Saturday, July 18, 2009

Build Your Future VI

၃၊ ၅။ ေလယာဥ္ကြင္း ၀င္ျခင္း ႏွင့္ Check-in လုပ္ျခင္း

မိမိ၏ ေမာင္၊ သား၊ တူ စသည္တို႔ ႏိုင္ငံျခားသို႔ အလုပ္လုပ္ရေအာင္ သြားေတာ့မည္ ဆိုေတာ့ မည္သူမဆို ေလယာဥ္ကြင္းသို႔ လိုက္ပါ ပို႔ေဆာင္ လိုပါလိမ့္မည္။ သို႔ ပို႔ေဆာင္လိုသူ မ်ား အေနႏွင့္ ေလယာဥ္ကြင္း သို႔ အသြားတြင္ မိမိတို႔၏ ႏိုင္ငံသား စိစစ္ေရး ကဒ္ျပားမ်ား ယူေဆာင္ သြားရန္ မေမ့ သင့္ပါ။
ရန္ကုန္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ေလဆိပ္

ေလယာဥ္လက္မွတ္ ယူၿပီးကတည္းက လက္မွတ္ေပၚတြင္ Check-in အခ်ိန္ကို တပါတည္း ေရးလည္းေရး ပါးစပ္ႏွင့္လည္း ေျပာလိုက္ ပါလိမ့္မည္။ ထို အခ်ိန္ကို မေမ့သင့္ပါ။ သို႔မဟုတ္ ပါကလည္း Check-in အခ်ိန္သည္ ေလယာဥ္ ထြက္မည့္ အခ်ိန္ထက္ ႏွစ္နာရီ ေစာသည္ဟု အလြယ္မွတ္ ထားလွ်င္လည္း ရပါသည္။ သို႔ျဖစ္ေလရာ နံနက္ ၁၀ နာရီ ထြက္ခြာမည့္ ေလယာဥ္ အတြက္ နံနက္ ၈ နာရီတြင္ Check-in လုပ္မည္ ျဖစ္သည့္အတြက္ အိမ္မွ အနည္းဆံုး နံနက္ ၇ နာရီေက်ာ္တြင္ ထြက္ခြာသင့္ပါသည္။
ခရီး ထြက္ခြာမည့္ သူသည္ ပတ္စ္ပို႔ ႏွင့္ ေလယာဥ္ လက္မွတ္ကို အဆင္သင့္ ေဆာင္ထားရပါမည္။ ေလယာဥ္ကြင္း အတြင္း ၀င္လွ်င္ ထို ပတ္စ္ပို႔ႏွင့္ ေလယာဥ္ လက္မွတ္ကို ျပရန္လုိပါသည္။ အားလံုး အဆင္သင့္ ျဖစ္သည္ႏွင့္ မဂၤလာဒံု အျပည္ျပည္ ဆိုင္ရာ ေလဆိပ္သို႔ ထြက္ခြာႏိုင္ပါၿပီ။
လိုက္ပါ ပို႔ေဆာင္သူမ်ားအတြက္ ေလဆိပ္အ၀င္ လက္မွတ္ကို ေလဆိပ္အ၀င္၀ တြင္ပင္ ျပဳလုပ္ရ ပါသည္။ ဤတြင္ လုိက္ပါ ပို႔ေဆာင္သူမ်ား ၏ ႏိုင္ငံသား စိစစ္ေရး ကဒ္ျပားႏွင့္ လိပ္စာ၊ ဆက္သြယ္ရန္ နံပါတ္ စသည္တို႔ လိုပါသည္။
ေလဆိပ္အတြင္း ၀င္မိသည္ႏွင့္ ပထမဆံုး လုပ္ရမည္မွာ ေလဆိပ္ခြန္ ေဆာင္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေလယာဥ္စီး ခရီးသည္ တစ္ဦးလွ်င္ ေဆာင္ရမည့္ ေလဆိပ္ခြန္ (Airport Tax) မွာ ၅၀၀ က်ပ္ ျဖစ္ပါသည္။ ေလဆိပ္ခြန္ ေဆာင္ၿပီးသည္ႏွင့္ သိပ္ေထြလီကာလီ စဥ္းစား မေနေတာ့ဘဲ လိုက္ပါ ပို႔ေဆာင္ သူမ်ားကို ႏႈတ္ဆက္ၿပီး Check-in လုပ္ရပါသည္။
Check-in လုပ္သည္ဆိုျခင္းမွာ မိမိ သယ္ေဆာင္လာေသာ အထုပ္အပိုး မ်ားကို ခ်ိန္တြယ္ၿပီး အထုပ္မ်ား ကို နံပါတ္ကပ္ ကာ မိမိကိုလည္း လက္ခံ တစ္ရြက္ေပးျခင္း၊ ပတ္စ္ပို႔ႏွင့္ ေလယာဥ္ လက္မွတ္ ကို တိုက္ဆိုင္ၾကည့္ကာ ေလယာဥ္ လက္မွတ္ေပၚ တြင္ ထိုင္ခံုေနရာ ကပ္ေပးျခင္း စသည္တို႔ကို ေခၚပါသည္။ Check-in လုပ္ျခင္းကို ေလယာဥ္ ထြက္ခြာမည့္ အခ်ိန္ထက္ မိနစ္ ၄၀ ေစာ၍ ပိတ္ပါသည္။ သို႔အတြက္ ေစာေစာ သြား၍ Check-in လုပ္သင့္ပါသည္။ မိမိ အထုပ္ အတြက္ ေပးေသာ အထုပ္ေရြး လက္မွတ္ (Baggage Claim Receipt) ကို ေသေသ ခ်ာခ်ာ သိမ္းထားပါ။ မိမိ အထုပ္ေရြးရာ၌ အသံုးတည့္ ႏုိင္ပါသည္။
Check-in လုပ္ၿပီးသည္ႏွင့္ ေလဆိပ္ထဲ တန္း၀င္ရ ပါေတာ့သည္။ ဤတြင္ မိမိႏွင့္အတူ ပါလာေသာ လက္ဆဲြ အထုပ္ အပိုးမ်ားကို X-Ray ျဖတ္ၿပီး စစ္ေဆး ပါသည္။ အထုပ္မ်ား စစ္ၿပီး ေသာအခါ ေနာက္တစ္ဆင့္ အေနႏွင့္ မိမိ ခႏၶာကိုယ္ ကို စစ္ေဆးပါသည္။ ဤသို႔ စစ္သည့္အခါ မိမိတြင္ ပါလာေသာ လက္ကိုင္ ဖံုး၊ ေသာ့တဲြ၊ သတၱဳ ေဖာင္တိန္၊ ပိုက္ဆံအိတ္ စသည္ တို႔ကို ထုတ္ၿပီး ဗန္းကေလး အတြင္း ထည့္ေပး ထားရပါသည္။
ထို႔ေနာက္ လူ၀င္မႈ ႀကီးၾကပ္ေရး (Immigration) ကို ျဖတ္ရ ပါသည္။ လူ၀င္မႈ ႀကီးၾကပ္ေရး တြင္ သူတို႔ ေပးေသာ ပံုစံကို ျဖည့္ၿပီး ျပည္ပ ထြက္ခြာခြင့္ (D-Form) ကို ျပရပါသည္။ ထို D-Form ႏွင့္ အတူ D-Form လုပ္စဥ္က ဘဏ္ (၃) တြင္ ေငြသြင္း ထားေသာ ေငြသြင္းခ်လံ ကိုပါ ပူးတဲြ တင္ျပ ရပါသည္။ (ေငြသြင္းခ်လံ ကို ေလဆိပ္သို႔ ယူခဲ့ရန္ မေမ့ပါႏွင့္)။
အားလံုးၿပီးလွ်င္ ေလဆိပ္ အတြင္း ေစာင့္ဆိုင္းခန္းမ၌ ေလယာဥ္ ေပၚတက္ရမည့္ အခ်ိန္ကို နားနားေနေန ေစာင့္ဆိုင္း ေနရပါသည္။ အေပါ့ အေလး သြားလိုလွ်င္ သြားႏိုင္ပါသည္။ ေလယာဥ္ ထြက္ခြာမည့္ အခ်ိန္ထက္ တစ္နာရီ ေစာ၍ ေလယာဥ္ ေပၚတက္ (Boarding) ရပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ေလယာဥ္ေပၚ တက္ရန္ ေၾကျငာ ေသာအခါ မိမိ ပတ္စ္ပို႔၊ ေလယာဥ္ လက္မွတ္ စသည္တို႔ကို အဆင္သင့္ ကိုင္ေဆာင္ကာ ေလယာဥ္ေပၚ တက္ရပါသည္။
ေလယာဥ္ ထြက္ခြာမည့္ အခ်ိန္ထက္ မိနစ္ ၂၀ ေစာၿပီး ၀င္ေပါက္ပိတ္ရာ ေလယာဥ္ေပၚသုိ႔ ေစာစီးစြာ တက္ထား လွ်င္ ပိုေကာင္းပါသည္။ ေနာက္က်မွ တက္လွ်င္ ေလယာဥ္ေပၚရိွ အထုပ္မ်ား ထားရာေနရာ (overhead apartment) ၌ အျခား သူမ်ား၏ အထုပ္အပိုး မ်ားႏွင့္ ျပည့္ေနေသာေၾကာင့္ မိမိထိုင္ခံု ေနရာတြင္ မိမိအထုပ္ ထားစရာ ေနရာမရိွ ျဖစ္တတ္ပါသည္။ ထိုအခါ ေလယာဥ္မယ္ မ်ားက မိမိ အထုပ္ကို အျခား လြတ္ေသာ ေနရာ တစ္ေနရာသို႔ သြားထား ပါလိမ့္မည္။ သို႔အတြက္ ျပန္ဆင္းေသာ အခါ အထုပ္ ျပန္ယူရန္ အဆင္မေျပ ျဖစ္တတ္ပါသည္။
မိမိ အထုပ္အပိုးမ်ားကို ေခါင္းေပၚရိွ အထုပ္ထားေသာ စဥ္အတြင္း ထည့္ထားပါ။ မိမိ လက္ကိုင္အိတ္မ်ားကိုမူ မိမိ ကိုယ္ႏွင့္ မကြာ ေဆာင္ထား ႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ေျခခ်ရာ ေနရာတြင္ မည္သည့္ အထုပ္အပိုးမွ် မထားရပါ။ ထားလိုလွ်င္ ထိုင္ခံု ေအာက္သို႔ သြင္းထား ရပါမည္။ ေလယာဥ္ေပၚ ေရာက္ၿပီး သိပ္မၾကာမီ ေလယာဥ္ ထြက္ပါသည္။
၃၊ ၆။ ေလယာဥ္စီးျခင္း

စီးေနက် သူမ်ားအဖို႔ ဘာမွ မထူးဆန္း ေသာ္လည္း ယခုမွ ေလယာဥ္စီးဖူး သူမ်ားအဖို႔ေတာ့ အေတြ႔အႀကံဳသစ္ ျဖစ္ေန ပါလိမ့္မည္။ ေလယာဥ္ႀကီး ေျပးလမ္းေပၚ ေနရာယူၿပီး ပ်ံတက္ရန္ အားယူ ေျပးသြားခ်ိန္၌ ရင္ထဲ လိႈက္ကနဲ ဖိုကနဲ ျဖစ္သြားကာ မိသားစုမ်ားႏွင့္ ခဲြခြာၿပီး အမိ ျမန္မာျပည္ႀကီးမွ ထြက္ခြာ သြားရျခင္းအတြက္ ၀မ္းပမ္း တနည္း အရသာကို ခံစားရ ပါလိမ့္မည္။ ထို အခိ်န္မွ စတင္ၿပီး အိမ္ျပန္ရမည့္ ရက္ကို ျပကၡဒိန္ေပၚတြင္ အမွတ္မ်ား ျခစ္ကာ စတင္ မွတ္သားၾက ပါေတာ့သည္။
ေလယာဥ္ေပၚ ေရာက္သည္ႏွင့္ အေရးေပၚ ထြက္ေပါက္ ရိွရာမ်ားကို ေလ့လာထားပါ။ ေလယာဥ္တြင္ ဦးပိုင္း၌ ဘယ္၊ ညာ ထြက္ေပါက္ႏွစ္ခု၊ အလယ္ပိုင္း၌ ဘယ္၊ ညာ ထြက္ေပါက္ ႏွစ္ခု၊ ပဲ့ပိုင္း၌ ဘယ္၊ ညာ ထြက္ေပါက္ႏွစ္ခု စုစုေပါင္း အေရးေပၚ ထြက္ေပါက္ ၆ ခု ရိွပါသည္။ ထိုထြက္ေပါက္ မ်ားတြင္ မီးအစိမ္းႏွင့္ EXIT ဟု ေရးထားပါသည္။
ေလယာဥ္ႀကီး ေျမျပင္ေပၚမွ ေလထဲသို႔ ပ်ံတက္ခ်ိန္ကို Take off condition ဟု ေခၚပါသည္။ ေလယာဥ္ႀကီး ေ၀ဟင္ မွ ေျမျပင္သို႔ ျပန္လည္ ဆင္းသက္ျခင္းကိုမူ Landing condition ဟု ေခၚပါသည္။ ထို Take-off ႏွင့္ Landing အခ်ိန္မ်ားတြင္ -

Ø ထိုင္ခံု ခါးပတ္မ်ား (Seat Belts) ကို ပတ္ထားပါ။
Ø Hand Phone, Radio, Cassette, CD Player, Laptop, Video Camera စေသာ အီလက္ထေရာနစ္ ပစၥည္းမ်ား (electronic devices) ကို ပိတ္ထားပါ။
Ø ဟိုဟို သည္သည္ ေလွ်ာက္မသြားရ။ မိမိေနရာတြင္ပင္ ထိုင္ေနရပါမည္။
Ø ျပတင္းတံခါးမ်ားကို တင္ထားပါ။
ေလယာဥ္အတြင္းပိုင္း ျမင္ကြင္း
ကေလးပါလာသူမ်ား အတြက္ ထိုင္ခံုေနရာကို ေလယာဥ္၏ ေရွ႔ဆံုးတန္း ခံုမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ေပးေလ့ ရိွပါသည္။ ထိုေရွ႔ဆံုး ခံုတန္းတြင္ ကေလးမ်ား အိပ္ရန္ အိပ္စင္ ပါပါသည္။ ေလယာဥ္ တက္ခ်ိန္၊ ဆင္းခ်ိန္မ်ား တြင္ ေလထု ဖိအား ေျပာင္းလဲ မႈေၾကာင့္ နားအတြင္း နားစည္မ်ားကို မထိခိုက္ေစရန္ ကေလး ပါလာသူမ်ား ကေလးငယ္မ်ား ၏ နားကို နားၾကပ္ သို႔မဟုတ္ ဂြမ္း ျဖင့္ ဆို႔ထားေပး သင့္ပါသည္။
ေလယာဥ္ႀကီး ေလထဲသုိ႔ လံုး၀ေရာက္သြား ခ်ိန္တြင္ ေလယာဥ္မယ္ ကေလးမ်ားမွ ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာမ်ား စတင္ ေ၀ငွပါသည္။ Silk Air ေလယာဥ္ မ်ားတြင္ စင္ကာပူထုတ္ Straits Times သတင္းစာႏွင့္ Todays သတင္းစာမ်ား ေ၀ငွပါသည္။ အေအးေၾကာက္ သူမ်ား ၿခံဳေစာင္မ်ား ေတာင္းယူ ႏိုင္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ တြင္ White Card မ်ားေ၀ငွျခင္း၊ ေရ ႏွင့္ လိေမၼာ္ရည္ စေသာ အေအးမ်ား ေ၀ငွျခင္းမ်ား စတင္ ျပဳလုပ္ပါ သည္။ ျပတင္း တံခါးမ်ားကိုလည္း မ တင္ကာ ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ သီခ်င္း နားေထာင္ လိုသူမ်ား နားေထာင္လို႔ ရပါၿပီ။
ေနာက္အစီအစဥ္ တစ္ခုမွာ အစားအေသာက္ ေကြ်းေမြးျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ လိေမၼာ္ရည္၊ လဖက္ရည္၊ ေကာ္ဖီ တို႔ အျပင္ ထမင္း၊ ထမင္းေၾကာ္ စသည္တုိ႔ ေကြ်းပါသည္။ ယမကာ အေနႏွင့္ ဘီယာ ႀကိဳက္သူမ်ား ဘီယာ ေသာက္ႏုိင္ ပါသည္။ ၀ိုင္လည္း မွာ၍ ရပါသည္။
သို႔ေသာ္ ျမင္မေကာင္းေအာင္ နင္းကန္မွာဘို႔ ေတာ့ မေကာင္းပါ။ သိကၡာ က်ပါသည္။

ေလယာဥ္ေပၚတြင္ ေကြ်းေမြးေသာ အစားအစာမ်ား

၃၊ ၇။ White Card (Disembarkation/Embarkation Form) ျဖည့္ျခင္း

White Card သည္လည္း အေရးႀကီးေသာ စာရြက္စာတမ္း တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ White Card ကို မိမိ ပတ္စ္ပို႔အတြင္း ထည့္ထားၿပီး မေပ်ာက္ပ်က္ ရေလေအာင္ ဂရုတစိုက္ သိမ္းဆည္းထားပါ။ Work Permit သို႔မဟုတ္ S Pass ထုတ္သည့္ အခါတြင္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ အလည္လာသူမ်ား အဖို႔ စင္ကာပူ ႏိုင္ငံမွ ျပန္လည္ ထြက္ခြာခ်ိန္တြင္ လည္းေကာင္း လူ၀င္မႈ ႀကီးၾကပ္ေရး သို႔ ျပန္လည္ အပ္ႏွံရန္ လိုပါသည္။ အလည္လာသူမ်ား အဖို႔ လူ၀င္မႈ ႀကီးၾကပ္ေရး အရာရိွမ်ားက စစ္ေဆး လာလွ်င္ အခ်ိန္မေရြး ထုတ္ျပႏိုင္ေအာင္ အျမဲ ေဆာင္ထားရပါမည္။
ထို႔ျပင္ မိမိႏွင့္အတူ စင္ကာပူေဒၚလာ သံုးေသာင္းေက်ာ္ သို႔မဟုတ္ ထို ပမာဏႏွင့္ ညီမွ်ေသာ ႏိုင္ငံျခားေငြ ပါလာပါ က ပံုစံ NP 727/A/B/C တြင္ျဖည့္ကာ ေဖာ္ျပ (declare လုပ္) ရပါမည္။
စားေသာက္ၿပီး လွ်င္ White Card ျဖည့္ရပါမည္။ ျဖည့္တတ္သူအမ်ားအဖို႔ မေထာင္းတာ ေသာ္လည္း မျဖည့္တတ္သူမ်ား ဘယ္က ဘယ္လို စကိုင္ရမွန္း မသိမျဖစ္ရေလေအာင္ ဤတြင္ White Card ျဖည့္ပံ ုျဖည့္နည္း နမူနာကိုပါ ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပ လိုက္ပါသည္။
စင္ကာပူသုိ႔ ယခုမွ ပထမဆံုး စတင္လာသူမ်ား၊ အလည္ လာသူမ်ား အေနႏွင့္သာ White Card ျဖည့္ရန္ လိုၿပီး Work Pass တစ္ခုခု, EP Card, SPR Card, Long Term Pass စသည္ ကိုင္ေဆာင္ ထားသူမ်ား အေနႏွင့္ ျဖည့္ရန္ မလိုပါ။ ကေလးမ်ား အတြက္ပါ ျဖည့္ရန္ လိုပါသည္။
White Card ျဖည့္ရာတြင္ BLOCK LETTER (အဂၤလိပ္စာလံုး အႀကီး) ႏွင့္သာ ျဖည့္ရပါမည္။ မွင္ အနက္ျဖစ္ေစ၊ အျပာ ျဖစ္ေစ သံုးၿပီး ျဖည့္ပါ။ မွင္အနီ မသံုးရပါ။ ေပးထားေသာ အကြက္ တစ္ကြက္တြင္ အကၡရာ တစ္လံုးသာ ျဖည့္ရပါမည္။
White Card ၏ တစ္မ်က္ႏွာ ထဲတြင္ပင္ အပိုင္းသံုးပိုင္း ခဲြထားတာ ေတြ႔ရပါ လိမ့္မည္။ ဤတြင္ တစ္ပိုင္းခ်င္း ျဖည့္ျပထား ပါသည္။


၃၊ ၈။ စင္ကာပူေလယာဥ္ကြင္းသို႔ ေရာက္ရိွျခင္း ႏွင့္
လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရးဂိတ္ကို ျဖတ္ေက်ာ္ျခင္း

ရန္ကုန္ မွ ၃ နာရီခန္႔ ပ်ံသန္းခဲ့ၿပီးေနာက္ စင္ကာပူ ခ်န္ဂီ ေလဆိပ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္ပါသည္။
စင္ကာပူ ခ်န္ဂီ ေလဆိပ္

ေလယာဥ္ဆင္းခ်ိန္တြင္ လည္း တက္ခိ်န္မွာ က့ဲသို႔ပင္ လက္ကိုင္ဖံုးမ်ား၊ ကြန္ျပဴတာမ်ား၊ စီဒီ ပေလယာ မ်ားကို ပိတ္ထားရပါမည္။ ျပတင္း တံခါးမ်ား ကို တင္ထားကာ ခါးပတ္မ်ားကို ပတ္ထားလွ်က္ ဟိုဟို သည္သည္ ေလွ်ာက္ မသြားဘဲ မိမိေနရာ တြင္ပင္ ထိုင္ေနရပါမည္။ ေလယာဥ္ လံုး၀ ရပ္သြားၿပီ ဆိုမွ မိမိ အထုပ္အပိုး မ်ားကို ေခါင္းေပၚ ထပ္ခိုးအခန္း ထဲမွ ထုတ္ယူရပါမည္။ ထို ထပ္ခိုးအဖံုးကို ဖြင့္ေသာ အခါ အထဲမွ အထုပ္မ်ား ထြက္က် လာတတ္သျဖင့္ သတိႏွင့္ ဖြင့္ရပါမည္။
ထို႔ေနာက္ေတာ့ အမ်ားႏွင့္အတူ ေမွ်ာ့လိုဏ္ ခ်ယ္နယ္ အတြင္းမွ ျဖတ္ကာ ခ်န္ဂီေလဆိပ္ အတြင္း ၀င္ရပါသည္။ သိပ္ မခဲယဥ္းပါ။ Exit ဟု ေရးထားေသာ လမ္းေၾကာင္း အတိုင္း လိုက္သြားလိုက္ရံုသာ ျဖစ္ပါသည္။ အထုပ္အပိုး မ်ားကို ေရြ႔လ်ား ခါးပတ္ေပၚ တင္ကာ သက္ေတာင့္သက္သာ သြားႏိုင္ ပါသည္။
စင္ကာပူ ခ်န္ဂီေလဆိပ္သည္ကား အလြန္ ခရီးသြားမ်ားေသာ ေလဆိပ္ျဖစ္ပါသည္။ ကမၻာ့ ေလဆိပ္မ်ားအနက္ တတိယ လိုက္ေသာ ေလဆိပ္ ျဖစ္ပါသည္။ အနီးမွ ေစာင့္ၾကည့္ေန လွ်င္ နံနက္ပိုင္း၌ ထြက္ခြာရန္ တန္းစီ ေစာင့္ဆိုင္းေနေသာ ေလယာဥ္ႀကီးမ်ား ကို အတန္းလိုက္ မ်က္စိတစ္ဆံုး ေတြ႔ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ခ်န္ဂီေလဆိပ္မွ ခရီးသြားသူ ဦးေရမွာ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ၂၄ သန္းမွ်ပင္ ရိွပါသည္။
ထို႔ျပင္ ၀န္ေဆာင္မႈ မွာလည္း အလြန္ ျမန္ပါသည္။ ေလယာဥ္ေပၚမွ ထြက္လာၿပီး ေလဆိပ္မွ ထြက္ခြာသည္ထိ လ.၀.က ျဖတ္ျခင္း၊ ပစၥည္း ေရြးျခင္း၊ အေကာက္ခြန္ ျဖတ္ျခင္း စုစုေပါင္း နာရီ၀က္ထက္ ပိုမၾကာပါ။
ေလဆိပ္အတြင္း ေရာက္သည္ႏွင့္ ပထမဆံုး ျဖတ္ရသည္မွာ လ.၀.က (Immigration) ျဖစ္ပါသည္။ General Passport ဟု ေရးထားေသာ ေကာင္တာတြင္ တန္းစီပါ။ ပတ္စ္ပို႔ ႏွင့္ White Card, IPA Letter, Work Permit, S Pass, PR Card စသည္တို႔ကို အဆင္သင့္ ထုတ္ထားပါ။ မိမိအလွည့္ ေရာက္လွ်င္ ထို စာရြက္စာတမ္းမ်ား ကို ထုတ္ၿပီး လ.၀.က အရာရိွသို႔ ျပပါ။ မိမိစာအုပ္ အတြင္း အ၀င္ တံဆိပ္တံုး ထုေပးလိုက္ ပါလိမ့္မည္။
ယခုမွ အသစ္ ေရာက္လာေသာ Work Permit, S Pass စသည့္သူမ်ား မွာ မိမိဘာသာ ၀င္လို႔မရ။ အလုပ္ရွင္ ဘက္မွ တစ္ဦးဦးသည္ IPA Letter မူရင္း၊ Security Deposit (Banker’s Guarantee) မူရင္း စသည္မ်ားကို ကိုင္ကာ မိမိ အလုပ္သမား မ်ားကို ေလယာဥ္ ကြင္းတြင္ လာႀကိဳရပါသည္။
Visit Pass ႏွင့္လာသူမ်ားသည္ မိမိကို ဖိတ္ေခၚ ထားေသာ Sponsor Letter ကိုပါ ျပရန္ လိုပါသည္။ ထို႔ျပင္ စင္ကာပူ ႏိုင္ငံအတြင္း ဆက္သြယ္ႏိုင္မည့္ မိတ္ေဆြ တစ္ဦးဦး၏ တယ္လီဖံုးနံပါတ္ ကိုလည္း ေတာင္းတတ္ပါသည္။ (အျပင္မထြက္မီ) ေလယာဥ္ကြင္း အတြင္းတြင္ အခမဲ့ ဆက္၍ရေသာ ဖံုးမ်ားရိွပါသည္။ ေလယာဥ္ကြင္း ေရာက္ၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္းမိမိ မိတ္ေဆြ၊ သူငယ္ခ်င္းမ်ားသို႔ ဆက္သြယ္ အေၾကာင္းၾကား ႏုိင္ပါသည္။
ေလဆိပ္ အတြင္းတြင္ အခြန္လြတ္ (Duty Free) ဆိုင္မ်ား ရိွပါသည္။ အျပင္ဆိုင္မ်ား ထက္ ေစ်းသက္သာသည္ ဟု ဆိုပါသည္။ အရက္မ်ိဳးစံု၊ ေဆးလိပ္ ႏွင့္ အေမႊးနံ႔သာ မိ်ဳးစံု၊ လက္ေဆာင္ပစၥည္း၊ စာအုပ္၊ အ၀တ္အစားမ်ား၊ အီလက္ထေရာနစ္ ပစၥည္းမ်ား ေရာင္းခ်ေပးပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း အကန္႔အသတ္ေတာ့ ရိွပါသည္။ အခြန္လြတ္ ၀ယ္လို႔ရေသာ အေရအတြက္ မွာ အရက္ဆိုလွ်င္ တစ္လီတာ၊ စီးကရက္ဆိုလွ်င္ အလိပ္ ၂၀၀၊ ဘီယာ သံုးဗူး စသျဖင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို အေရအတြက္ထက္ ပိုလွ်င္မူ အခြန္ေပးရ ပါလိမ့္မည္။
အခမဲ့သံုး၍ရေသာ အင္တာနက္ ကေဖးမ်ားလည္း ရိွပါသည္။ မိမိသိလိုသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို ခ်က္ျခင္း ရွာႏိုင္ ပါသည္။
လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ေလယာဥ္ ၀င္ခ်ိန္ထြက္ခ်ိန္၊ သြားရမည့္ေနရာ၊ ခရီးေဆာင ္အိတ္မ်ား ေရြးရမည့္ ခါးပတ္ျပား နံပါတ္ စသည္တို႔ကို ေဖာ္ျပေပးေနသည့္ ကြန္ျပဴတာ ဖန္သားျပင္မ်ား ကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မည္။ ထို ဖန္သားျပင္ မ်ားကို ၾကည့္ၿပီး မိမိ လာေသာ (Yangon) မွ ေလယာဥ္စီး ခရီးသည္မ်ား သည္ မည္သည့္ ခါးပတ္ နံပါတ္တြင္ ပစၥည္း ေရြးရမည္ကို သိႏုိင္ပါသည္။ ထိုခါးပတ္နား တြင္ သြားၿပီး မိမိအထုပ္ ေပၚလာသည္ ထိ ေစာင့္ပါ။ အထုပ္ အားလံုးမွာ ခပ္ဆင္ဆင္ ျဖစ္သျဖင့္ သူမ်ား ပစၥည္းႏွင့္ ကိုယ့္ပစၥည္း မွားတတ္သည္။ သတိျပဳပါ။ အားလံုး ပစၥည္းမ်ား ေရြးယူၿပီး သြားသည့္တိုင္ မိမိ အထုပ္ကို မေတြ႔ရပါက အျခားသူ တစ္ဦးဦး မိမိ၏ အထုပ္ကို မွားယူသြားၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း သိႏိုင္ပါသည္။ ထိုအခါတြင္ ေလဆိပ္အတြင္းရိွ Lost and Found ဌာနသို႔ သြားေရာက္ကာ ခ်က္ျခင္း အေၾကာင္းၾကားပါ။ မိမိ၏ ဆက္သြယ္ရမည့္ နံပါတ္ကိုလည္း ေသေသခ်ာခ်ာ ေပးလိုက္ပါ။
ပစၥည္းမ်ား ေရြးၿပီးလွ်င္ ေလဆိပ္အျပင္သို႔ ထြက္လို႔ ရပါၿပီ။ ဤသို႔ ထြက္ရာတြင္ ဂိတ္ေပါက္ ႏွစ္ခု ရွိပါသည္။ တစ္ခုမွာ အစိမ္းေရာင္ Green Channel ျဖစ္ၿပီး ေနာက္တစ္ခုမွာ အနီေရာင္ Red Channel ျဖစ္ပါသည္။
အေကာက္ခြန္သို႔ ေၾကျငာစရာ (Declare) ဘာပစၥည္းမွ မပါသူမ်ား အဖို႔ အစိမ္းေရာင္ အေပါက္မွ ထြက္ခဲ့လို႔ ရပါသည္။ သို႔ေသာ္ အေကာက္ခြန္ ေၾကျငာစရာ ေက်ာက္သံပတၱျမား၊ စင္ကာပူေဒၚလာ ၃ေသာင္းေက်ာ္ပါလာသူမ်ား အဖို႔ အနီေရာင္ လိုင္းကိုသြားကာ အေကာက္ဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ား ေဆာင္ရြက္ရ ပါမည္။
ထို႔ေနာက္တြင္ မေတာ့ စင္ကာပူႏိုင္ငံ အတြင္းသို႔ ေခ်ာေမာစြာ ၀င္ေရာက္ လာႏိုင္ပါၿပီ။ လာႀကိဳသူ မိတ္ေဆြမ်ား ႏွင့္ အတူ တကၠစီျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ဘတ္စ္ကားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ရထား (MRT) ႏွင့္ျဖစ္ေစ မိမိလိုရာသုိ႔ ခရီးဆက္ႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။
၃၊ ၉။ စင္ကာပူႏိုင္ငံအတြင္းသုိ႔ သယ္ေဆာင္လာခြင့္မရိွေသာ ပစၥည္းမ်ား

v အခြန္မေဆာင္ထားေသာ စီးကရက္ ႏွင့္ အရက္မ်ား (SDNP – Singapore Duty Not Paid)
v ငံုေဆး၊ ဗမာေဆး
v ပီေက
v ေသနတ္ပံုစံ ရိွေသာ ေဆးလိပ္မီးညိွသည့္ မီးျခစ္မ်ား
v ကန္႔သတ္ထားေသာ ေဆး၀ါးမ်ား*
v ရွားပါးတိရိစၦာန္မ်ား ႏွင့္ ၎တို႔၏ ေဘးထြက္ပစၥည္းမ်ား (ဥပမာ - ဆတ္ခ်ိဳ၊ က်ားသားေရ၊ ဆင္စြယ္ စသည္)
v မီးရႈး၊ မီးပန္းမ်ား၊ ေဗ်ာက္အိုးမ်ား
v ညစ္ညမ္း စာအုပ္၊ ဗီဒီယို တိပ္ေခြ၊ စီဒီ၊ ဒီဗီဒီ ႏွင့္ software မ်ား
v မူပိုင္ခြင့္မွတ္ပံုတင္ထားေသာ စာအုပ္စာတမ္း၊ စီဒီ၊ ဗီစီဒီ၊ ဒီဗီဒီ မိတၱဴမ်ား
v အစိုးရတစ္ရပ္ကို ပုန္စားပုန္ကန္ျပဳေရး အားေပး အားေျမွာက္ ျပဳထားေသာ စာအုပ္စာတမ္း၊ ေဟာေျပာခ်က္ စသည့္ ပစၥည္းမ်ား
v ကစားစရာ အျဖစ္ျပဳလုပ္ ထားေသာ ကစားစရာ ပိုက္ဆံ ႏွင့္ ေငြအေၾကြမ်ား

* ဗဟုသုတ အျဖစ္ေျပာရလွ်င္ စင္ကာပူႏိုင္ငံ အတြင္းသို႔ တင္သြင္းရန္၊ စင္ကာပူႏုိင္ငံအတြင္း ေရာင္း၀ယ္ ေဖာက္ကားရန္၊ တစ္ေနရာမွ တစ္ေနရာသို႔ သယ္ေဆာင္ရန္၊ သံုးစဲြရန္၊ သိုေလွာင္ရန္ စင္ကာပူ မူးယစ္ ေဆး၀ါးအဖဲြ႔မွ ကန္႔သတ္ ထားေသာ (အက္ဆီတုန္း၊ ဆာလဖ်ဴရစ္ အက္ဆစ္၊ ဟိုက္ၿဒိဳကလိုရစ္ အက္ဆစ္ ကဲ့သို႔ေသာ) ပစၥည္း ၂၃ မိ်ဳး ရွိပါသည္။ ထိုပစၥည္းမ်ားကို သယ္ေဆာင္၊ တင္သြင္း၊ တင္ပို႔၊ သံုးစဲြ၊ ေရာင္း၀ယ္၊ သိုေလွာင္ရန္ အတြက္ စင္ကာပူ မူးယစ္ ေဆး၀ါးအဖဲြ႔မွ လိုင္စင္ ယူရပါသည္။ ထိုပစၥည္းမ်ား ကို လိုင္စင္မရိွဘဲ တင္သြင္း ေရာင္း၀ယ္ျခင္း ျပဳပါက အလြန္ ႀကီးေလးေသာ ဒါဏ္ေငြႏွင့္ ေထာင္ဒါဏ္မ်ား ခ်မွတ္ႏိုင္ပါသည္။
ထိုပစၥည္းမ်ား အေၾကာင္းႏွင့္ လိုင္စင္မ်ား၊ ဒါဏ္ေၾကးမ်ား အေၾကာင္း သိလိုပါက http://www.cnb.gov.sg/ တြင္ ၀င္ေရာက္ ေလ့လာႏိုင္ပါသည္။
အထက္ပါ ပစၥည္းမ်ား သယ္လာရန္ အေၾကာင္း ေပၚေပါက္လာပါက သက္ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ အဖဲြ႔အစည္း မ်ား၏ ကင္းလြတ္ခြင့္၊ ခြင့္ျပဳမိန္႔ စာရြက္ စာတမ္းမ်ား ယူေဆာင္လာရပါမည္။ ဥပမာ - ႀကိဳတင္ အသံသြင္းထားေသာ တိပ္ေခြ၊ စီဒီ၊ ဗီစီဒီ မ်ားအတြက္ သတင္းႏွင့္ ျပန္ၾကားေရးဌာနမွ ဆင္ဆာ စစ္ေဆးၿပီး ေၾကာင္းလက္မွတ္။

No comments: