Sunday, January 20, 2013

အေသးစားႏွင့္အလတ္စားလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္ (၅)

၅၊ ၉။ အေရးေပၚအေျခအေနကို ကာကြယ္ျခင္း၊ ျပင္ဆင္ျခင္းႏွင့္ တံု႔ျပန္ျခင္း


            လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း အေရးေပၚအေျခအေနဆိုသည္မွာ ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္းလို႔ရသည္မဟုတ္။ အေရးေပၚအေျခအေန သည္ သင့္လုပ္သားမ်ား၊ ေဖာက္သည္မ်ား၊ လုပ္သားျပည္သူမ်ားအား ၿခိမ္းေျခာက္ေနသည္။ သင့္လုပ္ငန္းအား ရပ္တန္႔သြား ေစသည္။ ပ်က္စီးဆံုးရံႈးျခင္း၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အား ထိခိုက္ျခင္းမ်ား ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။

            အေရးေပၚဟူရာတြင္ သဘာ၀ေဘးအႏၱရာယ္မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္သလို လူတုိ႔၏ ပေယာဂေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ေစႏိုင္ ေပသည္။ ထုိအထဲတြင္ ေအာက္ပါတို႔ (သို႔ေသာ္ ကန္႔သတ္ခ်က္မရိွ) ပါ၀င္သည္။


v  မီးေလာင္ျခင္း

v  အဆိပ္ဓါတ္ေငြ႔မ်ား ယိုစိမ့္ျခင္း

v  ဓါတုေဗဒေဆးရည္မ်ား ဖိတ္စဥ္ျခင္း

v  ေရဒီယို ဓါတ္ၾကြျခင္း

v  ေပါက္ကဲြျခင္း

v  အမ်ားျပည္သူတို႔အား အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေစျခင္း

v  ဒဏ္ရာအနာတရျဖစ္ျခင္း၊ စိတ္ေခ်ာက္ျခားျခင္းစသည္တုိ႔ ျဖစ္ေစႏုိင္သည့္ လုပ္ငန္းခြင္ ရုန္းရင္းဆန္ခတ္ျဖစ္ျခင္းမ်ား

v  ေရႀကီးျခင္း

v  မုန္တိုင္းတိုက္ျခင္း

v  ငလ်င္လႈပ္ျခင္း


အေရးေပၚစီမံခ်က္သည္ လူေၾကာင့္ သို႔မဟုတ္ သဘာ၀ေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚႏိုင္သည့္ အႏၱရာယ္မ်ားကို ကိုင္တြယ္ရန္ ေကာင္းမြန္ျပည့္စံုရသည္။ ၎တြင္ ေအာက္ပါ (ေလးမ်က္ႏွာ) ပါသည္။


v  ေလွ်ာ့ခ်ေရးအစီအမံ

v  ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ျခင္း

v  တံု႔ျပန္ျခင္း

v  ျပန္လည္ထူေထာင္ျခင္း

ဒါေပမဲ့ တကယ့္လက္ေတြ႔မွာ အဲဒီေလးမ်က္ႏွာတကယ္ပါသလား ? အဲဒါက ဘာကိုဆိုလိုတာလဲ ?


ေလွ်ာ့ခ်ေရးအစီအမံမွာ ေဘးအႏၱရာယ္က်လာၿပီဆိုလွ်င္ ထိုေဘးအႏၱရာယ္ႏွင့္အတူပါလာမည့္ ဒုကၡ၊ သုကၡမ်ားကို ကာကြယ္ႏုိင္ရန္၊ သို႔မဟုတ္ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းမႈတစ္ရပ္ျဖစ္၏။ ဤအစီအမံသည္ အျခားအစီအမံမ်ားႏွင့္ ကဲြျပား၏။ ထို အစီအမံသည္ ျဖစ္လာမည့္ ေဘးအႏၱရာယ္ကို တတ္ႏုိင္သမွ်ေလွ်ာ့ခ်ရန္ သို႔မဟုတ္ ေဖ်ာက္ဖ်က္ႏိုင္ရန္ စီစဥ္ထားသည့္ ေရရွည္အစီအမံျဖစ္၏။ ဤအစီအမံသည္ စနစ္္တက်ေရးဆဲြထားျခင္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မည္။ စနစ္တက် ေရးဆဲြထားျခင္းလည္း ဟုတ္ခ်င္မွ ဟုတ္မည္။ စနစ္တက်ေရးဆဲြထားျခင္း၌ မည္ကဲ့သို႔ကာကြယ္ရမည္ဟူသည့္ နည္းပညာမ်ားပါ၀င္သည္။ စနစ္တက် ေရးဆဲြမထားသည့္ အရာမ်ားတြင္ ဥပေဒအရ ႏွင့္ ေျမအသံုးခ်ေရးအစီအမံမ်ား၊ အာမခံကိစၥမ်ား ပါ၀င္သည္။

            အေရးေပၚႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ျခင္းမ်က္ႏွာ၌ အေရးေပၚကိစၥမ်ားအတြက္ ႀကိဳတင္ေရးဆဲြထားေသာ အစီအစဥ္မ်ား၊ ျပင္ဆင္ထားမႈမ်ား ပါ၀င္သည္။ တင္ႀကိဳေရးဆဲြ၊ ျပင္ဆင္ထားမႈသည္ကား မွန္ကန္ေကာင္းမြန္လွသည့္ အာမခံခ်က္တစ္ရပ္ ျဖစ္ေပသည္။ လူအနည္းငယ္သာလွ်င္ အေရးႀကံဳလာပါက မည္သည္တို႔လုပ္ရမည္၊ မည္သည္တို႔လုိအပ္သည္ စသည္တုိ႔ကို ရွင္းလင္းျပတ္သားစြာ ေတြးေခၚႀကံစည္ႏုိင္ၾကသည္။ အေရးေပၚကာလ၌ မည္သို႔လုပ္ရမည္ကို အခ်ိန္ရိွခိုက္ ႀကိဳတင္စီမံထားရန္ အလြန္အေရးႀကီးေပသည္။

            အေရးေပၚအစီအမံဟူသည္ အေရးေပၚႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ျခင္း၏ ရလဒ္တစ္ခုျဖစ္ေပသည္။ အေရးေပၚအစီအစဥ္သည္ သတ္မွတ္ထားသည့္ အေရးေပၚကိစၥမ်ားကို ၿခံဳမိငံုမိရိွရမည္။ အလုပ္ရွင္ႏွင့္အလုပ္သမားမ်ားသည္ မီးႏွင့္အျခားအေရးေပၚကိစၥ ရပ္မ်ားအတြက္ ၀န္ထမ္းအားလံုး၏ ေဘးအႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးကို ေသခ်ာေစရမည္။ အေရးေပၚအစီအမံသည္ သင္ကုိယ္တိုင္ ၊ သင့္လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဘက္မ်ား ႏွင့္ သင့္လုပ္ငန္းအတြက္ အေရးေပၚအေျခအေနတြင္ မည္က့ဲသို႔လုပ္ကိုင္ရမည္ကို ျပသည့္ နည္းလမ္းေကာင္းတစ္ခုျဖစ္၏။

            အဖဲ႔ြအစည္းသည့္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရိွသည့္ မေတာ္တဆမႈမ်ား ႏွင့္ အေရးေပၚအေျခအေနတံု႔ျပန္မႈလိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ဆန္းစစ္ထားရမည္။ ထို႔ေနာက္ ထိုအေရးေပၚအေျခအေနအတြက္ အစီအစဥ္မ်ား ေရးဆဲြျခင္း၊ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားခ်မွတ္ျခင္း၊ ဤေရးဆဲြထားသည့္ အစီအစဥ္ကို စမ္းသပ္ၾကည့္ျခင္း၊ ထို႔ေနာက္ မည္မွ်ထိေရာက္သည္ကုိ သံုးသပ္ၾကည့္ကာ ပိုမိုေကာင္းမြန္ ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းမ်ား ျပဳရမည္။

အေရးေပၚအစီအစဥ္ေရးဆဲြသည့္အခါ လုပ္ငန္းခြင္အတြင္းက်ပ္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရိွသည့္ အေရးေပၚအေျခအေနအားလံုးကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ၾကည့္ရန္ လိုအပ္သည္။ ၎သည္ လုပ္ငန္းခြင္ႏွင့္ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ရမည္။ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရိွေသာ အေရးေပၚ အေျခအေနအရင္းအျမစ္အားလံုး ပါရမည္။ အေရးေပၚအစီအစဥ္ေရးဆဲြျခင္းဆိုသည္မွာ လုပ္ငန္းခြင္ရိွ အေရးေပၚအေျခအေန ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္သည့္ ရုပ္ သို႔မဟုတ္ ဓါတုအႏၱရာယ္မ်ားကို ဆန္းစစ္ျခင္း၊ မည္သည့္အရာျဖစ္သည္ကို ရွာေဖြျခင္း ျဖစ္သည္။ 

            အနည္းဆံုးအားျဖင့္ အေရးေပၚအစီအစဥ္တြင္ ေအာက္ပါတို႔ ပါ၀င္ရမည္။ (သို႔ေသာ္ ကန္႔သတ္မထားပါ။)


