အေသးစားႏွင့္အလတ္စားလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္
(၈ - ၁ - ၁၃)
အမွာ
ႏုိင္ငံအမ်ားစုတြင္ လုပ္သားအမ်ားစုပါ၀င္လုပ္ကိုင္ေနေသာ
အေသးစားႏွင့္အလတ္စားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားသည္ အေရးႀကီးေသာ အခန္းက႑တြင္ ပါ၀င္လွ်က္ရိွပါသည္။
စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအမ်ားစုတြင္ အေသးစားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား မွာ အမ်ားစုျဖစ္၏။ ကမၻာတစ္၀ွမ္းတြင္
အေရအတြက္အားျဖင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ ၉၉ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ တစ္မ်ိဳးသားလံုးထုတ္ကုန္
(GDP) ၏ ၄၀ မွ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ အေသးစားႏွင့္အလတ္စားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ျဖစ္ပါသည္။
က႑မ်ားစြာ၌ပင္ အေသးစားႏွင့္အလတ္စားလုပ္ငန္းမ်ားမွာ လုပ္ငန္းသစ္တီထြင္ျခင္းႏွင့္ အၿပိဳင္အဆိုင္တို႔အတြက္
တြန္းအားမ်ားျဖစ္သည္။ မ်ားစြာေသာတိုင္းႏိုင္ငံမ်ားသည္ စီးပြားေရးဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏွင့္
အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမ်ားအတြက္ ထိုအေသးစားလုပ္ငန္း မ်ားအေပၚ မ်ားစြာမွီခိုေနရေၾကာင္း
တစထက္တစ ပိုမိုသိနားလည္လာၾကသည္။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း
ၿပီးခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္မွစ၍ အေသးစားလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းေရးႏွင့္
က်န္းမာေရးမွာ သိသာစြာ ထြန္းကားလာခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံမ်ားစြာ၌ ထိုလုပ္ငန္းမ်ားကို အေထာက္အပံ့ေပးရန္
စီမံကိန္းမ်ားကို စတင္ခဲ့ၾကသည္။ ႏိုင္ငံအမ်ားစုတြင္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအေနႏွင့္ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းေရးႏွင့္
က်န္းမာေရးလိုအပ္ခ်က္မ်ား ျပည့္မီရန္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ားရိွၾကသည္။ ထိုလိုအပ္ခ်က္မ်ားကို
ျဖည့္ဆည္းရန္ အခ်ိဳ႔ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ ကင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္တစ္ရပ္
ရိွရန္လုိအပ္သည္။ ထိုစနစ္တြင္ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးေကာ္မတီ၊
အႏၱရာယ္ကင္းေရး အရာရိွမ်ားေရြးေကာက္ျခင္း၊ ပံုမွန္ အႏၱရာယ္အကဲျဖတ္မႈမ်ား ပါ၀င္သည္။
သို႔တိုင္ ထိုလိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းရန္ အေသးစားႏွင့္အလတ္စားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားအဖို႔
အခက္အခဲမ်ား ရိွေနေပ ေသးသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ပင္
သတ္မွတ္ထားသည့္ အေသးစားလုပ္ငန္းမ်ား၌ ဌာနတြင္း လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး
လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ အေရးႀကီးရျခင္းျဖစ္ေလသည္။ လုပ္ငန္းသဘာ၀အရ စနစ္တက်
အဖဲြ႔မ်ား (ဥပမာ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးေကာ္မတီ) ဖဲြ႔ရန္ မျဖစ္ႏိုင္္သည့္တိုင္
ရိုးရွင္းၿပီး ေငြကုန္ ေၾကးက်သက္သာသည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို ဦးစားေပးစဥ္းစား လုပ္ကိုင္ရေပမည္။
ဤလမ္းညႊန္ခ်က္မွာ
အလတ္စားႏွင့္ အေသးစားလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအဖို႔ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး
စီမံခ်က္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း၊ လက္ေတြ႔က်င့္သံုးျခင္း၊ ျပန္လည္ဆန္းစစ္ျခင္းႏွင့္
ပိုမိုတုိးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း တုိ႔တြင္ အေထာက္အကူရေစရန္ႏွင့္ လမ္းညႊန္ႏိုင္ရန္
ရည္ရြယ္ပါသည္။
ဤလမ္းညႊန္ခ်က္အား
ILO-OSH 2001: Guidelines on Occupational Safety and Health Management Systems ေပၚအေျခခံထားပါသည္။
၎မွာ လြန္ခဲ့ေသာ ASEAN-OSHNET၏ ေကာက္ခ်က္ႏွင့္ OSHMS ေပၚလစီ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္သံုးခုတို႔
ႏွီးေႏွာရာမွွ ေပၚထြက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤလမ္းညႊန္ခ်က္မွာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၁၆၊
၁၇ ရက္ မ်ားက မေလးရွားႏိုင္ငံ၊ ဂ်ဲန္တီးန္ဟိုက္လင္း (Genting Highland) တြင္ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ
ASEAN-OSHNET+3 OSHMS policy ဒိုင္ယာေလာ့၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားထဲမွ ရလဒ္တစ္ခုျဖစ္ေလသည္။
ထိုဒိုင္ယာေလာ့က အေသးစားလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ၎တို႔လုပ္ငန္းထဲ၌ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္
က်န္းမာေရးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ား လိုအပ္ပံုကို မီးေမာင္းထိုးျပခဲ့သည္။
ဤလမ္းညႊန္ခ်က္ကို မေလးရွား
အလုပ္သမား၊ က်န္းမာေရး ၀န္ႀကီးဌာန၊ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးဌာန၊
ဂ်ပန္ ႏွင့္ ဂ်ပန္ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးအႀကံေပးအဖဲြ႔ တို႔
ပူးေပါင္းေရးဆဲြထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
အခန္း
|
အေၾကာင္းအရာ
|
စာမ်က္ႏွာ
| ||
|
|
|
အမွာစာ
|
|
၁
|
|
|
နိဒါန္း
|
|
|
|
|
နယ္ပယ္
|
|
|
|
|
OSHMS ၏ အယူအဆ
|
|
|
|
|
အသံုးခ်ပံု
|
|
|
|
|
အက်ိဳးအျမတ္
|
|
|
|
|
|
|
၂
|
|
|
အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္
|
|
|
၂၊ ၁
|
|
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္
(OSHMS)
|
|
|
၂၊ ၂
|
|
အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ် (Risk)
|
|
|
၂၊ ၃
|
|
အႏၱရာယ္မ်ား
|
|
|
၂၊ ၄
|
|
အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ် ဆန္းစစ္ခ်က္ (Risk Assessment)
|
|
|
|
|
|
|
၃
|
|
|
ရည္ရြယ္ခ်က္
|
|
|
|
|
|
|
၄
|
|
|
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္ ဖဲြ႔စည္းပံု
|
|
|
|
|
|
|
၅
|
|
|
အဖဲြ႔အစည္းတစ္ခုအတြင္း၌ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး
စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း
|
|
|
၅၊ ၁
|
|
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး မူ၀ါဒ
|
|
|
၅၊ ၂
|
|
အႏၱရာယ္မ်ားကို ရွာေဖြျခင္း
|
|
|
၅၊ ၃
|
|
အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မ်ားကို ဆန္းစစ္ျခင္း
|
|
|
၅၊ ၄
|
|
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား တည္ေဆာက္ျခင္း
|
|
|
၅၊ ၅
|
|
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးအစီအစဥ္မ်ား ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ေစျခင္း
|
|
|
၅၊ ၆
|
|
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးအစီအစဥ္မ်ားအား
လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း
|
|
|
၅၊ ၇
|
|
တိုးတက္မႈအေျခအေနကို ပံုမွန္ေစာင့္ၾကည့္ျခင္း
|
|
|
၅၊ ၈
|
|
လုပ္ငန္းခြင္ထိခိုက္ဒဏ္ရာရမႈမ်ား၊ မေတာ္တဆမႈမ်ား ႏွင့္ ေရာဂါဘယမ်ားကို
စံုစမ္းစစ္ေဆးျခင္း
|
|
|
၅၊ ၉
|
|
အေရးေပၚအေျခအေနကို ကာကြယ္ျခင္း၊ ျပင္ဆင္ျခင္းႏွင့္ တုံ႔ျပန္ျခင္း
|
|
|
၅၊ ၁၀
|
|
စြမ္းေဆာင္ရည္ကို တိုင္းတာျခင္း၊ ေစာင့္ၾကည္ျခင္း
|
|
|
၅၊ ၁၁
|
|
လုပ္ငန္းစစ္ေဆးျခင္း
|
|
|
၅၊ ၁၂
|
|
ႀကိဳတင္ကာကြယ္ျခင္းႏွင့္ အမွားျပင္ဆင္ျခင္း
|
|
|
၅၊ ၁၃
|
|
စီမံခန္႔ခဲြေရးအဖဲြ႔၏ ျပန္လည္သံုးသပ္ခ်က္
|
|
|
၅၊ ၁၄
|
|
စဥ္ဆက္မျပတ္တုိးတက္မႈ
|
|
|
|
|
|
|
၆
|
|
|
အေျခခံလိုအပ္ခ်က္၊ စည္းမ်ဥ္း၊ လည္ပတ္ပံု
|
|
|
၆၊ ၁
|
|
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး ဖဲြ႔စည္းပံု
|
|
|
|
၆၊ ၁၊ ၁
|
ဆက္ဆံေရး
|
|
|
|
၆၊ ၁၊ ၂
|
တာ၀န္၀တၱရားမ်ား
|
|
|
|
၆၊ ၁၊ ၃
|
သင္တန္းမ်ား
|
|
|
၆၊ ၂
|
|
အလုပ္သမားမ်ား၏ ပူးေပါင္းပါ၀င္ေဆာင္ရြက္မႈ
|
|
|
၆၊ ၃
|
|
စာရြက္စာတမ္းမ်ား စနစ္တက် ထိန္းသိမ္းမႈ
|
|
|
၆၊ ၄
|
|
မွတ္တမ္းမ်ားထားရိွမႈ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
နိဂံုး
|
|
|
|
|
|
|
၇
|
|
|
ေနာက္ဆက္တဲြ
|
|
|
|
ပံုစံ ၁
|
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး မူ၀ါဒ နမူနာပံုစံ
|
|
|
|
ပံုစံ ၂
|
အႏၱရာယ္မ်ားကို ရွာေဖြျခင္း ပံုစံ
|
|
|
|
ပံုစံ ၃
|
အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မ်ားကို ဆန္းစစ္ျခင္း လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား
|
|
|
|
ပံုစံ ၄
|
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း
စစ္ေဆးခ်က္ ပံုစံ
|
|
|
|
ပံုစံ ၅
|
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းေရးစစ္ေဆးခ်က္ ပံုစံ
|
|
|
|
ပံုစံ ၆
|
လုပ္ငန္းခြင္ထိခိုက္ဒဏ္ရာရမႈ စံုစမ္းစစ္ေဆးခ်က္ပံုစံ
|
|
|
|
ပံုစံ ၇
|
အေရးေပၚအေျခအေန စီမံခန္႔ခဲြမႈ စစ္ေဆးခ်က္ပံုစံ
|
|
|
|
ပံုစံ ၈
|
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္ စစ္ေဆးခ်က္ပံုစံ
|
|
|
|
ပံုစံ ၉
|
စီမံခန္႔ခဲြေရးအဖဲြ႔၏ ျပန္လည္သံုးသပ္ခ်က္ ပံုစံ
|
|
|
|
ပံုစံ ၁၀
|
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး သင္တန္းစီမံခ်က္ ႏွင့္ သင္တန္းမွတ္တမ္းမ်ား
ပံုစံ
|
|
|
|
ပံုစံ ၁၁
|
ILO – OSH လမ္းညႊန္ခ်က္
|
|
နိဒါန္း
မည္သည့္ လုပ္ငန္းပိုင္ရွင္၊
မန္ေနဂ်ာမဆို ၎တို႔၏စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအား က႑စံုစီမံခန္႔ခဲြမႈျပဳရန္ တာ၀န္ရိွေပသည္။
ထိုအထဲ၌ ေငြေၾကးဆိုင္ရာကိစၥမ်ားသာမက လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း၌ ရိွေနစဥ္ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ႏွင့္
၎တို႔၏ အခ်ိန္ျပည့္၊ အခ်ိန္ ပိုင္း၊ အၿမဲတမ္း၀န္ထမ္းမ်ား၊ ၎၏ ကန္ထရိုက္တာမ်ား၊ အမ်ားျပည္သူစသည္တို႔၏
အႏၱရာယ္ကင္းေရး၊ က်န္းမာေရး ကိစၥမ်ား လည္း ပါ၀င္၏။ ဤလမ္းညႊန္ခ်က္အား အေသးစားႏွင့္ အလတ္စားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏
ပိုင္ရွင္မ်ား၊ အလုပ္ရွင္မ်ား၊ မန္ေနဂ်ာမ်ားကို လုပ္ငန္းခြင္၌ အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္
က်န္းမာေရးအတြက္ အေထာက္အကူျပဳႏုိင္ေစရန္ ေရးဆဲြထားျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
လုပ္ငန္းတိုင္းသည္ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္
က်န္းမာေရးတိုးတက္လာေစရန္ ဤ လုပ္ငန္းခြင္ အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္ကို
ခ်မွတ္က်င့္သံုးျခင္းျဖင့္ ျပဳလုပ္ႏိုင္သည္။ ၎၌ ေအာက္ပါတို႔ ပါ၀င္သည္။ - မိမိတို႔၏တာ၀န္၀တၱရားမ်ားကို ေသေသခ်ာခ်ာသိထားျခင္း
- မူ၀ါဒ ႏွင့္ အႏၱရာယ္ကင္းစြာလုပ္ရန္ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္
- လုပ္သားမ်ား ပူးေပါင္းပါ၀င္မႈ
- အႏၱရာယ္ကိုျမင္ႏိုင္မႈႏွင့္ စီမံခန္႔ခဲြႏိုင္မႈ
- လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး အသိပညာမ်ား ျဖန္႔ေ၀မႈ
- လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ားထိမ္းသိမ္းထားမႈ
- စဥ္ဆက္မျပတ္ တိုးတက္မႈ
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္
က်န္းမာေရးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ ေငြကုန္ေၾကးက်မ်ားရန္မလို၊ အခ်ိန္မ်ားစြာအကုန္ခံရန္မလို၊
ရႈပ္ေထြးခက္ခဲရန္ မလိုပါ။
နယ္ပယ္
ဤစာေစာင္မွာ အလတ္စားႏွင့္အေသးစားလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္
ရည္ရြယ္ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ အဘယ္ကို အလတ္စား၊ အဘယ္ကို အေသးစားဟု အတိအက် သတ္မွတ္ရန္မွာ
တုိင္းျပည္ကိုလုိက္၍ အဓိပၸါယ္သတ္မွတ္သူမ်ားေပၚ မူတည္ကြာျခားႏုိင္ပါသည္။ ႏုိင္ငံကြာသလို
အလတ္စား၊ အေသးစားလုပ္ငန္းမ်ား သတ္မွတ္ရာတြင္ ကြာျခားပါမည္။ သို႔ေသာ္ အလတ္စားႏွင့္အေသးစားလုပ္ငန္းမ်ားကို
သတ္မွတ္ရာတြင္မူ လုပ္ငန္းအတြင္းရိွ သတ္မွတ္ထားေသာ လုပ္သားဦးေရ၊ သို႔မဟုတ္ လုပ္ငန္းပမာဏတစ္ခုေအာက္ရိွ
လုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္ပါသည္။ လုပ္သားအင္အား ႏွင့္ လုပ္ငန္းပမာဏ သတ္မွတ္ရာတြင္ မူ ႏိုင္ငံေပၚမူတည္
ကြာသြားပါလိမ့္မည္။
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္၏
အယူအဆ
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္ဟူသည္
အဘယ္နည္း
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္
က်န္းမာေရး စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္ (ေနာက္ပိုင္းတြင္ ‘လအကစ’ ဟု အတိုေကာက္ သံုးပါမည္) ဆိုသည္မွာ
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး (ေနာက္ပိုင္းတြင္ ‘လအက’ ဟု အတိုေကာက္
သံုးပါမည္) အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏုိင္ေခ်မ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်ေရးအတြက္ စီမံခန္႔ခဲြရန္ စနစ္တက် ေပါင္းစပ္ညိွႏိႈင္းေပးျခင္းျဖစ္သည္။
လအကစသည္ အဖဲြ႔အစည္းမ်ားကို လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ
ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒမ်ား၊ စံႏႈန္းမ်ားကို လုိက္နာရာတြင္လည္းေကာင္း၊ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းေရးေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို
စဥ္ဆက္မျပတ္ ပိုမိုတိုးတက္လာေစရန္လည္းေကာင္း အေထာက္အကူျပဳသည္။ ဤကဲ့သို႔ျပဳလုပ္ျခင္းအားျဖင့္
၎တို႔အေနႏွင့္ လုပ္ငန္းခြင္ မေတာ္တဆမႈမ်ားႏွင့္ က်န္းမာေရးအႏၱရာယ္မ်ားကို ေဖ်ာက္ပစ္ႏုိင္ျခင္း၊
ပိုမိုေကာင္းမြန္ေသာစီမံခန္႔ခဲြျခင္းတို႔ျဖင့္ လုပ္ငန္း ခြင္အတြင္း လုပ္ကိုင္ေနသူမ်ားကို
အကာအကြယ္ေပးႏိုင္သည့္ ပိုမိုအႏၱရာယ္ကင္းေသာ အလုပ္ခြင္တစ္ခုျဖစ္လာေအာင္ ဖန္တီးေပးႏုိင္မည္
ျဖစ္သည္။
စီမံ၊ လုပ္၊ စစ္၊ ျပင္ စက္၀ုိင္း ႏွင့္ အစိတ္အပိုင္းမ်ား
စီမံခန္႔ခဲြမႈစနစ္သည္ ေယဘူယ်အားျဖင့္
“စီမံ၊ လုပ္၊ စစ္၊ ျပင္ စက္၀ိုင္း ပံုစံ” (PDCA Cycle) ကိုလိုက္နာသည္။ သို႔မဟုတ္ “တိုးတက္မႈစက္၀ိုင္း”
ကို အေျခခံသည္။ အဖဲြ႔အစည္းသည္ လအက ရည္မွန္းခ်က္မ်ားထားသည္။ ထိုရည္မွန္းခ်က္ သို႔ေရာက္ရန္
မည္သို႔လုပ္မည္ဟူသည့္ စီမံခ်က္မ်ားေရးဆဲြသည္။ ထြက္ေပၚလာသည့္ ရလဒ္မ်ားကို စစ္ေဆးသည္။
ကဲြလဲြခ်က္ မ်ားကို ျပန္လည္ျပဳျပင္သည္။ လအကစ သည္ ထို စီမံ၊ လုပ္၊ စစ္၊ ျပင္ ပံုစံေပၚအေျခခံသည္။
လုပ္ငန္းခြင္ေဘးအႏၱရာယ္မ်ား ကို ဖယ္ရွားေရး သို႔မဟုတ္ ေလွ်ာ့ခ်ေရးအတြက္ ထိုေဘးအႏၱရာယ္မ်ားကို
အစဥ္ေဖာ္ထုတ္ရန္၊ အကဲျဖတ္ရန္ ႏွင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ နည္းလမ္းမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္
ျပင္းထန္၍ စနစ္က်ေသာ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္မ်ား လုိပါသည္။ ေအာင္ျမင္ေသာ လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးမွာ
ထိေရာက္ေသာ ဦးေဆာင္စီမံခန္႔ခဲြမႈ ႏွင့္ လုပ္သားမ်ား၏ ပူးေပါင္းပါ၀င္မႈတို႔ေပၚ မူတည္ေနပါသည္။
စီမံ၊ လုပ္၊ စစ္၊ ျပင္ စက္၀ိုင္း ပံုစံမွာ ေအာက္ပါအတုိင္းျဖစ္၏။
Ø စီမံျခင္း (Plan) - အဓိကလိုအပ္ခ်က္ကို ရွာေဖြျခင္းႏွင့္ လအက
အစီအမံကို ခ်မွတ္ျခင္း
Ø ျပဳလုပ္ျခင္း (Do) - လအက အစီအမံကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း
Ø စစ္ေဆးျခင္း (Check) - ေမွ်ာ္လင့္ထားခ်က္ ႏွင့္ စီမံခ်က္လက္ေတြ႔ရလဒ္မ်ားကို
ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ျခင္း
Ø ျပန္လည္ျပင္ဆင္ျခင္း (Act) - ထိုရလဒ္မ်ားအၾကား ကြာျခားရျခင္း
အေၾကာင္းရင္းမ်ားကို ဆန္းစစ္ပါ။ ထို႔ေနာက္ တိုးတက္မႈရေစရန္ မည္ကဲ့သို႔ေသာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္းမ်ိဳးမ်ား
လုပ္ေဆာင္ရမည္ကို ရွာေဖြပါ။
လအကစကို အျခားစီမံခန္႔ခဲြေရးနည္းစနစ္မ်ားကဲ့သုိ႔ပင္ စီမံ၊
လုပ္၊ စစ္၊ ျပင္ ခ်ဥ္းကပ္နည္းအတိုင္း ေရးဆဲြထားသည္။ သူ႔လုပ္ပံုလုပ္နည္းမွာ ေအာက္ပါအတုိင္းျဖစ္၏။
မူ၀ါဒႏွင့္ရည္မွန္းခ်က္ (စီမံ) à တာ၀န္၀တၱရားႏွင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း (လုပ္) à အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း (စစ္) à ေစာင့္ၾကည့္ျခင္း၊ စစ္ေဆးျခင္း (ျပင္၊ အေရးတယူျပဳ) à တန္ဖိုးျဖတ္ျခင္း၊ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ျခင္း၊ တိုးတက္ေစျခင္း
စီမံ၊ လုပ္၊ စစ္၊ ျပင္ ခ်ဥ္းကပ္နည္းက
အႏၱရာယ္ကို ကာကြယ္ႏိုင္၊ တားဆီးႏိုင္ေသာလုပ္နည္းလုပ္ဟန္မ်ား စီမံခန္႔ခဲြမႈ၊ အေရးေပၚစီမံခ်က္၊
သင္တန္း၊ စာရြက္စာတမ္းကိစၥ၊ ဥပေဒအရ ႏွင့္ အျခားမ်ားစြာေသာ လအကဆိုင္ရာလိုအပ္ခ်က္တို႔ကို
အားလံုးငံုမိသည့္ လုပ္ငန္းေဘာင္တစ္ခု ပံ့ပိုးေပးသည္။
လုပ္သားမ်ား၏ ပူးေပါင္းပါ၀င္မႈ
လအကစီမံခန္႔ခဲြမႈႏွင့္ စီမံခ်က္၌
လုပ္သားမ်ားအား ပူေပါင္းပါ၀င္လာေစျခင္းသည္ လအကစီမံခန္႔ခဲြမႈ ႏွင့္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား
တုိးတက္လာေစရန္ ၎တို႔၏လႈပ္ရွားမႈႏွင့္ လုပ္ပံုကိုင္နည္းမ်ားတြင္ မည္သို႔လုပ္ရမည္ဟူေသာ
အသိသညာကိုေပးႏိုင္သည့္ ထိေရာက္ေသာနည္းလမ္းတစ္ခုျဖစ္၏။ အဖဲြ႔အစည္းမ်ားအေနႏွင့္ အလုပ္သမားမ်ားအား
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမ်ားရိွေစရန္ ၎တို႔ကိုယ္တိုင္
ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား ေပးႏုိင္ေၾကာင္း ပညာေပးရမည္ျဖစ္သည္။
ဒါေပမဲ့ ဒါ တကယ္ဘာကို ဆိုလိုတာလဲ ?
လအက လႈပ္ရွားမႈႏွင့္ အစီအမံမ်ားတြင္
အလုပ္သမားမ်ားကို အဓိပၸါယ္ရိွစြာ ပါ၀င္ေစရ ပါမည္။
အဖဲြ႔အစည္းတြင္ အလုပ္သမားမ်ားအား
တုိက္ရိုက္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သြယ္၀ိုက္၍ေသာ္ လည္းေကာင္း ပါ၀င္ေစႏိုင္သည္။ တိုက္ရိုက္အေနႏွင့္
လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးကိစၥမ်ားတြင္ တစ္ဦးခ်င္းစီအလုိက္ပါ၀င္ေစျခင္း၊
အဖဲြ႔မ်ားအေနႏွင့္ပါ၀င္ေစျခင္းတို႔ ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။ သြယ္၀ုိက္သည့္ အေနႏွင့္ သူတို႔ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွတစ္ဆင့္
(ဥပမာ - အလုပ္သမားမ်ားေရြးခ်ယ္ထားေသာ လအက ကိုယ္စားလွယ္) ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ေစႏိုင္သည္။
ထိုအထဲတြင္ အလုပ္သမားမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳထားသည့္ လအကေကာ္မတီမ်ားကဲ့သို႔ အဖဲြ႔အစည္း
မ်ားလည္း ပါ၀င္ႏုိင္ေပသည္။
No comments:
Post a Comment