အခန္း (၄)
အႏၱရာယ္မ်ားကို စီမံခန္႔ခဲြျခင္း
(Risk Management)
လူအမ်ားလႈပ္ရွားသြားလာ
လုပ္ကိုင္ေနၾကသည့္ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းသည္ အႏၱရာယ္မ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေန၏။ လူအေသအေပ်ာက္
နည္းႏိုင္သမွ်နည္းေအာင္၊ မေတာ္တဆ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရမႈကို တတ္ႏိုင္သမွ်ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ရန္
ထိုအႏၱရာယ္ မ်ားကို စနစ္တက်စီမံခန္႔ခဲြရန္ လိုသည္။
အႏၱရာယ္မ်ားကို
စီမံခန္႔ခဲြရာတြင္ အဆင့္သံုးဆင့္ပါသည္။
- ပထမအဆင့္ - လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း ျဖစ္ႏုိင္ေခ်ရိွေသာ အႏၱရာယ္မ်ားကို ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ျခင္း
- ဒုတိယအဆင့္ - ထိုအႏၱရာယ္မ်ားကို အကဲျဖတ္ျခင္း
- တတိယအဆင့္မွာ အႏၱရာယ္မ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္းႏွင့္ မည္မွ်ထိေရာက္သည္ကို ျပန္လည္ေလ့လာသံုးသပ္ျခင္း
ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းခြင္၌ မ်ားေသာအားျဖင့္
ေတြ႔ႀကံဳရေသာ အႏၱရာယ္မ်ားမွာ ေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္ဘို႔ရာမလြယ္။ ထိုအခါ ထိုအႏၱရာယ္မ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်ရန္လိုလာသည္။
ဤသို႔ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း၌ ေအာက္ပါနည္းမ်ားျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္သည္။ ထိုနည္းမ်ားသည္ ျဖစ္ႏိုင္ရမည္၊
လက္ေတြ႔ဆန္ရမည္။
- အစားထိုးျခင္း
- အင္ဂ်င္နီယာနည္းျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း
- အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႔မွ ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း
- တစ္ကုိယ္ေရကာကြယ္ေရးပစၥည္းမ်ား အသံုးျပဳျခင္း
ေနာက္အေရးႀကီးေသာ
အခ်က္မွာ မိမိတို႔ေရးဆဲြထားေသာ ထိန္းခ်ဳပ္နည္းစနစ္မ်ားကို လက္ေတြ႔က်က် အေကာင္ အထည္ေဖာ္ဘို႔
ျဖစ္ပါသည္။
၄၊ ၁။ အႏၱရာယ္စီမံခန္႔ခဲြေရးအဖဲြ႔
/ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္း (Risk Assessment) အဖဲြ႔ ဖဲြ႔စည္းျခင္း
အႏၱရာယ္စီမံခန္႔ခဲြေရးအဖဲြ႔
/ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္းအဖဲြ႔တြင္ အဖဲြ႔ေခါင္းေဆာင္ႏွင့္ အဖဲြ႔၀င္မ်ားဟူ၍ ပါရိွသည္။ ဤအဖဲြ႔တြင္ပါ၀င္သူမ်ားမွာ
လုပ္ငန္းကို ေကာင္းစြာကြ်မ္းက်င္ နားလည္သူမ်ားျဖစ္ၿပီး မိမိတို႔လုပ္ငန္းအတြင္း၌ မည္ကဲ့သို႔ေသာ
အႏၱရာယ္မ်ားကို ႀကံဳေတြ႔ရႏိုင္သည္၊ ထုိအႏၱရာယ္မ်ား ေလ်ာ့နည္းပေပ်ာက္ေအာင္ မည္ကဲ့သို႔ေသာ
နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္သည္၊ မည္သည့္အႏၱရာယ္မွာ ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါးျဖစ္တတ္ၿပီး
မည္သည့္အႏၱရာယ္မွာေတာ့ မေျပာပေလာက္ဟု ေ၀ခဲြႏိုင္ရမည္၊ အႏၱရာယ္၏ ျပင္းအားအနည္းအမ်ားကို
မွန္းဆႏိုင္ရမည္၊ မည္သည့္အႏၱရာယ္မွာ ျဖစ္ခဲသည္၊ မည္သည့္ အႏၱရာယ္မွာ မၾကာခဏျဖစ္တတ္သည္
စသည္တို႔ကို ေကာင္းစြာသေဘာေပါက္ နားလည္သူမ်ားျဖစ္ရမည္။
ဤအဖဲြ႔သည္ အႏၱရာယ္မ်ားကို စီမံခန္႔ခဲြျခင္းႏွင့္
အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္းအား ျပင္ဆင္ရမည္။ အႏၱရာယ္ အကဲျဖတ္ ျခင္းတြင္ ညႊန္ျပထားသည့္ အႏၱရာယ္မ်ားအား
ထိန္းခ်ဳပ္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း လုိက္နာက်င့္သံုးမႈရိွမရိွ ေစာင့္ၾကည့္
အကဲခတ္ေနရမည္။
(စင္ကာပူ၌)
အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္းအဖဲြ႔ အဖဲြ႔ေခါင္းေဆာင္သည္ MOM အသိအမွတ္ျပဳ သင္တန္းေက်ာင္း
(Approved Training Provider) မွ သင္တန္းဆင္းၿပီးသည့္ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္း၌ ကြ်မ္းက်င္သူ
ျဖစ္ရမည္။ အဖဲြ႔၀င္မ်ား မွာမူ အင္ဂ်င္နီယာ၊ ကြ်မ္းက်င္သူ၊ ပညာရွင္၊ စက္ေမာင္းသူ၊ စက္ျပင္သူ၊
လ.အ.က ၀န္ထမ္းမ်ား၊ ႀကီးၾကပ္ေရးမႉး စသည့္သူတို႔ ျဖစ္ႏိုင္သည္။
၄၊ ၂။ တာ၀န္၀တၱရားမ်ား
စီမံကိန္းမန္ေနဂ်ာသည္ -
- မိမိလုပ္ငန္း၌ အေရးႀကီးေသာ လုပ္ငန္းမွန္သမွ်အတြက္ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္ကို လုပ္ငန္းမစမီကတည္းက တင္ႀကိဳ ေရးဆဲြထားရမည္။
- အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္၌ အႏၱရာယ္အဆင့္သည္ ‘ျမင့္’ အေနအထားတြင္ မရိွေစရန္ ေသခ်ာရမည္။
- အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္၌ ေဖာ္ျပထားေသာ အႏၱရာယ္တားဆီးေရး အကာအကြယ္မွန္သမွ် အျမန္ဆံုး အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရမည္။
- အႏၱရာယ္ရိွေသာေနရာ၌ အလုပ္လုပ္သူအားလံုးအား ထုိေနရာ၌ မည္က့ဲသို႔ေသာ အႏၱရာယ္ရိွေနသည္၊ ထိုအႏၱရာယ္မ်ားကို ေလ်ာ့နည္းေအာင္ မည္ကဲ့သို႔ ကာကြယ္တားဆီးရမည္၊ ထိုအလုပ္အတြက္ မည္ကဲ့သို႔ေသာ အႏၱရာယ္ကင္းလုပ္ငန္း အစီအစဥ္ ရိွသည္ စသည္တုိ႔ကို ေျပာျပထားရမည္။
- ေရးဆဲြထားေသာ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္ကို လက္ေတြ႔က်င့္သံုးျခင္းရိွမရိွ ေစာင့္ၾကည့္ေနရမည္။
- အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္အား ထိေရာက္မႈရိွမရိွ၊ ျပန္လည္သံုးသပ္ေနရမည္။
- စီမံကိန္းမန္ေနဂ်ာသည္ ၎၏တာ၀န္၀တၱရားမ်ားကို တစ္ဦးတစ္ေယာက္သို႔ လႊဲအပ္တာ၀န္ေပးထားႏိုင္သည္။
အႏၱရာယ္စီမံခန္႔ခဲြေရး အဖဲြ႔ေခါင္းေဆာင္သည္ -
- လုပ္ငန္းခြင္ အႏၱရာယ္စီမံခန္႔ခဲြေရးဆိုင္ရာ ညိွႏိႈင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ား၌ အလုပ္ရွင္အား ကူညီေပးရမည္။
- အစိုးရ၏ ေနာက္ဆံုးထုတ္ျပန္ခ်က္မ်ားအား တစ္လတစ္ႀကိမ္ သို႔မဟုတ္ အနည္းဆံုးအားျဖင့္ တစ္ႏွစ္လွ်င္တစ္ႀကိမ္ အလုပ္ရွင္ အား တင္ျပအသိေပးရမည္။ ထို႔ေနာက္သင့္ေတာ္ေသာ အႏၱရာယ္ထိန္းခ်ဳပ္ေရး ႏွင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးနည္းလမ္းမ်ား ကိုလည္း အႀကံျပဳတင္ျပရမည္။
- အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္းကို နည္းဥပေဒမ်ားႏွင့္ ေလ်ာ္ညီစြာစီရင္ေပးျခင္းျဖင့္ အလုပ္ရွင္အား ကူညီရမည္။
၀န္ထမ္းမ်ား ႏွင့္ အလုပ္သမားမ်ားသည္ -
- ခ်မွတ္၊ ေရးဆဲြထားေသာ အႏၱရာယ္ကင္းေရးဆိုင္ရာ အစီအစဥ္မ်ားႏွင့္ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္းတို႔ကို သိနားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားလွ်က္ ညႊန္ၾကားထားခ်က္မ်ားအတိုင္း အတိအက်လုိက္နာရမည္။
၄၊ ၃။ မည္သည့္လုပ္ငန္းအား အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္း လုပ္မည္ကို
ဆံုးျဖတ္ျခင္း
ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းတြင္
လုပ္ငန္းအမ်ိဳးအစားမ်ားစြာ ပါ၀င္ေန၏။ ရံုးလုပ္ငန္း၊ ပစၥည္းသယ္ယူပို႔ေဆာင္ျခင္း၊ ပစၥည္းသိုေလွာင္ျခင္း၊
လူအားျဖင့္ ပစၥည္းမ်ား မ,ျခင္း၊ ေဖာက္ကလစ္ျဖင့္ ပစၥည္းမ်ား မ,ျခင္း/သယ္ျခင္း၊ ကရိန္းျဖင့္
၀န္ခ်ီ ၀န္မ လုပ္ျခင္း၊ ျငမ္းဆင္ျခင္း၊ စက္ကိရိယာမ်ား ေမာင္းႏွင္ျခင္း၊ ေက်ာက္ပံုးရိုက္ျခင္း၊
သံခ်ီသံေကြးျခင္း၊ ဂေဟေဆာ္ျခင္း၊ ဓာတ္ေငြ႔ျဖင့္ ျဖတ္ျခင္း၊ ကြန္ကရိေလာင္းျခင္း၊ ပလာ
စတာကိုင္ျခင္း၊ အုတ္စီျခင္း၊ မဆလာေဖ်ာ္ျခင္း၊ ႀကိဳတင္ပံုသြန္းကြန္ကရိ အစိတ္အပိုင္းမ်ားအား
ဆင္ျခင္း၊ ေျမတူး၊ ေျမဖို႔ျခင္း၊ ပိုင္ရုိက္ျခင္း၊ ကြန္ကရိအား ထိုးခဲြျခင္း၊ ေဆးသုတ္ျခင္း၊
မီးႀကိဳးမ်ား သြယ္တန္းျခင္း၊ ေရပိုက္လိုင္းမ်ား၊ ဓာတ္ေငြ႔ပိုက္လိုင္းမ်ား သြယ္တန္းျခင္း၊
ေလေအးေပးစနစ္ တပ္ဆင္ျခင္း၊ ဓာတ္ေလွခါး၊ စက္ေလွခါး တပ္ဆင္ျခင္း၊ တံခါးမ်ား တပ္ဆင္ျခင္း၊ မီးကာကြယ္ေရးစနစ္ တပ္ဆင္ျခင္း၊ အေဆာက္အဦျပင္ပ၌
အလွဆင္မွန္ မ်ား၊ ဆိုင္းဘုတ္မ်ားတပ္ဆင္ျခင္း စသျဖင့္ လုပ္ငန္းအမ်ိဳးအစား မ်ားစြာရိွပါသည္။
လုပ္ငန္းတိုင္း၌
အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္းလုပ္ရမည္ ဆိုေသာ္လည္း အႏၱရာယ္စီမံခန္႔ခဲြေရးအဖဲြ႔သည္ အႏၱရာယ္ အကဲျဖတ္ျခင္းကုိ
မည္သည့္လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ဦးစားေပးလုပ္ေဆာင္ရမည္ကို သိနားလည္ရမည္၊ ဆံုးျဖတ္ရမည္ ျဖစ္၏။
၄၊ ၄။ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္းလုပ္မည့္ေနရာကို သတ္မွတ္ေဘာင္ခတ္ျခင္း
ပိုမို၍
အာရံုစူးစုိက္လုပ္ႏိုင္ရန္ မည္သည့္ေနရာတြင္ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္းလုပ္မည္ကို ေရြးခ်ယ္ရမည္။
ပုိင္ရိုက္ျခင္း၊ မီးႀကိဳးသြယ္ျခင္းတို႔ကဲ့သို႔ လုပ္ငန္းမွာ လုပ္ငန္းခြင္ႀကီးတစ္ခုလံုးအတြက္
ျဖစ္ေသာ္လည္း ပစၥည္းသုိေလွာင္ရာတြင္ မူ ဂိုေဒါင္၌သာျဖစ္သည္။ ဓာတ္ေလွခါးဆင္ရာတြင္လည္း
ေနရာသီးသန္႔အတြက္သာ ျဖစ္၏။
ဤသို႔ေနရာေရြးရာတြင္ ေျမညီထပ္မွာလား
အထပ္ျမင့္မွာလား၊ အေဆာက္အအံု အထဲမွာလား၊ အျပင္မွာလား စသျဖင့္ ေရြးရသည္။ ေနရာကိုလိုက္၍
ႀကံဳေတြ႔ရႏိုင္သည့္ အႏၱရာယ္လည္း ကဲြျပားသြားသည္။ ဥပမာ - ၾကမ္းျပင္ေပၚ၌ တံခါးဆင္သူအတြက္
ျပဳတ္က်မည့္အႏၱရာယ္ မရိွသေလာက္ရွားမည္။ အေဆာက္အဦျပင္ပတြင္ ေၾကြျပား၊ သို႔မဟုတ္ မွန္၊
ဆိုင္းဘုတ္ တပ္ဆင္သူမ်ား၏ အဓိကအႏၱရာယ္မွာ အျမင့္မွ ျပဳတ္က်မည့္ အႏၱရာယ္ျဖစ္သည္။
သုိ႔အတြက္
အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္းအဖဲြ႔တြင္ ဆိုင္ရာဆိုင္ရာဌာနမွ ပုဂိၢဳလ္မ်ား ပါ၀င္ရန္ လိုသည္။ ဂိုေဒါင္တြင္
တာ၀န္က်သူကို မီးဆင္မည့္အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္း၌ ထည့္ရန္ မသင့္ေတာ္။ ေရပိုက္ဆင္မည့္သူကို
ေဆးသုတ္ျခင္းအတြက္ လုပ္မည့္ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္း၌ မထည့္ရ။
၄၊၅။ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္ခ်မွတ္ျခင္း
အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္းကို လုပ္ငန္းအဆင့္အလိုက္
ေရးဆဲြရသည္။ ဥပမာ - ေဆးသုတ္ျခင္း ဆုိပါစို႔။ ေဆးသုတ္ရန္ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္မည္။
မည္သည့္ေနရာတြင္ ေဆးသုတ္မည္နည္း ဆိုသည့္အေပၚမူတည္၍ အနည္းငယ္ အေျပာင္းအလဲရိွႏိုင္ပါသည္။
- ေဆးပံုးမ်ားကို လုပ္ငန္းခြင္သုိ႔ သယ္ေဆာင္လာျခင္း
- ေဆးပံုးမ်ားကို သိုေလွာင္ျခင္း
- ေဆးစပ္ျခင္း
- နံရံကို ေဆးသုတ္ျခင္္း
- မ်က္ႏွာက်က္ကိုေဆးသုတ္ျခင္း
- အေဆာက္အအံုျပင္ပနံရံကို ေဆးသုတ္ျခင္း
- သန္႔ရွင္းေရးလုပ္ျခင္း
- လက္က်န္ေဆးမ်ားကို စြန္႔ပစ္ျခင္း
ဤေနရာတြင္ မည္သည့္ဌာန၊
အဖဲြ႔က မည္သည့္ေနရာတြင္ မည္သည့္လုပ္ငန္းကို မည္ကဲ့သို႔လုပ္မည္နည္း ဆိုသည္ကို တိက်စြာ
ေဖာ္ျပရမည္။ ထို႔ျပင္ လုပ္ငန္းအမ်ိဳးအစားအလုိက္ အုပ္စုမ်ား ခဲြႏိုင္သည္။ ဥပမာ - လက္သမားလုပ္ငန္း၊
ပန္းရံလုပ္ငန္း၊ ၀န္ခ်ီလုပ္ငန္း စသည္။
၄၊ ၆။ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္းေရးဆဲြရန္ လိုအပ္ေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား
စုေဆာင္းျခင္း
အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္းေရးဆဲြရန္အတြက္
လုပ္ငန္းအလိုက္ လိုအပ္ေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား စုေဆာင္းရန္ လိုပါသည္။ ထို သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားတြင္
ေအာက္ပါတို႔ ပါ၀င္၏။
- စီမံကိန္းလုပ္ငန္းခြင္ ေျမပံု
- လုပ္ငန္းအစီအစဥ္ (Work flowchart)
- လုပ္ငန္းအမ်ိဳးအစားမ်ားစာရင္း
- ဓာတုပစၥည္းမ်ား၊ စက္ကိရိယာမ်ား၊ လက္သံုးကိရိယာမ်ား စာရင္း
- ယခင္အခါကာလမ်ားမွ မေတာ္တဆမွတ္တမ္းမ်ား
- ဤလုပ္ငန္းႏွင့္သက္ဆုိင္သည့္ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒ၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား
- လုပ္ငန္းခြင္ ေလ့လာခ်က္၊ ၀န္ထမ္းမ်ား၊ အလုပ္သမားမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခ်က္မ်ား
- လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရး စစ္ေဆးခ်က္၊ ေတြ႔ရိွခ်က္မွတ္တမ္းမ်ား
- လက္ရိွက်င့္သံုးေနေသာ အႏၱရာယ္ထိန္းခ်ဳပ္ေရးနည္းလမ္းမ်ား
- လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရး လုပ္ငန္းစစ္ (safety audit) အစီရင္ခံစာမ်ား
- အလုပ္သမားမ်ားႏွင့္ ၀န္ထမ္းမ်ား၊ ပစၥည္းထုတ္လုပ္သူ၊ ၀န္ေဆာင္မႈေပးသူ စသည္တို႔၏ အႀကံျပဳခ်က္မ်ား
- အလုပ္သမား၊ ၀န္ထမ္းမ်ား၏ လုပ္ငန္းခြင္က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ မွတ္တမ္းႏွင့္ ျပႆနာမ်ား
၄၊ ၇။ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္
အႏၱရာယ္ကို
စူးစမ္းရွာေဖြျခင္း (hazard identification), အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္း (risk
evaluation) ႏွင့္ အႏၱရာယ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း (risk control) ဟု အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္နည္းလမ္း၌
အဆင့္ (၃) ဆင့္ပါသည္။ ထိုအဆင့္မ်ား ကို ၄၊ ၅ တြင္ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္အလိုက္
ေရးဆဲြရသည္။
အကယ္၍
အႏၱရာယ္အဆင့္ (risk level) သည္ အစိမ္းေရာင္နယ္အတြင္း က်ေရာက္ခဲ့ပါက အႏၱရာယ္နည္းေသာ
အေျခအေနျဖစ္၏။ လက္ရိွ ရိွၿပီးသား အႏၱရာယ္ထိန္းခ်ဳပ္ေရးနည္းလမ္းမ်ားႏွင့္ပင္ လံုေလာက္သည္။
ေနာက္ထပ္ ထည့္ျဖည့္ စရာ မလို။ အကယ္၍ အႏၱရာယ္အဆင့္ (risk level) သည္ အ၀ါေရာင္နယ္အတြင္း
က်ေရာက္ခဲ့ပါက အလယ္အလတ္ အႏၱရာယ္ရိွေသာ အေျခအေနျဖစ္၏။ အေတာ္အသင့္ အႏၱရာယ္ရိွသည္။ လက္ရိွရိွၿပီးသား
အႏၱရာယ္ထိန္းခ်ဳပ္ေရးနည္းလမ္း မ်ားႏွင့္ပင္ မလံုေလာက္။ ေနာက္ထပ္ အႏၱရာယ္ ထိန္းခ်ဳပ္ေရးနည္းလမ္းမ်ား
ထပ္မံ ျဖည့္တင္းေပးဘို႔ လိုသည္။
အကယ္၍
အႏၱရာယ္အဆင့္ (risk level) သည္ အနီေရာင္နယ္အတြင္း က်ေရာက္ခဲ့ပါက အလြန္အႏၱရာယ္မ်ားသည့္
အေျခအေနျဖစ္၏။ ထုိအေျခအေနတြင္ အလုပ္လုပ္ခြင့္မျပဳ။ ျဖစ္ႏုိင္သမွ်ေသာ အႏၱရာယ္ထိန္းခ်ဳပ္ေရးနည္းလမ္းမ်ားသံုးကာ
အႏၱရာယ္အဆင့္ကို အလယ္အလတ္ထိေရာက္ေအာင္ ေလွ်ာ့ခ်ရန္လိုသည္။
အႏၱရာယ္အဆင့္သည္ အလယ္အလတ္ (အ၀ါေရာင္နယ္ပယ္) အတြင္းေရာက္လာမွ အႏၱရာယ္ထိန္းခ်ဳပ္ေရး နည္းလမ္းမ်ားအျပည့္အ၀သံုးကာ
လုပ္ခြင့္ျပဳသည္။
၄၊ ၇၊ ၁။ အႏၱရာယ္မ်ားကို စူးစမ္းရွာေဖြျခင္း (hazard
identification)
အသင့္ေတာ္ဆံုးနည္းလမ္းမ်ားသံုးလွ်က္
အႏၱရာယ္ကို စူးစမ္းရွာေဖြရမည္။ အလုပ္၏သဘာ၀ မည္ကဲ့သို႔ရိွသည္။ မည္ကဲ့သို႔ေသာ အႏၱရာယ္မ်ားႀကံဳေတြ႔ရႏိုင္သည္။
မျမင္ႏိုင္ေသာ မည္သည့္အႏၱရာယ္မ်ားရိွသည္ စသည္တုိ႔ကို အကဲျဖတ္ အဖဲြ႔တြင္ပါ၀င္သူမ်ားအားလံုး
ေခါင္းခ်င္းဆိုင္ကာ တိုင္ပင္ေဖာ္ထုတ္ရမည္။ မိမိတို႔လုပ္ငန္းမွသာမဟုတ္ဘဲ အျခား ျပင္ပ
ပေယာဂေၾကာင့္ ရႏုိင္မည့္ အႏၱရာယ္မ်ားကိုပါ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမည္။
ပထမဦးဆံုး
၄၊ ၅ တြင္ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္ကို အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္ဇယား (ဇယားအမွတ္ ၄၊ ၁)
၏ ေကာ္လံ (၁ခ - လုပ္ငန္း) တြင္ ခ်ေရးပါ။
ေကာ္လံ
(၁ဂ - အႏၱရာယ္) တြင္ ထိုလုပ္ငန္းလုပ္စဥ္ ႀကံဳေတြ႔ရႏိုင္သည့္ အႏၱရာယ္မ်ားကို ေရးပါ။
လုပ္ငန္းတစ္ခု အတြက္ အႏၱရာယ္တစ္ခုမက ရိွႏိုင္ပါသည္။ အႏၱရာယ္တစ္ခုခ်င္းအတြက္ တစ္လုိင္းစီတြင္ေရးပါ။
ထိုအႏၱရာယ္မ်ားတြင္ မီးေလာင္မည့္အႏၱရာယ္၊ ဆူညံသံအႏၱရာယ္၊ အပူလြန္ျခင္း၊ ဓာတ္ေရာင္ျခည္သင့္ျခင္း၊
လူအားျဖင့္မ,ျခင္း စသည့္ ရုပ္၀တၱဳ အႏၱရာယ္မ်ား၊ လည္ေနသည့္ စက္အၾကား ညပ္ျခင္း၊ လႈပ္ရွားေနသည့္
စက္အစိတ္အပိုင္းျဖင့္ ထုမိ၊ ရိုက္မိျခင္း စသည့္ စက္မႈ အႏၱရာယ္မ်ား၊ ဓာတ္လိုက္ျခင္းစသည့္
လွ်ပ္စစ္အႏၱရာယ္မ်ား၊ အဆိပ္၊ စားေစတတ္သည့္ ဓာတုပစၥည္း၊ မီးေလာင္ေစသည့္ ပစၥည္း စသည့္
ဓာတုပစၥည္းမ်ား အႏၱရာယ္၊ ဗိုင္းရပ္၊ ကူးစက္ေရာဂါ၊ ဆီး၊ ေသြး၊ တံေတြး စသည္တို႔မွ ကူးစက္တတ္သည့္
ေရာဂါ အႏၱရာယ္ စသည္တုိ႔ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါမည္။
၄၊ ၇၊ ၂။ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ျခင္း (risk evaluation)
အၾကမ္းဖ်ဥ္းအားျဖင့္ အကဲျဖတ္ဇယား
ႏွစ္မ်ိဳးရိွၿပီး မိမိလုပ္ငန္းႏွင့္ ကိုက္ညီမည္ထင္သည့္ ႏွစ္သက္ရာ ဇယားတစ္မ်ိဳး ကို
သံုးႏိုင္၏။ သို႔ေသာ္ ၅ x ၅ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ဇယားကို သံုးရန္ အႀကံျပဳပါသည္။ အႏၱရာယ္မ်ားသည္၊
နည္းသည္ဟု ေျပာ သည္ထက္ ဂဏန္းႏွင့္ျပျခင္းက ပိုမိုရွင္းလင္း လြယ္ကူပါသည္။ ဥပမာ - တစ္ခါတစ္ရံ
(၃) မွ ျဖစ္ေသာ္လည္း ျဖစ္မည္ဆုိလွ်င္ ေသေလာက္သည့္ အႏၱရာယ္မ်ိဳး (၅) ဆိုပါက အႏၱရာယ္ဦးစားေပးအဆင့္နံပါတ္
(Risk Prioritisation Number – RPN) မွာ (၃ x ၅ = ၁၅) ျဖစ္ပါသည္။ ၁၅ ဆိုလွ်င္ အႏၱရာယ္မ်ားသည္ဟု
သတ္မွတ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အနီကြက္ထဲက်ေရာက္သည္။ ထိုအလုပ္မ်ိဳးကို လက္မခံႏိုင္။ ျဖစ္ႏိုင္သမွ်ေသာ
ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ားျဖင့္ အ၀ါေရာင္အကြက္ထဲေရာက္သည္ထိ လုပ္ယူရမည္။
၃ x ၃ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ဇယား
၅ x ၅ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ဇယား
အလုပ္၌ ႀကံဳေတြ႔ရႏိုင္သည့္ အႏၱရာယ္မ်ားကို စူးစမ္းရွာေဖြၿပီးသည့္ေနာက္
ထိုအႏၱရာယ္မ်ားကို အကဲျဖတ္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤအဆင့္သည္ အေရးႀကီး၏။ အႏၱရာယ္ကို မွန္ကန္စြာ
အကဲျဖတ္တတ္ရမည္။ ဤအႏၱရာယ္သည္ မၾကာခဏ ျဖစ္တတ္သလား၊ ၃ ႏွစ္ေလာက္ၾကာမွ တစ္ခါ ျဖစ္သလား။
ျဖစ္ႏိုင္ရင္ ေသေလာက္သလား။ ဘာမွမျဖစ္ေလာက္ဖူးလား စသည္ျဖင့္ မွန္မွန္ကန္ကန္ ဆံုးျဖတ္တတ္ရပါမည္။
ဤကဲ့သုိ႔မွန္ကန္စြာဆံုးျဖတ္ႏိုင္မွ အႏၱရာယ္အဆင့္ကိုလည္း မွန္ကန္စြာ ေပးႏိုင္မည္ျဖစ္၏။
အထက္ပါ
၅ x ၅ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ဇယား၌ အႏၱရာယ္ျပင္းအားကို ၅ ဆင့္ခဲြထားပါသည္။
အႏၱရာယ္ျပင္းအားကဲ့သု႔ိပင္ ျဖစ္ႏုိင္သည့္ ႀကိမ္ႏႈန္းကိုလည္း
၅ ဆင့္ခဲြထားပါသည္။
၄၊ ၇၊ ၃။ အႏၱရာယ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း (risk control)
အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ဇယားတြင္
အႏၱရာယ္ဦးစားေပးအဆင့္နံပါတ္ကို သတ္မွတ္လိုက္ၿပီးသည့္ ေနာက္တစ္ဆင့္ လုပ္ရမည္မွာ ထုိအႏၱရာယ္မ်ားကို
ေလ်ာ့နည္းက်ဆင္းသြားေအာင္ မည္ကဲ့သို႔ ထိန္းခ်ဳပ္မည္နည္းဟူသည့္ နည္းလမ္းကို ခ်မွတ္ေပးျခင္းျဖစ္၏။
အႏၱရာယ္ကို
ထိန္းခ်ဳပ္ရာတြင္ ႏွစ္မ်ဳိးရိွ၏။ တစ္မ်ိဳးမွာ လက္ရိွရိွၿပီးသား ထိန္းခ်ဳပ္နည္းမ်ား
ျဖစ္ၿပီး ေနာက္တစ္မ်ိဳးမွာ ႀကီးမားသည့္ အႏၱရာယ္မ်ားကို ပိုမိုသက္သာလာေအာင္ ေလွ်ာ့ခ်ရန္အတြက္
ထပ္ထည့္ေပးရသည့္ ထိန္းခ်ဳပ္နည္းမ်ား ျဖစ္၏။
ဤထိန္းခ်ဳပ္နည္းမ်ားတြင္ အခန္း (၃) ၌ ျပဆိုခဲ့ေသာ အႏၱရာယ္ကန္႔သတ္ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း
နည္းလမ္းမ်ား ပါ၀င္၏။
မူလ လက္ရိွရိွၿပီးသား
ထိန္းခ်ဳပ္နည္းမ်ားျဖင့္ အႏၱရာယ္မ်ားကို ကန္႔သတ္ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည့္တိုင္ အႏၱရာယ္ ဦးစားေပးအဆင့္နံပါတ္မွာ
အနီေရာင္နယ္ပယ္ (အလြန္အႏၱရာယ္မ်ား) ထဲ၌ ရိွေနေသးသည္ဆိုလွ်င္ ၎ကို ေနာက္ထပ္ ထိန္းခ်ဳပ္နည္းအသစ္မ်ား
ထပ္မံပံ့ပိုးေပးရသည္။ ထိုအခါ အႏၱရာယ္ဦးစားေပးအဆင့္နံပါတ္မွာ အစိမ္းေရာင္နယ္ပယ္ (အႏၱရာယ္နည္း)
သို႔ ေလ်ာ့နည္းက်ဆင္း သြားရမည္။ သို႔ေသာ္ အစိမ္းေရာင္မဟုတ္လွ်င္ေသာ္မွ အ၀ါေရာင္နယ္ပယ္တြင္
ရိွေနေသးလွ်င္ သတ္မွတ္ထားေသာ အႏၱရာယ္ထိန္းခ်ဳပ္ေရးနည္းစနစ္မ်ားကို တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္လိုက္နာေစလွ်က္
ခြင့္ျပဳႏုိင္ သည္။
ေနာက္အေရးႀကီးသည့္
တစ္ခ်က္မွာ ဤအႏၱရာယ္ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္းကို မည္သူက မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ ေဆာင္ရြက္မည္ နည္း
ဟူေသာ ေမးခြန္း၏ အေျဖျဖစ္သည္။ ဤေနရာတြင္ (ႀကီးၾကပ္ေရးမႉး၊ မည္သည့္လ) ဟု ေယဘူယ်ေဖာ္ျပသည္ထက္
(ဦးေမာင္မဲ၊ ႀကီးၾကပ္ေရးမႉး။ ၂၀၊ ၈၊ ၂၀၁၃) ဟု အတိအက်ေဖာ္ျပလွ်င္ လုပ္ရကိုင္ရတာ ပိုမိုလြယ္ကူပါသည္။
သို႔မွသာ
အကယ္၍ လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း သြားေရာက္စစ္ေဆးသည့္အခါ အႏၱရာယ္ အကဲျဖတ္ခ်က္၌ ေဖာ္ျပထား သည့္
ထိန္းခ်ဳပ္ေရးနည္းလမ္းမ်ားကို လက္ေတြ႕ေဆာင္ရြက္ထားေၾကာင္း မေတြ႔ရသည့္အခါ ဤကိစၥကို ခ်က္ခ်င္း
လုပ္ခုိင္း ႏိုင္ရန္ သက္ဆုိင္ရာတာ၀န္ရိွသူကို အလြယ္တကူ ရွာေဖြႏိုင္မည္၊ သတ္မွတ္ရက္အတြင္း
ၿပီးေအာင္လုပ္ရန္ တြန္းအားေပး ႏိုင္မည္ျဖစ္၏။
၄၊ ၈။ လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း
အႏၱရာယ္
အကဲျဖတ္ခ်က္ကို ေရးဆဲြၿပီးသြားလွ်င္ စီမံကိန္းမန္ေနဂ်ာသည္ ဤအကဲျဖတ္ခ်က္ပါ အႏၱရာယ္ထိန္းခ်ဳပ္
ျခင္းကို လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္ေၾကာင္း ေသခ်ာေစရမည္။ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာ၌လည္း
လုပ္ငန္းမစတင္မီ ႀကိဳတင္လုပ္ေဆာင္ထားရန္ ျဖစ္၏။ ဤသို႔လုပ္ေဆာင္ရန္အတြက္ မည္သူသည္ မည္သည္ကို
မည္သည့္ အခ်ိန္တြင္ လုပ္ေဆာင္ရမည္ဟု လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ (Action Plan) ေရးဆဲြထားရန္ လိုသည္။
ထို႔ေနာက္
ထိုလုပ္ငန္းစီမံခ်က္အတုိင္း လုပ္မလုပ္ကို မ်က္ေျခမျပတ္ ေစာင့္ၾကည့္အကဲခတ္ေနရန္လည္း
လို၏။
ေနာက္အေရးႀကီးသည့္တစ္ခ်က္မွာ
ဤ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္ကို သက္ဆိုင္သူအားလံုး (ႀကီးၾကပ္ေရးမႈး၊ အလုပ္သမား၊ အင္ဂ်င္နီယာ
စသည္) အား ရွင္းလင္းေျပာျပထားရန္ ျဖစ္၏။ ၎တို႔လုပ္ကိုင္မည့္ လုပ္ငန္းမွ ျဖစ္ႏုိင္ေခ်ရိွေသာ
အႏၱရာယ္မ်ားႏွင့္ ထုိအႏၱရာယ္မ်ားမျဖစ္ေအာင္ မည္ကဲ့သို႔ လိုက္နာလုပ္ေဆာင္ရမည္ကို အႏၱရာယ္ကင္းစြာ
လုပ္ကိုင္ႏိုင္ေရး အစီအစဥ္ (Safe Work Procedure) ႏွင့္ယွဥ္ၿပီး ရွင္းလင္းေျပာျပရမည္။
ထုိ႔ေနာက္ ရွင္းလင္းေျပာျပသည္မ်ားကို
ေကာင္းစြာ သေဘာေပါက္နားလည္ေၾကာင္း၊ အလုပ္လုပ္သည့္အခါ ထို အႏၱရာယ္ အကဲျဖတ္ခ်က္က ညႊန္ျပထားသည့္အတိုင္း
လိုက္နာလုပ္ေဆာင္ပါမည့္အေၾကာင္း လက္မွတ္ထိုးကာ မွတ္တမ္းယူ ထားရပါမည္။ ေနာင္ မေတာ္တဆမႈစသည့္
အေၾကာင္းတစ္စံုတစ္ခုျဖစ္လာသည့္အခါ ငါမသိပါဘူး ဟု မျငင္းႏုိင္ေစရန္ ျဖစ္၏။
ထို အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္ကို အႏၱရာယ္ကင္းအကဲျဖတ္ခ်က္မွတ္ပံုတင္
(Risk Register) မွတ္တမ္းစာအုပ္တြင္ Revisiion No. ႏွင့္တကြ ေရးသြင္းထားရမည္။ သတ္မွတ္ထားသည့္
အခ်ိန္ေရာက္တိုင္း ျပန္လည္သံုးသပ္ (review) လုပ္ရ မည္။
၄၊ ၉။ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္အား ျပန္လည္သံုးသပ္ျခင္း (Risk
Assessment Review)
အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္
စတင္ေရးဆဲြစဥ္ကတည္းက မည္သည့္ေန႔ရက္တြင္ ေနာက္တစ္ခ်ိန္ ျပန္လည္သံုးသပ္ ရမည္ဟု ေဖာ္ျပထားရသည္။
အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္ကို ေအာက္ပါအေျခအေနမ်ားတြင္ ျပန္လည္သံုးသပ္ရမည္။
- ျပန္လည္သံုးသပ္ရမည့္ အခ်ိန္ေရာက္သည့္အခါ
- မေတာ္တဆမႈ၊ အႏၱရာယ္ျဖစ္လုနီးႀကံဳရသည့္အခါ (Near Miss)၊ အႏၱရာယ္ရိွေသာအေျခအေနမ်ားႏွင့္ ႀကံဳရသည့္အခါမ်ား
- လုပ္ငန္းသဘာ၀ေျပာင္းသြားသည့္အခါ၊ လုပ္ငန္းအေျခအေန ေျပာင္းသည့္အခါ၊ သံုးသည့္ပစၥည္းမ်ား ေျပာင္းသည့္အခါ
- အစိုးရ၏ ထုတ္ျပန္ေၾကျငာခ်က္မ်ားသည္ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္ခ်က္အေပၚ သက္ေရာက္သည့္အခါ
ဆက္ပါဦးမည္။
ေအးၿငိမ္း
၁၅၊ ၈၊ ၂၀၁၃။ ည ၁၁း၃၆နာရီ
No comments:
Post a Comment