Ø  မီး သို႔မဟုတ္ အျခားအေရးေပၚအေျခအေနကို သတင္းပို႔ရမည့္ သင့္ေတာ္ေသာနည္းလမ္း

Ø  ကယ္ဆယ္ေရးမူ၀ါဒႏွင့္ လုပ္ငန္းစဥ္

Ø  အေရးေပၚလမ္းေၾကာင္းႏွင့္ ထြက္ေပါက္မ်ားသတ္မွတ္ျခင္း၊ ဥပမာ - အထပ္လိုက္ ထြက္ေပါက္ျပေျမပံု၊ လုပ္ငန္းခြင္ ေျမပံု၊ အႏၱရာယ္ကင္းသည့္ေနရာ၊ ခိုနားရမည့္ေနရာ

Ø  အေရးေပၚအစီအစဥ္တြင္ပါ၀င္သည့္သူမ်ား၊ ဆက္သြယ္ရမည့္သူမ်ား၊ ထိုအစီအစဥ္ကို ရွင္းျပႏုိင္သည့္ ရံုးတြင္း၊ ရံုးျပင္ တာ၀န္ရိွသူမ်ား၏ နာမည္၊ ရာထူး၊ ဆက္သြယ္ရမည့္နံပါတ္၊ ဌာနစသည္ 

Ø  အေရးႀကီးသည့္ စက္မ်ားကို ပိတ္ရန္က်န္ရိွေနသူ၊ မီးသတ္မည့္သူ ႏွင့္ စက္ပိတ္၍ မရႏိုင္ ျခင္းကဲ့သို႔ အျခားအေရးႀကီးေသာ ကိစၥမ်ားေဆာင္ရြက္ရမည့္ သူမ်ားအတြက္ အစီအစဥ္မ်ား (အေရးေပၚအေျခအေနအားလံုးအတြက္ ကယ္ဆယ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားမလုပ္မီ)

Ø  ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္ငန္းလုပ္မည့္သူ၊ ေဆးကုသေရးလုပ္ငန္း လုပ္မည့္သူမ်ားစာရင္း

Ø  အေရးေပၚစုရပ္ေနရာ၊ ကယ္ထုတ္လာၿပီးေနာက္ လူဦးေရစာရင္းေကာက္မည့္အစီအစဥ္၊ ပံုစံ

Ø  မီးေလာင္ျခင္း သို႔မဟုတ္ ေပါက္ကဲြျခင္းမ်ားအတြက္ ဆက္သြယ္ရမည့္ ေနာက္တစ္ေနရာ

Ø  ဥပေဒေၾကာင္းဆိုင္ရာ စာရြက္စာတမ္းမ်ား၊ စာရင္းအင္းဆိုင္ရာ စာရြက္စာတမ္းမ်ား၊ အလုပ္သမားမ်ား၏ အေရးေပၚ ဆက္သြယ္ရမည့္နံပါတ္မ်ား ႏွင့္ အျခားအေရးႀကီးေသာ စာရြက္စာတမ္းမ်ား ၏ မူရင္းကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိတၱဴကိုေသာ္လည္းေကာင္း ထိန္းသိမ္းထားရမည့္ ရံုးတြင္ျဖစ္ေစ၊ ရံုးျပင္ပတစ္ေနရာရာတြင္ျဖစ္ေစ လံုၿခံဳစိတ္ခ်ရသည့္ ေနရာ

Ø  အေရးေပၚအေျခအေနကို မည္ကဲ့သို႔သတင္းပို႔ရမည္၊ မည္ကဲ့သို႔ အေရးယူေဆာင္ရြက္ရမည္၊ မည္ကဲ့သုိ႔ ကယ္ဆယ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားလုပ္ရမည္ စသည္တို႔ကို အလုပ္သမားမ်ားအား အသိေပးထားရမည့္ နည္းလမ္း


ေနာက္ဆက္တဲြ ၇ သည္ အေရးေပၚစီမံခန္႔ခဲြမႈ စစ္ေဆးခ်က္ပုံစံျဖစ္၏။ သင့္လုပ္ငန္းခြင္အတြင္းမွ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရိွေသာ အေရးေပၚကိစၥမ်ားျပင္ဆင္ရာတြင္ ဤပံုစံကိုနမူနာယူ ျပင္ဆင္ႏုိင္ပါသည္။

            အေရးေပၚအေျခအေန မ်က္ႏွာစာတြင္ အေရးေပၚကယ္ဆယ္ေရး ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား ေရႊ႔ေျပာင္းေရာက္ရိွေရး ႏွင့္ ေဘးအႏၱရာယ္က်ေရာက္သည့္ေနရာတြင္ ဦးဆံုးေရာက္ရိွေဆာင္ရြက္ရမည့္သူမ်ားလည္း ပါ၀င္သည္။ မီးသတ္သမားမ်ား၊ ရဲမ်ား ႏွင့္ အေရးေပၚယာဥ္လုပ္သားမ်ားကဲ့သို႔ ခ်က္ခ်င္းတံု႔ျပန္ရန္လုိသူမ်ားသည္ အေရးေပၚ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းအတြက္ ေက်ာရိုးလုပ္သားမ်ားပင္ ျဖစ္၏။

            အေရးေပၚစီမံခန္႔ခဲြျခင္း၏ ေနာက္ဆံုးအဆင့္မွာ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရးျဖစ္၏။ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ အေရးေပၚျဖစ္ရပ္ေၾကာင့္ ပ်က္ယြင္းသြားသည့္ အေျခအေနမ်ားကို မူလအတိုင္းျပန္လည္ေရာက္ရိွရန္ စီမံေရး ျဖစ္သည္။ အေရးေပၚျဖစ္လွ်င္ျဖစ္ျခင္း ေဆာင္ရြက္ရမည့္လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ မတူစြာပင္ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရး၌ ခ်က္ခ်င္း အေရးယူေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္သည္မ်ားအတြက္ အားစိုက္လုပ္ကိုင္ရမည့္လုပ္ငန္းမ်ားစြာ ပါ၀င္သည္။

            ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရးမွာ ပ်က္စီးသြားသည့္ အေဆာက္အအုံမ်ားကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္ျခင္း၊ ၀န္ထမ္းမ်ား ျပန္လည္ခန္႔ထားျခင္း၊ အေရးႀကီးသည့္ အေျခခံအေဆာက္အဦမ်ားကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ျခင္း စသည့္ ဦးစြာအေလးထားရမည့္ အားထုတ္မႈမ်ားျဖစ္သည္။ 

၅၊ ၁၀။ စြမ္းေဆာင္ရည္ကို ေစာင့္ၾကည့္ျခင္း၊ တုိင္းတာျခင္း


            အဖဲြ႔အစည္းတစ္ခု၌ လအကကိစၥရပ္မ်ား စီမံခန္႔ခဲြရာတြင္ ညႊန္းကိန္းမ်ားႏွင့္ စြမ္းေဆာင္ရည္ တုိင္းတာမႈမ်ားမွာ အေရးႀကီးေပသည္။ မည္သည့္အရာမ်ားျဖစ္ပ်က္ေနသည္ကို ၎တို႔က ျပန္ေျပာျပႏိုင္သည္။ ထိုအခါမွသာလွ်င္ ကြ်ႏ္ုပ္တို႔သည္ ေျပာင္းလဲေနသည့္ အေျခအေနႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိမည့္ အေရးယူေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို ပံုေဖာ္ႏိုင္ေပမည္။

            ထိုအညႊန္းကိန္းမ်ားက ေအာက္ပါသတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို ေပးသည္။


Ø  ကြ်ႏု္ပ္တို႔ပတ္၀န္းက်င္၌ မည္သည့္အရာမ်ားျဖစ္ေနသနည္း။

Ø  ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ မည္ကဲ့သုိ႔လုပ္ၾကမည္နည္း။

Ø  သို႔ဆိုလွ်င္ မည္သည္တို႔ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့သနည္း။

Ø  တားဆီးရန္ လိုအပ္သည့္ ျဖစ္လတံၱ႔ေသာ အႏၱရာယ္ သို႔မဟုတ္ ျပႆနာမ်ားကို ႀကိဳတင္အသိေပးျခင္း


ထိေရာက္ေသာ အညႊန္းကိန္းမ်ားျဖစ္ေစရန္ အေရးႀကီးသည့္အခ်က္မ်ား -

က) ရည္မွန္းခ်က္၊ လြယ္ကူစြာ တုိင္းတာႏုိင္မႈ၊ အခ်က္အလက္မ်ားစုေဆာင္းႏုိင္မႈ

ခ) စြမ္းေဆာင္မႈကို တိုင္းတာမည့္ အဖြ႔ဲအစည္း သု႔ိမဟုတ္ လုပ္ငန္းအဖဲြ႔မ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ပတ္သက္မႈ၊

ဂ) စြမ္းေဆာင္မႈအဆင့္အလိုက္ လတ္တေလာႏွင့္ စိတ္ခ်ရေလာက္သည့္ အညႊန္းကိန္းမ်ား ပံ့ပိုးေပးႏုိင္မႈ၊

ဃ) အခ်က္အလက္မ်ားစုေဆာင္းေရးအတြက္ လုိအပ္သည့္ ကိရိယာ၊ လူ ႏွင့္ ထပ္မံပံ့ပိုးေပးရေသာနည္းပညာတို႔ႏွင့္

     ပတ္သက္သည့္ စရိတ္စကတတ္ႏိုင္မႈ

င) စြမ္းေဆာင္မႈကို တိုင္းတာမည့္ လုပ္ငန္းအဖဲြ႔မ်ား၏ ပိုင္ဆိုင္မႈ ႏွင့္ နားလည္မႈ


            အဖဲြ႔အစည္းတစ္ခုသည္ ၎၏လအကစြမ္းေဆာင္ရည္ကို တိုင္းတာႏိုင္ရန္ စံေပတံမ်ားရွာသင့္သည္။ ထိုအထဲတြင္ ေအာက္ပါတို႔ပါ၀င္ႏိုင္သည္။ (သို႔ေသာ္ ကန္႔သတ္မထားပါ။)


Ø  ခ်မွတ္ထားေသာမူ၀ါဒႏွင့္ ရည္မွန္းခ်က္တို႔ကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မႈ

Ø  အႏၱရာယ္ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္မႈ အား အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မႈ ႏွင့္ ထိေရာက္မႈ

Ø  အႏၱရာယ္က်ေရာက္မႈအျဖစ္အပ်က္အပါအ၀င္ လအကစ စနစ္၏ မေအာင္ျမင္ရျခင္းမွ သင္ခန္းစာရယူႏိုင္မႈ၊  (ထိခုိက္ဒဏ္ရာ ရမႈ၊ က်န္းမာေရးခ်ိဳ႔ယြင္းမႈ၊ မေတာ္တဆမႈမွ လက္မတင္ေလးလဲြေခ်ာ္မႈ စသည္)

Ø  လုပ္သားမ်ားႏွင့္ အျခားစိတ္၀င္စားသည့္အဖဲြ႔မ်ားအတြက္ သတိရိွမႈ၊ သင္တန္း၊ ဆက္သြယ္ေရးႏွင့္ အႀကံေပး အစီအစဥ္မ်ား၏ ထိေရာက္မႈ

Ø  လအကစကုိ ဖံြ႔ၿဖဳိးတိုးတက္ေစႏိုင္သည့္ (ႏွင့္/သို႔မဟုတ္) ျပန္လည္သံုးသပ္ရာတြင္အသံုးျပဳႏိုင္သည့္ သတင္းအခ်က္ အလက္မ်ားထုတ္ျပန္မႈ ႏွင့္ ၎တို႔ကိုအသံုးခ်မႈ စသည္

စံေပတံနမူနာမ်ား

ဥပမာ ၁။ ေအဘီစီကုမၼဏီမွ ၎တုိ႔၏ လအကစြမ္းေဆာင္မႈမ်ားကိုတိုင္းရန္ စံေပတံမ်ား

ဥပမာ ၂။ အက္စ္၀ိုင္ဇီကုမၼဏီ၏ သင္တန္းမ်ားအေပၚ ပံုမွန္အကဲျဖတ္မႈအားေစာင့္ၾကည့္ျခင္း အတြက္ တုိင္းတာမႈေပတံ

၅၊ ၁၁။ စနစ္အတြက္ လုပ္ငန္းစစ္


            လအကစလုပ္ငန္းစစ္ဟူသည္ အဖဲြ႔အစည္းတစ္ခုအေနႏွင့္ ၎တို႔၏ လအကစစနစ္၏ ထိေရာက္မႈကို ပံုမွန္ ျပန္လည္ ဆန္းစစ္ျခင္းအေပၚ စနစ္က်ၿပီးသီးျခားလြတ္လပ္သည့္ စစ္ေဆးမႈအစီအစဥ္တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ ပံုမွန္ လအကစလုပ္ငန္းစစ္သည္ လည္ပတ္ေနသည့္ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးစနစ္၏ စြမ္းေဆာင္ရည္ထိေရာက္မႈအတြက္ အေရးႀကီး ေပသည္။   

လအကစလုပ္ငန္းစစ္လုပ္ရျခင္း အဓိက အေၾကာင္းျပခ်က္ သံုးမ်ိဳးရိွ၏။

ü  လအကစစနစ္ကို လက္ေတြ႔က်င့္သံုးျခင္းႏွင့္ ထိန္းသိမ္းထားျခင္းအား ေသခ်ာေစရန္

ü  လအကစစနစ္သည္ ထိထိေရာက္ေရာက္ အလုပ္ လုပ္/မလုပ္ စစ္ေဆးရန္

ü  လအကစစနစ္မွ အားနည္းခ်က္ခ်ိဳ႔ယြင္းခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ရန္။ သို႔မွ စနစ္တိုးတက္ႏိုင္မည္။


လအကစလုပ္ငန္းစစ္သည္ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးစစ္ေဆးျခင္းမဟုတ္။ လုပ္ငန္းစစ္ဟူသည္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ထားခ်က္မ်ား၏ မွတ္တမ္းႏွင့္ စာရြက္စာတမ္းအေထာက္အထားမ်ားကို စစ္ေဆးျခင္း သာ ျဖစ္သည္။ လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း စစ္ေဆးျခင္းတစ္ခုသည္ လုပ္ငန္းစစ္၀င္ေနစဥ္အတြင္း စနစ္ကိုခဲြျခမ္းစစ္ေဆးျခင္းအတြက္ ဘာအေထာက္အကူမွ မျပဳပါ။ လုပ္ငန္းစစ္ဟူသည္ လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း အခ်ိန္တစ္ခုတိုင္း၌ မည္သည့္အရာမ်ား ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ သည္ကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ခဲြျခမ္းစိတ္ျဖာၾကည့္ျခင္း ျဖစ္သည္။

            လအကစလုပ္ငန္းစစ္က လအကပန္းတိုင္ကို ရေစႏုိင္ရန္ ခ်မွတ္ထားေသာ လအကမူ၀ါဒကိုၾကည့္သည္။ လုပ္ထံုး လုပ္နည္းႏွင့္ အစီအမံမ်ားကို ၾကည့္သည္။ လအကစလုပ္ငန္းစစ္ကို ကုမၼဏီအဖဲြ႔မွေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပင္ပအဖဲြ႔မွေသာ္ လည္းေကာင္း စစ္ႏုိင္သည္။ မူ၀ါဒ၊ လုပ္ငန္းစဥ္ႏွင့္ အစီအမံမ်ားကို လက္ေတြ႔မည္မွ် လိုက္နာအေကာင္အထည္ေဖာ္သနည္း ဆိုသည္ကို လုပ္ငန္းစစ္က လုပ္ငန္းမွတ္တမ္းႏွင့္ စာရြက္စာတမ္းအေထာက္အထားမ်ားကို ၾကည့္ကာ ဆံုးျဖတ္သည္။ ထိုမွ်သာ မက ၎တို႔စစ္ေဆးေတြ႔ရိွခဲ့သည့္ မွတ္တမ္းမ်ားႏွင့္ လုပ္ငန္းခြင္အတြင္းရိွေနမႈမ်ား ကိုက္ညီမႈရိွမရိွကိုလည္း လုပ္ငန္းခြင္ အတြင္းမွ လုပ္သားမ်ားကို လူေတြ႔ေမးျမန္းျခင္း၊ လုပ္ပံုကိုင္နည္းမ်ားကို လက္ေတြ႔ၾကည့္ရႈျခင္း စသည္ျဖင့္လည္း လုပ္ငန္းထဲ သို႔ကြင္းဆင္းကာ စစ္ေဆးမႈမ်ားျပဳသည္။

            လုပ္ငန္းစစ္သည္ လအကစနစ္ကို လက္ေတြ႔လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း မည္မွ်လိုက္နာက်င့္သုံးေၾကာင္း အကဲျဖတ္ႏိုင္ရန္ ရႏုိင္သမွ်ေသာ သက္ေသအေထာက္အထားမ်ားကို စုေဆာင္းသည္။ ရရိွလာေသာ အကဲျဖတ္ခ်က္မ်ားအေပၚမူတည္၍ လုပ္ငန္းစစ္က လအကစနစ္၏ ခ်ဳ႔ိယြင္းခ်က္၊ အားနည္းခ်က္မ်ားကို ေထာက္ျပကာ ပိုမိုတိုးတက္ေကာင္းမြန္သည့္ စနစ္တစ္ခု ျဖစ္လာေစရန္ အႀကံေပးသည္။
            ကုမၼဏီအတြင္းမွ ပုဂိၢဳလ္မ်ား သို႔မဟုတ္ ကုမၼဏီမွေရြးခ်ယ္ထားေသာ ျပင္ပမွ ပုဂိၢဳလ္မ်ားပါ၀င္လွ်က္ လအက လုပ္ငန္းစစ္စီမံခ်က္ကို ေရးဆဲြထားသင့္သည္။ ျပင္ပလုပ္ငန္းစစ္ဆုိသည္မွာ အဖဲြ႔အစည္း၏လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ပါ၀င္ပတ္သက္မႈ မရိွေသာ အျခားတစ္စံုတစ္ေယာက္ျဖစ္သည္။ ျပင္ပလုပ္ငန္းစစ္မွာ သေဘာတူညီမႈရယူထားသည့္ စံသတ္မွတ္ႏႈန္း ႏွင့္ အခ်က္ အလက္မ်ားေပၚအေျခခံ စစ္ေဆးျခင္းျဖစ္သည္။ အတြင္းလုပ္ငန္းစစ္မွာ ကုမၼဏီ၀န္ထမ္းမ်ားမွ စစ္ျခင္းျဖစ္၏။ လအကစ စနစ္ ႏွင့္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားကို ဆန္းစစ္ျခင္းမွ်သာမက ထို စီမံခ်က္ႏွင့္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားကုိ လက္ေတြ႔တြင္ အမွန္တကယ္ လုိက္နာက်င့္သံုးျခင္း ရိွမရိွကိုလည္း လုပ္ငန္းစစ္က သက္ေသျပေစသည္။ ထိုမွ်သာမက စနစ္ ႏွင့္ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္မ်ားကို လိုအပ္လွ်င္လိုအပ္သလို လက္ေတ႔ြက်င့္သံုးရန္လည္း လုပ္ငန္းစစ္က ေသခ်ာေစသည္။

            အမွန္ကိုဆိုရလွ်င္ လုပ္ငန္းစစ္၌ ျပင္ပမွ ပုဂိၢဳလ္မ်ားေရာ၊ အဖဲြ႔အစည္းအတြင္းမွ ပုဂိၢဳလ္မ်ားပါ ပါ၀င္သင့္သည္။ အတြင္း ႏွင့္ အျပင္ပူးေပါင္းစစ္ေဆးျခင္းျဖင့္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေသာ ရလဒ္မ်ား ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္သည္။



            လုပ္ငန္းစစ္အစီအစဥ္၌ က်က်နနစီမံထားသည့္ မ်က္ႏွာစာမ်ား ပါ၀င္သည္။ မ်က္ႏွာစာတစ္ခုခ်င္းစီတြင္ တိက်သည့္ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားရရိွရန္ ရည္ရြယ္ထားၿပီး ေနာက္မ်က္ႏွာစာတစ္ခု၏ ရလဒ္မ်ားေပၚလည္း မီွခိုေနသည္။ လအကလုပ္ငန္းစစ္ကို ေအာက္ပါအတိုင္း ပိုင္းျခားထားသည္။


Ø 


လုပ္ငန္းစစ္ မစမီ
စီမံျခင္း       


Ø 



ျပင္ဆင္ျခင္း


Ø 
 လုပ္ငန္းစစ္ေနစဥ္အတြင္း    
စာရြက္စာတမ္းမ်ားကို ျပန္လွန္စစ္ေဆးျခင္း


Ø  အေရးပါသည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ားကို လူေတြ႔ေမးျမန္းျခင္း

Ø 



လုပ္ငန္းအေျခအေနကို ေလ့လာျခင္း

Ø 


လုပ္ငန္းစစ္ၿပီးေနာက္
ေဆြးေႏြးပဲြကို အဆံုးသတ္ျခင္း


Ø  လုပ္ငန္းစစ္ အစီရင္ခံစာ

စီမံျခင္းကား လုပ္ငန္းစစ္အစီအစဥ္၏ ပထမဦးဆံုး စမွတ္ျဖစ္၏။ လုပ္ငန္းစစ္လုပ္ေနစဥ္အတြင္း သင္ ေခါင္းထဲတြင္ မွတ္ထားရမည့္ကိစၥ မ်ားစြာရိွေပသည္။ လုပ္ငန္းစစ္ကို မည္သူက၊ မည္သည့္ေနရာ၊ မည္သည့္အခ်ိန္တြင္၊ မည္သည့္အတြက္၊ မည္ကဲ့သို႔လုပ္မည္နည္း ဆုိသည္ကို စီစဥ္ရန္ ႀကိဳတင္စဥ္းစားထားရမည္။ လုပ္ငန္းစစ္၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုလည္း ေခါင္းထဲ ထည့္ထားရမည္။ ထိေရာက္ေသာ လုပ္ငန္းစစ္အစီအစဥ္ျဖစ္ရန္ လုပ္ငန္းစစ္လုပ္မည့္ေနရာမွ ရႏုိင္သမွ်ေသာ သတင္းအခ်က္ အလက္အားလံုးကို ျပန္လွန္စစ္ေဆးရန္လိုသည္။ လုပ္ငန္းစစ္ေနစဥ္အတြင္း လိုအပ္မည့္ လက္နက္ကိရိယာမွန္သမွ် စုေဆာင္း ထားရမည္။ ႀကိဳတင္စီစဥ္ထားစရာရိွသည္တို႔ကိုလည္း ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားရန္ လိုသည္။ ထိုအထဲတြင္ ေအာက္ပါတို႔ ပါ၀င္၏။


v  လုပ္ငန္းစစ္လုပ္မည့္ရက္ကို ႀကိဳတင္စီစဥ္ထားၿပီး လုပ္ငန္းစစ္မည့္အဖဲြ႔အေနႏွင့္ ျပင္စရာရိွသည္တို႔ျပင္ႏုိင္ရန္ ႀကိဳတင္ အသိေပးအေၾကာင္းၾကားထားရမည္။

v  လုပ္ငန္းစစ္အေနႏွင့္ လုိအပ္မည့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားျဖစ္ေသာ လုပ္ငန္းစစ္မည့္ လုပ္ငန္းခြင္မွ လုပ္ပံု ကိုင္နည္းမ်ား၊ အႏၱရာယ္၊ အႏၱရာယ္ရႏုိင္ေခ်ကို ထိန္းခ်ဳပ္မႈအစီအစဥ္ ႏွင့္ နည္းလမ္းမ်ား ကို ႀကိဳတင္စစ္ေဆးျခင္း၊ အခ်က္အလက္မ်ား ရယူျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ထားရမည္။

v  စစ္ေဆးမည့္ေနရာ၏ ေျမပံုႏွင့္ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္။ ဤေျမပံုႏွင့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားက လုပ္ငန္းစစ္အား ၎တို႔စစ္ရမည့္ ေနရာႏွင့္လုပ္ငန္းအေၾကာင္း ပံုေဖာ္မိေစ၊ နားလည္ႏိုင္ေစသည္။

v  ရႏုိင္မည္ဆုိလွ်င္ ယခင္ကစစ္ေဆးထားခဲ့သည့္ လုပ္ငန္းစစ္အစီရင္ခံစာ

v  လုပ္ငန္းစစ္အစီအစဥ္

v  လုပ္ငန္းစစ္ စစ္ေဆးမႈဇယား (ရႏိုင္ပါက)

v  လုပ္ငန္းစစ္မွ လုိအပ္မည့္ လက္နက္ကိရိယာမ်ား


ေအာက္ပါပံုစံမွာ သင့္လုပ္ငန္းစစ္အတြက္ ျပင္ဆင္ရန္ လမ္းညႊန္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဤလမ္းညႊန္ကို ျပည့္စံု လံုေလာက္ၿပီဟု မမွတ္ယူပါႏွင့္။ သင့္လုပ္ငန္းခြင္ႏွင့္ သင့္ေလ်ာ္ေအာင္ ျပန္လည္ျပင္ဆင္၊ ျဖည့္စြက္ရန္လိုပါသည္။

            လုပ္ငန္းစစ္ေဆာင္ရြက္ရန္ အဓိကအဆင့္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္၏။

v  လုပ္ငန္းစစ္မည့္ေနရာကို နားလည္ျခင္း (အဦးဆံုး)

v  အေရးပါသည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ားကို လူေတြ႔ေမးျမန္းျခင္း

v  ေမးခြန္းမ်ားေမးျမန္းျခင္း

v  စာရြက္စာတမ္းမ်ားကို ျပန္လွန္စစ္ေဆးျခင္း

v  အေျခအေနမ်ားကို ေလ့လာသံုးသပ္ျခင္း

လုပ္ငန္းစစ္အတြက္ အေျခခံ လက္နက္ကိရိယာသံုးခုမွာ (၁) စံုစမ္းျခင္း (၂) ေလ့လာျခင္း ႏွင့္ (၃) သက္ေသထူရန္ စမ္းသပ္ျခင္း တို႔ျဖစ္၏။ လုပ္ငန္းတြင္းရွိလုပ္သားအားလံုးကို လိုက္လံေျပာဆုိ ေမးျမန္းျခင္းမွာ ျဖစ္ႏိုင္သည့္ကိစၥမဟုတ္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူတို႔အထဲမွ အခ်ိဳ႔ကို ေရြးခ်ယ္ေျပာဆုိရမည္။ အဆင့္တစ္ခုစီမွ ပုဂိၢဳလ္အေရအတြက္ကို ေရြးခ်ယ္ရန္ ေယဘူယ် နည္းလမ္းမွာ သူတို႔ထံမွ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ရွာေဖြျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။

ေအးၿငိမ္း
၂၀ - ၁ - ၂၀၁၃။ ည ၁၁း၂၉ နာရီ

No comments: