ရည္ညႊန္းခ်က္
-
ဤေဆာင္းပါးေရးသားရာတြင္
ေအာက္ပါ စာအုပ္စာတမ္းႏွင့္ website မ်ားကို ရည္ညႊန္းပါသည္။
1.
ISO 9000 - Wikipedia
2.
ISO 9001 : 2015
ISO 9000
ISO 9001 ဆိုသည္မွာ "အရည္အေသြးစီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္"
၏ 'လိုအပ္ခ်က္မ်ား' ကို ေဖာ္ျပထားသည့္ စံႏႈန္းတစ္ခုျဖစ္၏။
ဤစနစ္မွာ
ISO 9000 ၏ စနစ္ခဲြတစ္ခုျဖစ္၏။ ISO 9000 ဟူသည္ အရည္အေသြး စီမံခန္႔ခဲြသည့္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ
စံႏႈန္းတစ္ခု ျဖစ္၏။
ISO 9000 ကို ထုတ္ကုန္ သို႔မဟုတ္ ဝန္ေဆာင္မႈတစ္ခုအတြက္
သတ္မွတ္ထားသည့္ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီေၾကာင္း၊ စားသံုးသူႏွင့္ ေဖာက္သည္မ်ား၏
လုိအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္ေၾကာင္း ေသခ်ာေစရန္ ဒီဇိုင္းဆဲြထား၏။ ISO 9000 တြင္
အရည္အေသြး စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္တစ္ခု၏ အေျခခံမ်ားကို ေဖာ္ေဆာင္ထား၏။ ထိုအထဲတြင္ အရည္အေသြးစီမံခန္႔ခဲြမႈ
စည္းမ်ဥ္းဥပေဒသ (၇) ခ်က္လည္း ပါ၏။ ဤစံႏႈန္းကို ထိုစည္းမ်ဥ္းဥပေဒသ (၇) ရပ္ေပၚ အေျခခံထား၏။
ထုိစည္းမ်ဥ္းဥပေဒသ (၇) ခ်က္မွ ေအာက္ပါတို႔
ျဖစ္၏။
Ø QMP
1 – Customer focus
Ø
QMP 2 – Leadership
Ø
QMP 3 – Engagement of people
Ø
QMP 4 – Process approach
Ø
QMP 5 – Improvement
Ø
QMP 6 – Evidence-based decision making
Ø QMP
7 – Relationship management
ဥပေဒသ
(၁) QMP 1 – စားသံုးသူ ပဓာန (Customer focus)
အဖဲြ႔အစည္းမ်ားသည္ ေဖာက္သည္၊ စားသံုးသူအေပၚ၌
မူတည္ေနတာျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အဖဲြ႔အစည္းမ်ားသည္ လက္ရိွ ႏွင့္ အနာဂတ္ရိွ မိမိေဖာက္သည္တို႔
ဘာကိုအလိုရိွသည္ဆုိသည္ကို သိနားလည္ေနရန္လို၏။ စားသံုးသူတို႔၏ လိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းေနရန္
အစဥ္တစိုက္ ႀကိဳးပမ္းေနရန္လို၏။
ဥပေဒသ
(၂) QMP 2 – ေခါင္းေဆာင္မႈေပးျခင္း (Leadership)
ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ အဖဲြ႔အစည္း၏ ဦးတည္ခ်က္ႏွင့္
ရည္မွန္းခ်က္ကို ခ်မွတ္ထားရမည္။ အဖဲြ႔အစည္းအတြင္းရိွသူမ်ား သည္ အဖဲြ႔အစည္း၏ ဦးတည္ခ်က္မ်ားကုိ
ရရိွေအာင္ အျပည့္အဝ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္လာႏိုင္ၾကေစရန္ အေျခအေနမ်ား ဖန္တီးေပး ထားရမည္။
ဥပေဒသ
(၃) QMP 3 – လူမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္း (Engagement
of people)
အဖဲြ႔အစည္းအတြင္း
အဆင့္အသီးသီးမွ ဝန္ထမ္းအားလံုးသည္ အဖဲြ႔အစည္း၏ တကယ့္အႏွစ္သာရမ်ား ျဖစ္၏။ ၎တို႔၏ အျပည့္အဝ
ပူးေပါင္းပါဝင္ေဆာင္ရြက္မႈသည္ အဖဲြ႔အစည္း၏ အက်ိဳးအျမတ္အတြက္ အသံုးခ်ရန္ တအားပင္ ျဖစ္၏။
ဥပေဒသ
(၄) QMP 4 – လုပ္ငန္းစဥ္ ခ်ဥ္းကပ္မႈ (Process approach)
ဆက္စပ္ေနေသာ
အရင္းအျမစ္မ်ားႏွင့္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကိုသာ လုပ္ငန္းစဥ္ႀကီးတစ္ခုအျဖစ္ စီမံႏုိင္ခဲ့လွ်င္
အလိုရိွေသာ ရလဒ္ မ်ားကို ပိုမိုထိေရာက္စြာ ရရိွႏုိင္မည္ျဖစ္၏။
ဥပေဒသ
(၅) QMP 5 – တိုးတက္မႈ (Improvement)
အဖဲြ႔အစည္း၏ အလံုးစံုစြမ္းေဆာင္ရည္ တိုးတက္မႈသည္
အဖဲြ႔အစည္း၏ အၿမဲတမ္းမေျပာင္းလဲေသာ ရည္မွန္းခ်က္ ျဖစ္သင့္၏။
ဥပေဒသ
(၆) QMP 6 – သက္ေသကိုအေျခခံ၍ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ျခင္း (Evidence-based
decision making)
ထိေရာက္ေသာ ဆံုးျဖတ္မႈမ်ားသည္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို
ဆန္းစစ္ေလ့လာခ်က္ေပၚ အေျခခံ၏။
ဥပေဒသ
(၇) QMP 7 – ဆက္သြယ္ေရး စီမံခန္႔ခဲြျခင္း (Relationship
management)
အဖဲြ႔အစည္းႏွင့္ ၎၏စီးပြားဘက္တို႔ (ကန္ထရိုက္တာမ်ား၊
ပစၥည္းေပးသြင္းသူမ်ား၊ ဝန္ေဆာင္မႈေပးသူမ်ား) တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး သီးျခားတည္ရိွမႈ၊ အက်ိဳးတူ
အျပန္အလွန္ဆက္သြယ္မႈတို႔သည္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္စလံုး၏ တန္ဘိုးမ်ား တက္လာေစရန္ ဖန္တီးေပး၏။
ISO 9001 လက္မွတ္ကိုအလုိရိွေသာ အဖဲြ႔အစည္းမ်ားအေနႏွင့္
အရည္အေသြးစီမံခန္႔ခဲြမႈ စံႏႈန္းႏွင့္ ကိုက္ညီေစရန္ လုိက္နာရမည့္ အခ်က္မ်ားကို ISO
9001 ၌ ေဖာျ္ပထား၏။ ထိုအဖဲြ႔အစည္းမ်ားအား သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ စာရင္းစစ္အဖဲြ႔က စစ္ေဆးကာ
လက္မွတ္ရရန္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီေၾကာင္း အတည္ျပဳေပး၏။ ယခုအခါ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေပါင္း
၁၈၀ မွ အဖဲြ႔အစည္းေပါင္း တစ္သန္းေက်ာ္သည္ ISO 9001 လက္မွတ္ကို သီးျခားလြတ္လပ္စြာ ရယူထားၾကၿပီးျဖစ္ရာ
ဤအခ်က္က ISO 9001 သည္ ကမၻာေပၚတြင္ လူသံုးအမ်ားဆံုး စံတစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသျပလ်က္ရိွ၏။
(၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ လက္မွတ္ယူထား သည့္ အဖဲြ႔ေပါင္း ၁၁၃၈၁၅၅ ရိွ၏။) သို႔တိုင္ အဖဲြ႔အစည္းမ်ားသည္
မိမိတို႔အတြက္ ဘာမွလည္း အသံုးမတည့္ပါဘဲလ်က္ ISO 9001 လက္မွတ္ကို အားအားလ်ားလ်ား ယူေနၾကျခင္းမွာ
အလဟႆျဖစ္သည္ ဟု ေဝဖန္မႈမ်ား ျမင့္တက္လွ်က္ ရိွေနဆဲျဖစ္၏။
အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ စံႏႈန္းအဖဲြ႔က ISO
9000 ကို ၁၉၈၇ ခုႏွစ္က ပထမဆံုး ပံုႏိွပ္ထုတ္ေဝခဲ့၏။ ISO 9000 မွာ BS 5750 စံႏႈန္းကို
အေျခခံယူထားျခင္းျဖစ္၏။ အရည္အေသြးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ISO 9000 သည္ ပထမဆံုးမဟုတ္ပါ။ ၎အရင္ကတည္းက
ၿဗိတိသွ်ႏွင့္ အေမရိကန္တို႔တြင္ စစ္သံုးပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ စံႏႈန္းမ်ား ရိွႏွင့္ေနၿပီးျဖစ္၏။
ISO 9000 သည္ အဖဲြ႔အစည္းမ်ား ကို အရည္အေသြးအတြက္ အတင္းအဓမၼ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ေစရန္ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းမဟုတ္။
အဖဲြ႔အစည္းမ်ားသည္ မိမိတု႔ိ၏ ထုတ္ကုန္၊ ဝန္ေဆာင္မႈႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ လုိက္နာက်င့္သံုးႏုိင္၏။
အေစာပုိင္းကာလမ်ားကမူ ISO 9001 (9002 ႏွင့္
9003 မ်ားအပါအဝင္) ကို အဖဲြ႔အစည္းမ်ားသည္ ပစၥည္းအပ္သူႏွင့္ ထုတ္ေဝသူအၾကား သေဘာတူ ကန္ထရုိက္စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ရာတြင္
လိုအပ္ခ်က္မ်ားကိုက္ညီေစရန္ ရည္ရြယ္က်င့္သံုးခဲ့ၾက၏။ ISO 9000 လက္မွတ္ဆိုေသာ္လည္း အမွန္တကယ္ထုတ္ေပးရာတြင္
ISO 9001 လက္မွတ္ကိုသာ ထုတ္ေပးျခင္းျဖစ္၏။
ISO 9001 လက္မွတ္ကို ရယူထားသည့္ အဖဲြ႔အစည္းမ်ားအေနႏွင့္
သည္လက္မွတ္ကို တစ္သက္လံုး အကန္႔အသတ္မရိွ သံုးလို႔ရသြားတာ မဟုတ္။ သက္ဆိုင္ရာ လက္မွတ္ထုတ္ေပးေရးအဖဲြ႔မ်ားက
လက္မွတ္သက္တမ္းကို သတ္မွတ္ေပးလိုက္၏။ ထံုးစံအားျဖင့္ လက္မွတ္သက္တမ္းမွာ သံုးႏွစ္ျဖစ္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ သံုးႏွစ္မျပည့္ခင္ ေနာက္ထပ္လုပ္ငန္းစစ္ျဖင့္ သက္တမ္းတိုးရ၏။
ISO လက္မွတ္မ်ား ထုတ္ေပးရာတြင္ ISO အဖဲြ႔က
တုိက္ရိုက္ထုတ္ေပးတာမဟုတ္။ ႏိုင္ငံမ်ားစြာ၌ပင္ အတည္ျပဳထား သည့္ လက္မွတ္ေပးေရးအဖဲြ႔မ်ား
(the accreditation bodies and the certification bodies) ဖဲြ႔စည္းထားၾက၏။ Accreditation
bodies မ်ားသည္ ISO/IEC 17021 စံႏႈန္းအရ လုပ္ေဆာင္ၾကၿပီး Certification Bodies
(CB) မ်ားကမူ ISO/IEC 17011 စံႏႈန္း အရ ေဆာင္ရြက္ၾကရ၏။
မူလ ၁၉၈၇ ခုႏွစ္ထြက္ ISO 9000 မိသားစုတြင္
-
ISO
9001 - Model for quality assurance in design, development, production,
installation, and servicing,
ISO
9002 - Model for quality assurance in production, installation, and servicing,
ISO
9003 - Model for quality assurance in final inspection and test - ဟု စံႏႈန္းသံုးခုပါ၏။
ISO 9000 စံႏႈန္းသည္ ေခတ္စနစ္မ်ားအလိုက္
တျဖည္းျဖည္း တိုးတက္ေျပာင္းလဲလာရာ 1987 version, 1994 version, 2000 version, 2008
version, 2015 version ဟု version (၅) ခု ျပင္ဆင္ထုတ္ျပန္ခဲ့၏။
ISO 9001 : 2000 version တြင္ ယခင္
ISO 9001, ISO 9002, ISO 9003 မ်ားအားလံုးကို ISO 9001 တစ္ခုတည္းျဖင့္ အစားထိုးလိုက္၏။
ပံုသ႑ာန္လည္း ေျပာင္းသြားသည္။ 2000 version တြင္ ယခင္ကကဲ့သို႔ ေနာက္ဆံုးထုတ္ပစၥည္းတစ္ခုတည္း
ကိုသာ စစ္ေဆးျခင္းမဟုတ္ေတာ့။ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈလုပ္ငန္းစဥ္ သေဘာတရား (ကုမၸဏီသည္ လုပ္ငန္းႏွင့္
ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္သလား ဆိုသည္ကို ေစာင့္ၾကည့္ျခင္း) ကို ေရွ႔ပုိင္းႏွင့္အလယ္ပိုင္းတြင္
အမွန္တကယ္ထား ရန္ ေတြးေခၚျခင္းျဖင့္ ႀကီးမားေသာ အေျပာင္းအလဲကို ရွာေဖြသည္။ (ကုန္ထုတ္လုပ္မႈအစဥ္ႀကီး
တေလွ်ာက္လံုး၏ အစပိုင္းႏွင့္ အလယ္ပိုင္းကို (ပစၥည္းႏွင့္လုပ္ပံုကုိင္နည္းမ်ား မွန္မမွန္)
ေသခ်ာက်နစြာ တခ်ိန္လံုး စစ္ေဆးၾကည့္ရႈေနျခင္းကို ဆိုလိုသည္။) ထိပ္ပိုင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႔ကို
စီးပြားေရးလုပ္ငန္းကို အရည္အေသြးႏွင့္ ေပါင္းစပ္က်င့္သံုးရာ၌ ထဲထဲဝင္ဝင္ ပါဝင္လာရန္
တြန္းအား ေပးသည္။
ISO 9000 လိုအပ္ခ်က္မ်ားတြင္ ေအာက္ပါတို႔ပါဝင္၏။
Ø စာရြက္စာတမ္းမ်ားကို
ျဖန္႔ေဝျခင္းမျပဳမီ ဦးစြာအတည္ျပဳထားရမည္။
Ø သံုးမည့္အခ်ိန္တြင္ရိွေနရမည့္
စာရြက္စာတမ္းမ်ားမွာ ေနာက္ဆံုးထုတ္စာရြက္စာတမ္းမ်ား ျဖစ္ေနရမည္။
Ø စံႏႈန္းလိုအပ္ခ်က္မ်ားကို
ျပည့္မီေၾကာင္းျပႏိုင္ရန္ ထိုစာရြက္စာတမ္းမ်ားကို သံုးရမည္။
Ø မွတ္တမ္းမ်ားကိုထိန္းသိမ္းထားရန္
အစီအမံတစ္ခု ေရးဆဲြရမည္။
ISO 9001: 2008 version တြင္ ျပင္လုိက္သည္မွာ
ISO 14001 ႏွင့္ တေပါင္းတည္းအသံုးျပဳႏိုင္ရန္ ပံုစံတူလုပ္လုိက္ျခင္း ျဖစ္၏။ ISO
9001 ကုိ မိသားစုအတြင္းရိွ အျခား စံႏႈန္းႏွစ္ခုက တိုက္ရိုက္ပံ့ပိုးေပးသည္။ ၎တို႔မွာ
-
ISO
9000:2005 "Quality management systems. Fundamentals and vocabulary" ႏွင့္
ISO
9004:2009 "Managing for the sustained success of an organization. A
quality management approach" - တို႔ျဖစ္၏။
ထို႔ျပင္ စံႏႈန္းအတြင္းမွ အခ်ိဳ႔ေသာအပိုင္းမ်ားအတြက္
အျခားစံႏႈန္းမ်ား ဥပမာ - ISO 19011: Guidelines for
quality management systems auditing and environmental management systems
auditing ႏွင့္ ISO 10000: Quality Management
series, တို႔ကိုလည္း သံုးၾကပါေသးသည္။
ယခုအခါ ISO 9001 ကို က်င့္သံုးလာခဲ့သည္မွာ
၂၅ ႏွစ္တိုင္ခဲ့ၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ ISO TC 176 ကိုဖဲြ႔ကာ ISO 9001 ကို ပိုမို တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္
ျပင္ဆင္ေရးဆဲြရန္ တာဝန္ေပးခဲ့၏။ ထိုအဖဲြ႔က အရည္အေသြးစီမံခန္႔ခဲြမႈ ဥပေဒသအသစ္မ်ားျဖင့္
အရည္အေသြးစီမံခန္႔ခဲြမႈေခတ္သစ္ကို စတင္ဖြင့္လွစ္လိုက္သည္။ ISO 9001: 2015 version ကုိ
စက္တင္ဘာလ ၂၃ ရက္၊ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ စက္တင္ပံုႏွိပ္ခဲ့၏။ စံႏႈန္း၏ နယ္ပယ္မွာမူ မေျပာင္းမလဲ
ယခင္အတိုင္းရိွ၏။ အျခား အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ေပါင္းစပ္က်င့္သံုးႏိုင္ရန္
ဖဲြ႔စည္းပံုႏွင့္ ေက်ာရိုးအခ်က္အလက္မ်ားကိုသာ ျပင္ဆင္လိုက္၏။
ISO 9001: 2015 version က စားသံုးသူမ်ားအတြက္
စိတ္ခ်ယံုၾကည္မႈရိွေစရန္၊ လိုခ်င္ေသာ အရည္အေသြးျပည့္ ကုန္ပစၥည္းႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား
ရလာေစရန္ ေသခ်ာေစသည္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ အက်ိဳးအျမတ္ကိုလည္း ပိုမို တိုးပြားေစ
သည္။
အဓိကအေျပာင္းအလဲမ်ားမွာ ေအာက္ပါတုိ႔ျဖစ္၏။
၁။ High-Level Structure ၁၀ ပိုဒ္ကုိ ေဖာ္ေဆာင္သည္။ အသစ္ထြက္လာသည့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာစံႏႈန္းအားလံုးတြင္ပင္
High-Level Structure ကို က်င့္သံုး၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ High-Level Structure ဆုိသည္မွာ မည္သည့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ စံႏႈန္းမဆို
ဤပံုစံအတိုင္းခ်ည္းသြား၏။ အေၾကာင္းအရာကိုလုိက္၍ အတြင္းစာသားမ်ား ကဲြသြားေသာ္လည္း စံႏႈန္းဖဲြ႔စည္းတည္ေဆာက္ပံုမွာမူ
တစ္ပံုစံတည္းျဖစ္၏။ ISO 9001 ၏ High-Level Structure ၁၀ ခုမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္၏။
1. Scope
2. Normative Reference
3. Terms & Definitions
4. Context of the Organization
5. Leadership
6. Planning
7. Support
8. Operation
9. Performance Evaluation
10. Improvement
၂။
ပုဂၢလိကအဖဲြ႔အစည္းတစ္ခုခ်င္းစီ၏ လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ကုိက္ညီေအာင္ စီမံခန္႔ခဲြေရးစနစ္ကို
ဦးစားေပးျပဳျပင္ထားသည္။
၃။
အရည္အေသြးကို အဖဲြ႔အစည္း၏ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔ေသာ စီးပြားေရးမဟာဗ်ဴဟာမ်ားႏွင့္ တေျပးတည္းျဖစ္ေစေရးတြင္
ထိပ္ပိုင္း ဦးေဆာင္သူမ်ား၏ တာဝန္ယူမႈႏွင့္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္မႈသည္ လိုအပ္ခ်က္တစ္ခုျဖစ္၏။
၄။
စံႏႈန္းတေလွ်ာက္လံုး risk-based thinking က စီမံခန္႔ခဲြေရးစနစ္ကုိ ကာကြယ္ေရးလက္နက္အျဖစ္
ႏွင့္ စဥ္ဆက္မျပတ္ တိုးတက္မႈကို အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ေစသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။
Risk-based thinking ဆိုသည္မွာ ျဖစ္ႏုိင္သမွ် risk အားလံုးကို လုပ္ငန္းစဥ္ႀကီးတေလွ်ာက္လံုး
ရွာေဖြကာ မည္ကဲ့သုိ႔ေလွ်ာ့ခ်မည္စသျဖင့္ စဥ္းစားၿပီး တတ္ႏိုင္သမွ်ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း ျဖစ္၏။
ဥပမာ - ကုန္ပစၥည္းမ်ား၏ အရည္အေသြးအတြက္ အရည္အေသြးကို ထိခိုက္ေစမည့္ risk အားလံုးကုိ
ရွာရမည္။ အရည္အေသြး မျပည့္ ေသာ ကုန္ၾကမ္းမ်ားကို လိမ္လည္တင္သြင္းမႈ၊ သတ္မွတ္ထားသည့္
အေရအတြက္မျပည့္မီမႈ၊ မကြ်မ္းက်င္သူ မ်ားကို ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ား၌ ခုိင္းေစမႈ စသည္။
၅။
စာရြက္စာတမ္းမ်ားအတြက္ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ပိုနည္းသြားသည္။ အဖဲြ႔အစည္းမ်ားသည္ မိမိတို႔လိုအပ္သည့္
သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္ ပံုစံကို မိမိတို႔ဘာသာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္ႏိုင္၏။
၆။
ဘံုဖဲြ႔စည္းပံုႏွင့္ ေက်ာရိုးကို တပံုစံတည္း ျဖစ္ေစျခင္းျဖင့္ အျခား အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ
စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ တေျပးညီ ျဖစ္ေစ၏။
၇။
စီမံခန္႔ခဲြေရးဥပေဒသ အသိပညာမ်ား ပါဝင္လာ၏။
၈။
အရည္အေသြးလက္စဲြစာအုပ္ ႏွင့္ စီမံခန္႔ခဲြေရးအဖဲြ႔ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္ မရိွမျဖစ္ လိုအပ္ခ်က္မ်ား
မဟုတ္ေတာ့။
ISO 9001 - Quality Management System
ISO 9001 ဟူသည္ အရည္အေသြးစီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္
အတြက္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ျပထားေသာ ႏႈန္းစံတစ္ခု ျဖစ္၏။ ၎က အဖဲြ႔အစည္းမ်ားႏွင့္
စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ပိုမိုထိေရာက္ထက္ျမက္လာေစရန္၊ စားသံုးသူမ်ား၏ ေက်နပ္မႈကို
ပိုမိုရရိွေစ ရန္ အကူအညီေပး၏။
ISO 9001 သည္ အဖဲြ႔အစည္းမ်ားအား စံႏႈန္းႏွင့္အညီလိုက္နာ
က်င့္သံုးႏုိင္ၾကေစရန္ ISO အဖဲြ႔က ပံုႏိွပ္ထုတ္ေဝထား သည့္ ISO 9000 family မွ တစ္ခုတည္းေသာ
စံႏႈန္းလည္း ျဖစ္၏။ ISO 9001 ကို ေရးဆဲြရန္တာဝန္ရိွေသာအဖဲြ႔မွာ ISO/TC176 -
Quality Management and Quality Assurance, ဆပ္ေကာ္မတီမွာ SC2 - Quality Systems ျဖစ္၏။
ဤပဥၥမအႀကိမ္ျပင္ဆင္ခ်က္ (Fifth
edition) က စတုတၳအႀကိမ္ျပင္ဆင္ခ်က္ (Fourth edition - ISO 9001:2008) ကို
ပယ္ဖ်က္လ်က္
အစားထိုးလိုက္၏။
၁။
နိဒါန္း
အဖဲြ႔အစည္းမ်ားအေနႏွင့္ ဤအျပည္ျပည္ဆုိင္ရာစံႏႈန္းကို
လိုက္နာက်င့္သံုးျခင္းျဖင့္ မိမိတို႔စီးပြားေရးလုပ္ငန္းကို ဘက္စံု ဖံြ႔ၿဖဳိးတိုးတက္လာေစႏုိင္၏။
စဥ္ဆက္မျပတ္တုိးတက္မႈအတြက္ အေျခခံေကာင္းမ်ား ခ်ေပးႏိုင္၏။ ISO 9001 ကို လုိက္နာက်င့္သံုး
ျခင္းျဖင့္ ေအာက္ပါအက်ိဳးအျမတ္မ်ား ရရိွလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ႏုိင္၏။
(က)
စားသံုးသူမ်ား၏ လိုအပ္ခ်က္၊ သက္ဆုိင္ရာ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒလိုအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီသည့္
ဝန္ေဆာင္မႈႏွင့္ ထုတ္ကုန္မ်ားကို တသမတ္တည္း ပံ့ပို႔းေပးႏုိင္စြမ္းရိွျခင္း
(ခ)
စားသံုးသူမ်ား၏ ေက်နပ္ႏွစ္သက္မႈကို ပိုမိုေပးစြမ္းႏိုင္မည့္ အခြင့္အလမ္းမ်ားကို ဖန္တီးေပးျခင္း
(ဂ)
အဖဲြ႔အစည္း၏ ဖဲြ႔စည္းပံု၊ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေနသည့္ ဆိုးက်ိဳးျဖစ္ႏိုင္ေခ်ႏွင့္
အခြင့္အလမ္းမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ ရွင္းလင္းႏုိင္ျခင္း
(ဃ)
သတ္မွတ္ထားေသာ အရည္အေသြး စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီေၾကာင္း သက္ေသျပႏိုင္စြမ္းရိွျခင္း
ဤအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာစံႏႈန္းကို အဇၩတၱေရာ
ဗဟိဒၶအဖဲြ႔မ်ားကပါ လိုက္နာက်င့္သံုးႏုိင္၏။ ဤစံႏႈန္း၌ သတ္မွတ္ထားေသာ အရည္အေသြးဆိုင္ရာလိုအပ္ခ်က္မ်ားသည္
ထုတ္ကုန္မ်ားႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား၏ လိုအပ္ခ်က္မ်ားအတြက္ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္၏။
ဤအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာစံႏႈန္းအား စီမံ-လုပ္-စစ္-ျပင္
စက္ဝိုင္း (Plan-Do-Check-Act cycle) ႏွင့္ အႏၱရာယ္ အေျခခံ ႀကံဆမႈ (Risk-based
thinking) ႏွစ္ခု ေပါင္းစပ္ထားေသာ လုပ္ငန္းစဥ္ခ်ဥ္းကပ္မႈ (process approach) ပံုစံကုိ
အသံုးျပဳထား၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ Risk-based thinking ကို အႏၱရာယ္အေျခခံႀကံဆမႈ ဟု ဘာသာျပန္ထားေသာ္လည္း
အတိအက်မမွန္ပါ။ Risk-based thinking ဟူသည္မွာ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္သည့္ အခက္အခဲ၊ ျပႆနာ၊ ဒုကၡ၊
သုကၡအားလံုးကို ေဖာ္ထုတ္လွ်က္ ထုိအႏၱရာယ္မ်ားကို မည္ကဲ့သို႔ထိန္းခ်ဳပ္မည္နည္းဟု စဥ္းစားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာလို ၿခံဳမိငံုမိျဖစ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ဘို႔ မလြယ္ လွပါ။ ေလာေလာဆယ္ အႏၱရာယ္အေျခခံႀကံဆမႈ
ဟုသံုးၿပီး ၃၊ ၃။ တြင္ Risk-based thinking အေၾကာင္း အက်ယ္ရွင္းျပထား၏။
လုပ္ငန္းစဥ္ခ်ဥ္းကပ္မႈက အဖဲြ႔အစည္းမ်ားအား
၎တို႔၏ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားႏွင့္ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ အက်ိဳးျပဳမႈ မ်ားကို စီမံႏုိင္ေစသည္။
စီမံ-လုပ္-စစ္-ျပင္ စက္ဝုိင္းက အဖဲြ႔အစည္းကို
၎၏ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ လိုအပ္ေသာရင္းျမစ္မ်ား အျပည့္အစံု ေထာက္ပံ့ ေပးၿပီး၊ စီမံခန္႔ခဲြၿပီးေၾကာင္းႏွင့္
တုိးတက္မႈအတြက္ အခြင့္အေရးမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္အသံုးခ်ၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း ေသခ်ာေစသည္။
အႏၱရာယ္ အေျခခံႀကံဆမႈ (Risk-based
thinking) မ်ားက အဖဲြ႔အစည္းအား -
ü လုပ္ငန္းစဥ္ႏွင့္
အရည္အေသြး စီမံခ်က္မ်ား သည္ စီမံထားေသာရလဒ္မ်ားမွ ေသြဖီသြားသလားဆိုသည္ကို ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္
ေစသည္။
ü ရလဒ္ဆိုးမ်ားကို နည္းႏုိင္သမွ်နည္းေအာင္
ထိန္းခ်ဳပ္ရမည့္နည္းလမ္းမ်ား က်င့္သံုးႏုိင္ေစသည္။
ü ေပၚထြက္လာသည့္ အခြင့္အလမ္းမ်ားကို
မ်ားႏိုင္သမွ် မ်ားမ်ား အသံုးခ်ႏိုင္ေစသည္။
လ်င္ျမန္စြာတိုးတက္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားႏွင့္
ရႈပ္ေထြးလွေသာပတ္ဝန္းက်င္တို႔၏ အနာဂတ္လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ မ်ားကို အစဥ္မျပတ္ျဖည့္ဆည္းေပးေနေရးမွာ
အဖဲြ႔အစည္းမ်ားအတြက္ ႀကီးမားေသာ စိန္ေခၚမႈတစ္ရပ္ျဖစ္၏။ ဤရည္မွန္းခ်က္ကို ရရိွႏုိင္ဘို႔ရမွာ
အဖဲြ႔အစည္းမ်ားသည္ တိုးတက္မႈပံုသ႑ာန္အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ကုိက္ညီေအာင္ မည္ကဲ့သို႔လုပ္ရမည္နည္း၊
မည္ကဲ့သုိ႔ ျပင္ဆင္ရမည္နည္း ဟူသည့္ လုိအပ္ခ်က္မ်ားကို အစဥ္တစိုက္ ရွာေဖြေနရမည္။ အစဥ္တစိုက္တိုးတက္ေနေအာင္
ထိုးေဖာက္ျဖတ္ ေက်ာ္ျခင္း၊ တီထြင္ႀကံဆျခင္းႏွင့္ ျပန္လည္ဖဲြ႔စည္းျခင္း စသည္တို႔ကို
ျပဳလုပ္ေနရမည္။
ဤစံႏႈန္းစာအုပ္တြင္ ေအာက္ပါ ႀကိယာမ်ားသည္
ယွဥ္တဲြေဖာ္ျပထားသည့္ အဓိပၸာယ္ကို ေဆာင္ေစရမည္။
shall
= လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္သည္။
should
= လုပ္သင့္ေၾကာင္း ေထာက္ခံေပးျခင္းျဖစ္သည္။
may
= ခြင့္ျပဳျခင္း ျဖစ္သည္။
can
= ျဖစ္ႏုိင္သည္။ တတ္ႏိုင္သည္ ဟု အဓိပၸာယ္ရသည္။
Note:
ဟု ေဖာ္ျပထားလွ်င္ ဆက္ႏြယ္ေနသည့္လိုအပ္ခ်က္ ကို ရွင္းလင္းေဖာျ္ပ၊ ညႊန္ျပျခင္းျဖစ္သည္။
၂။
အရည္အေသြးစီမံခန္႔ခဲြမႈဆုိင္ရာ ဥပေဒသမ်ား
ဤအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာစံႏႈန္းသည္ ISO 9000
တြင္ေဖာ္ျပထားသည့္ အရည္အေသြးစီမံခန္႔ခဲြမႈဆိုင္ရာ ဥပေဒသမ်ားကို အေျခခံထား၏။ ဥပေဒသတစ္ခုခ်င္းစီ၏
အဆိုမ်ားကို ေဖာ္ျပရာတြင္ ထုိဥပေဒသသည္ အဖဲြ႔အစည္းအတြက္ အဘယ္ေၾကာင့္ အေရးႀကီးရသည္ဆိုသည့္အေျခခံအေၾကာင္းလည္း
ပါဝင္၏။ ဥပေဒသကို အသံုးခ်ျခင္းျဖင့္ အဖဲြ႔အစည္း၏ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို အဘယ္ကဲ့သို႔ တိုးတက္ႏိုင္ေစေၾကာင္းကို
စံျပေဆာင္ရြက္ခ်က္နမူနာမ်ား၊ အက်ိဳးေက်းဇူး နမူနာမ်ားကိုပါ ေဖာ္ျပထား၏။
အရည္အေသြးစီမံခန္႔ခဲြမႈဆုိင္ရာ ဥပေဒသမ်ားမွာ ေအာက္ပါတို႔ျဖစ္၏။
ü စားသံုးသူ
ပဓာန (Customer focus)
ü ေခါင္းေဆာင္မႈေပးျခင္း
(Leadership)
ü လူမ်ားႏွင့္
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္း (Engagement of people)
ü လုပ္ငန္းစဥ္
ခ်ဥ္းကပ္မႈ (Process approach)
ü တိုးတက္မႈ
(Improvement)
ü သက္ေသကိုအေျခခံ၍
ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ျခင္း (Evidence-based decision making)
ü ဆက္ဆံေရး
စီမံခန္႔ခဲြျခင္း (Relationship management)
ဆက္ပါဦးမည္။
ေမာင္လူေအး
No comments:
Post a Comment