္း ဘာေတြျဖစ္ပ်က္ခဲ့သည္ေလာက္သာ ထည့္လို႔ရမည္။ ေန႔စဥ္သတင္းမ်ားကိုမူ ထည့္ဘို႔မျဖစ္ႏုိင္။

မဂၢဇင္းေတြမွာ ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒျဖန္႔ မိႈင္းလံုးေတြ သိပ္မပါပါ။ မပါဟုထင္ပါသည္။ ကြ်န္ေတာ္က ဆယ္ေက်ာ္သက္ဘဝဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးေတြ ဘာေတြ သိပ္နားမလည္ေသး။ သို႔ေသာ္ ဂ်ာနယ္လား။ အင္း၊ ေျပာျပန္လည္း ေအာင္မင္းလြန္ရာက်အံုးမယ္။ ေရွ႔သို႔၊ ေတာင္သူလယ္သမားဂ်ာနယ္၊ ႏိုင္ငံတကာေရးရာ စသည္တို႔မွာ ဝါဒျဖန္႔ဂ်ာနယ္မ်ားခ်ည္း ျဖစ္၏။ ကြ်န္ေတာ္လို မအူမလည္ေကာင္ ေတာင္သိသည္။

မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္မ်ားမွာ ပံုႏိွပ္ထားေသာေၾကာင့္ သိမ္းထား၍ရသည္။ ဤသည္မွာ သမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ား၊ စာေပမွတ္တိုင္မ်ား ျဖစ္၏။ မဂၢဇင္းမ်ားမွတဆင့္ ျမန္မာစာေပ ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္လာပံုကို တေစ့တေစာင္း ေလ့လာႏိုင္သည္။ ေဖ့စ္ဘုတ္က သိမ္းထားလို႔မရ။ ပ်က္မသြားလွ်င္ေတာင္ လုိခ်င္လွ်င္ မနည္းျပန္ရွာယူရသည္။

ယခုမူ ဇူကာဘတ္က သူငယ္ခ်င္းအခ်င္းခ်င္း ဆက္သြယ္ရလြယ္ေအာင္ဟုဆိုကာ မ်က္ႏွာစာအုပ္ႀကီးကို စတင္ဖြင့္လွစ္လုိက္သည္ မွအစ မီဒီယာတစ္ေခတ္ ဆန္းသစ္ခဲ့ရ၏။ ယခင္က စာအုပ္စာတမ္းသတင္းစာမ်ားကို စာ၊ နယ္၊ ဇင္း ဟု အတိုေကာက္ေခၚၾက၏။ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္း သံုးခုေပါင္းကာ ေခၚျခင္းျဖစ္၏။ ယခုေခတ္တြင္ စာ၊ နယ္၊ ဇင္းမွ်ႏွင့္ မလံုေလာက္ေတာ့ၿပီ။ ဗီဒီယို၊ ေအာ္ဒီယိုမ်ားပါ ပါဝင္လာခဲ့ၿပီ။ ထိုအခါ ျမန္မာျပန္ရန္ခက္ေသာ မီဒီယာကို မီဒီယာဟုပင္ စကားလံုးဖလွယ္ကာ ေမြးစား သံုးလုိက္ၾကေတာ့၏။

စာ၊ နယ္၊ ဇင္းဘဝမွ မီဒီယာဘဝသို႔ ကူးေျပာင္းလာခဲ့သလို လက္လွမ္းမီမႈအတိုင္းအတာ (accessibility) မွာလည္း ပိုမို က်ယ္ျပန္႔ လာခဲ့၏။ စာ၊ နယ္၊ ဇင္းကို ေက်းလက္ေတာရြာမ်ား၌ ရဘုိ႔ရန္ ခဲယဥ္းေလသည္။ မည္မွ်ခဲယဥ္းသည္ကို ေရွးယခင္ ေက်းလက္ ေတာရြာမ်ား၌ ေနခဲ့ဖူးသူမ်ားသာ သိသည္။ ယခုေခတ္ကေလးမ်ားကို သြားေျပာလွ်င္ နားလည္ႏိုင္မွာမဟုတ္။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ငယ္ငယ္က တစ္လေနလို႔ သတင္းစာတစ္ေစာင္ မဖတ္စဖူး။ အဲေလ၊ တစ္ႏွစ္ေနလို႔ တစ္ေစာင္ဖတ္ရ ကံေကာင္း။ လဖက္ေျခာက္ တို႔၊ ထန္းလ်က္တို႔ ထုပ္သည့္ သတင္းစာစကၠဴ အေဟာင္းမ်ားကိုသာ ျဖန္႔ကာ တခုတ္တရ ဖတ္ၾကရတာ ျဖစ္၏။

ေဟာ ယခုမူ ၿမိဳ႔ေရာ၊ ေတာပါမက်န္ အေတာ္မ်ားမ်ား ဖုန္းကိုင္ႏိုင္ၾကၿပီ။ ဖုန္းရိွၿပီဆိုေတာ့ ေဖ့စ္ဘုတ္လည္း ပြတ္လို႔ရသေပါ့။ အဲ - ဒါေပမယ့္ေပါ့ေလ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ရြာလုိ ေဝးလံေခါင္ဖ်ားေဒသမ်ားမွာေတာ့ ေနရာတိုင္း လိုင္းမမိ။ ဖုန္းလိုင္းမိသည့္ေနရာကို တုတ္ျဖင့္စုိက္၊ မွတ္ထားကာ ဖုန္းေျပာခ်င္လွ်င္ျဖစ္ေစ၊ ေဖ့စ္ဘုတ္ ပြတ္လိုလွ်င္ျဖစ္ေစ၊ ထုိေနရာသို႔ သြားကာပြတ္ရ၏။
ဟဲလို၊ ၾကားလား၊ ေအး . . ၾကားတယ္ . . . ။

ဇူကာဘတ္တီထြင္ခဲ့ေသာ ေဖ့စ္ဘုတ္အစြမ္းေၾကာင့္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔အစိုးရမွာလည္း လုပ္ရကိုင္ရတာ အေတာ္လြယ္ကူသြားေလ၏။ ယခုအခါ ကြ်ႏု္ပ္တို႔တုိင္းျပည္တြင္ မည္သည့္ေထာက္လွမ္းေရး၊ သတင္းေထာက္မွ မလို။ ေဖ့စ္ဘုတ္ အေကာင့္တစ္ခုရိွလွ်င္ ကိစၥၿပီးၿပီ။

ရံုးေရာက္လွ်င္ ဘာမွလုပ္စရာမလို။ ဖုန္းတလံုးႏွင့္ ေဖ့စ္ဘုတ္ပြတ္ကာ ေစာင့္ၾကည့္ရံုျဖစ္၏။

ဇီးပင္ႀကီးစစ္တမ္း (၁) (၂) (၃) . .

ဟဲ့ ဟဲ့ ဘာေတြျဖစ္ေနျပန္ၿပီလဲ . . . သြားၾကည့္ၾကစမ္းပါအံုးဟဲ့ . . . သြား . . . မဟုတ္တန္းလ်ားေတြ ေလွ်ာက္ေျပာေနတဲ့ေကာင္ . . ဌာနေျပာင္း။

ဘာ . . ဘာခံုရံုးလဲ။ သြား အဲဒီခံုရံုးဖဲြ႔မယ္ဆုိတဲ့ေကာင္ေတြ ေခၚေခ်စမ္း။

ဘာ . . လူသတ္တဲ့ေကာင္ေတြကို ကြင္းလံုးကြ်တ္ လႊတ္ေပးတယ္။ ဟိုမွာ ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ ပြထေနၿပီ။ ျပန္ဖမ္းစမ္း အဲဒီေကာင္ေတြ။

ေျပာရလွ်င္ ေဖ့စ္ဘုတ္ေကာင္းမႈႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အမႈေပါင္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ခဲ့ၿပီျဖစ္၏။ ဤသည္ကို ျငင္းလို႔မရ။

ေဖ့စ္ဘုတ္ေကာင္းမႈေၾကာင့္ပင္ ရခိုင္က ဟိုဆရာဝန္မကေလးကို မတရားအလုပ္ခံရမည့္ေဘးမွ ကယ္တင္ႏုိင္ခဲ့သည္။
ရီရတယ္ခင္ဗ်ား။ ကြ်ႏ္ုပ္တို႔လူႀကီးေတြ။

အမိန္႔တစ္ခုထုတ္လိုက္။
ေဖ့စ္ဘုတ္က ဝိုင္းေအာ္လုိက္။
ျပန္ရုပ္သိမ္းလုိက္။ အဟိ။

ေဖ့စ္ဘုတ္အစြမ္း အံ့မခန္းခင္ဗ်ာ။
ေဖ့စ္ဘုတ္ဂုဏံ အဟံ ဝႏၵာမိ။ (ဟုတ္ေပါင္၊ ဘုရားရိွခိုးစာနဲ႔ မွားကုန္ၿပီ။)

ဒါေတာင္မွ ေဖ့စ္ဘုတ္ကိုပဲ တစ္ကမၻာထင္မေနနဲ႔အံုး . . . ဟု ေက်းဇူးကန္းသူေတြ ရိွေသး၏။ အဲသည့္သူေတြသည္ပင္လွ်င္ ထမင္းစားလည္း ေဖ့စ္ဘုတ္၊ အီအီးပါလည္း ေဖ့စ္ဘုတ္၊ မ်က္လံုးႏွစ္လံုးပြင့္တာနဲ႔ တဘုတ္တည္းဘုတ္ေနသူေတြ ျဖစ္၏။  

ကြ်ႏု္ပ္မွာလည္း ဤ ေဖ့စ္ဘုတ္ဆိုေသာ အရာႀကီးေၾကာင့္ အခ်ိန္အေတာ္ကုန္ေလသည္။
ေဖ့စ္ဘုတ္ကို လံုးဝမၾကည့္လွ်င္ အလုပ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ၿပီး၏။ ဘာေတြမ်ားျဖစ္ေနျပန္ပါလိမ့္ ဟု သိခ်င္စိတ္ႏွင့္ တစ္ခ်က္ေလာက္ ဖြင့္လိုက္မိလွ်င္ သံုးေလးနာရီေလာက္ ဘယ္လိုဘယ္လုိကုန္သြားမွန္းမသိ။ နာရီျပန္ၾကည့္မိမွ ဘုရား တ,မိ ရသည္ခ်ည္းျဖစ္၏။

ယခုလည္း ဟုိဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္က ေဆာင္းပါးေရးေပးစမ္းပါဆိုလို႔ ISO 45001 ေဘးခဏခ်။ ေရးေနတာ ပ်င္းလာတာနဲ႔ ေဖ့စ္ဘုတ္အေၾကာင္း ေကာက္ကက္ ေရးလုိက္ရပါေၾကာင္း။ စိတ္ထြက္ေပါက္ေပါ့။

ေက်းဇူးတင္ပါသည္။

ေအးၿငိမ္း
၁၀ ဇႏၷဝါရီ၊ ၂၀၁၉

No comments: