အခ်ီး
ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းဟု
ပြာေလာင္ပြာေလာင္ေျပာလာၾကေသာ ယေန႔ေခတ္တြင္ ထိုဂလိုဘယ္ေကာင္းမႈေၾကာင့္ အေရွ႔တိုင္းႏိုင္ငံမ်ားမွ
ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကား၊ အေတြးအေခၚအယူအဆမ်ားအား အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားမွ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကား၊
အေတြးအေခၚ အယူအဆမ်ားက တျဖည္းျဖည္း ၀ါးၿမိဳလွ်က္ရိွေပသည္။ အထူးအားျဖင့္ကား ဖံြ႔ၿဖိဳးလာေလေလ
အေနာက္ယဥ္ေက်းမႈ ပိုမိုလႊမ္းမိုး လာေလေလ ျဖစ္၏။
ဤအထဲတြင္ ကြ်ႏ္ုပ္တို႔၏
ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားမွာလည္း အမ်ားနည္းတူ အေနာက္တိုင္းဒဏ္ကို မလြန္ဆန္ႏိုင္ပဲ
တျဖည္းျဖည္း ေပ်ာက္ကြယ္လာလွ်က္ ရိွေပသည္။ ဤတျဖည္းျဖည္း တိမ္ျမဳပ္ေပ်ာက္ကြယ္လာေနေသာ
ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈမ်ားအနက္ တစ္ခုမွာ ျမန္မာျပကၡဒိန္ျဖစ္၏။ ယခုအခါ ျမန္မာလူေနမႈအသိုင္းအ၀ိုင္းတြင္
ျမန္မာျပကၡဒိန္ႏွင့္ ပတ္သက္တာဆို၍ သႀကၤန္၊ ကဆုန္လျပည့္၊ ၀ါဆိုလျပည့္၊ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ႏွင့္
တေပါင္းလျပည့္ေလာက္သာ သိၾကေတာ့သည္။ သိသည္ဆိုတာေတာင္ သႀကၤန္ကို ျမန္မာျပကၡဒိန္ ႏွင့္
ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနမွန္းသိသူ နည္းပါသည္။ ေဟ့ အခု ျမန္မာလို ဘယ္ႏွခုႏွစ္လဲကြဟု ေမးလာလွ်င္
ကြ်န္ေတာ္ကစ၍ အင္း၊ ၁၃၇၄ ခု ထင္တာပဲ ဟု ေယာင္၀ါး၀ါးသာ ေျဖၾကေပလိမ့္မည္။ ဒီေန႔ ျမန္မာလို
ဘယ္ႏွရက္ေန႔လဲေဟ့ ဟု ေမးလာလွ်င္မူကား ေျဖႏိုင္သူ အေတာ္ ရွားေပလိမ့္မည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္
လုပ္ငန္းကိုင္ငန္း လုပ္ကိုင္ၾကရာ၌ အဂၤလိပ္ရက္မ်ားကိုသာ သံုးေနၾကေသာေၾကာင့္တည္း။
ယခုအခါ ျမန္မာျပကၡဒိန္ကို
သံုးၾကသူမ်ားမွာ ေက်းလက္ေတာရြာမ်ားမွ ျပည္သူမ်ားသာ ျဖစ္ၾကေပလိမ့္မည္။ ၿမိဳ႔ျပေနသူမ်ားကား
အမ်ားသံုး၊ ရံုးသံုး အဂၤလိပ္ရက္စဲြမ်ားႏွင့္ အထာက်လွ်က္ ရိွေနၿပီျဖစ္၏။ ျမန္မာျပကၡဒိန္အေၾကာင္း
က်က်နနသိသူဘယ္ႏွေယာက္ရိွသနည္းဟု စစ္တမ္း ေကာက္ၾကည့္ပါက လူတစ္သိန္းလွ်င္ ငါးေယာက္သိဘို႔
ခဲယဥ္းေပလိမ့္မည္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔အရြယ္ လူႀကီးမ်ားပင္လွ်င္ မသိၾကရကား ေနာက္ေပါက္ ကေလးမ်ားအဖို႔
(ကို၀ဏၰကို၊ ကိုရန္ႏိုင္ေအး၊ ကိုဇင္မင္း၊ ကိုရဲလင္းေက်ာ္ တို႔ကဲ့သို႔ ၀ါသနာအရ ေလ့လာသူအနည္းငယ္မွ
အပ) ေ၀လာေ၀းထဲက ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
ထိုမွ်သာမကေသး။ စာအုပ္ဆုိင္မ်ား၌
လိုက္လံရွာေဖြပါကလည္း ျမန္မာျပကၡဒိန္အေၾကာင္း ေရးသားထားေသာ စာအုပ္စာတမ္းမ်ားကို ရွာေတြ႔ႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ။
ပန္းဆိုးတန္းလမ္း အေဟာင္းဆိုင္မ်ား၌ကား စစ္စစ္ေပါက္ေပါက္ လိုက္လံရွာေဖြလွ်င္ ယခင္ႏွစ္
ေလးငါးဆယ္ေက်ာ္ က ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ထားေသာ စာအုပ္ေဟာင္း အနည္းငယ္ကို ရႏုိင္ပါလိမ့္မည္။
ဆိုးသည္မွာကား မဟုတ္သည္ကို
အဟုတ္မွတ္ကာ ျဖန္႔ေ၀ေနၾကျခင္းျဖစ္၏။ အင္တာနက္၏ ေကာင္းမႈေၾကာင့္ သတင္းပလင္း အခ်က္အလက္မ်ားမွာ
အလြန္လ်င္ျမန္စြာ ပ်႔ံႏွ႔ံေလရာ တစ္ေယာက္ေယာက္က မိမိရလာေသာ (ဥပမာ - သႀကၤန္အေၾကာင္း)
ေရးသားထားခ်က္မ်ားကို မိမိမိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းမ်ားအားလည္း သိေစလိုေသာ ေစတနာျဖင့္ ျဖန္႔၊
ထိုမိတ္ေဆြမ်ားကလည္း အျခား မိတ္ေဆြမ်ားထံ ျဖန္႔စသျဖင့္ ျဖန္႔ေလရာ ဤအမွားႀကီးသည္ လူငယ္ဆယ္ဂဏန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားထံ
ခဏခ်င္းေရာက္သြားမည္မွာ မုခ်။ ထိုအမွားကိုပင္ အမွန္ထင္ကာ မွတ္ၾက၊ သားၾက၊ ေျပာၾကဆိုၾကမည္မွာ
မလဲြ။ ထို႔ျပင္တ၀ ျမန္မာျပကၡဒိန္ကို အမွတ္မွားေနၾကသူမ်ားလည္း ဒုနဲ႔ေဒး ျဖစ္ပါသည္။
သို႔အတြက္ ျမန္မာျပကၡဒိန္အေၾကာင္း
ေနာင္လာေနာက္သားေတြသိေအာင္၊ တစ္နည္းအားျဖင့္လည္း ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈတစ္ခု ေပ်ာက္ကြယ္
သြားမည့္ အႏၱရာယ္မွလည္း ကာကြယ္ႏိုင္ေအာင္ ျမန္မာျပကၡဒိန္စာအုပ္တစ္အုပ္ ျပည့္ျပည့္စံုစံု
ေရးထုတ္မွျဖစ္မယ္ဟု ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ တာ၀န္ေပးလွ်က္ ဤ “ျမန္မာျပကၡဒိန္” စာအုပ္ကို ေရးပါသည္။
သို႔ဆိုလိုက္ျခင္းျဖင့္
ကြ်ႏ္ုပ္သည္ ျမန္မာျပကၡဒိန္အရာတြင္ သူမတူေအာင္ကြ်မ္းက်င္လွ်က္ ဆရာႀကီးတစ္ဆူ ျဖစ္ဘိသည္ဟု
ဆိုလိုရာ မေရာက္ပါ။ ဤကဲ့သို႔လည္း မိမိကိုယ္ကို မည္သည့္အခါမွ မေတြးထင္ခဲ့ပါ။ ၀ါသနာအရေလ့လာသျဖင့္
အနည္းငယ္ တီးမိေခါက္မိရံုမွ် ျဖစ္ပါသည္။ ဒါျဖင့္ မင္းေသေသခ်ာခ်ာမသိဘဲ ရမ္းေရးလို႔ ျဖစ္ပါ့မလားကြ
ဟုလည္း မထင္ေစလိုပါ။ ကြ်ႏု္ပ္ကား ကြ်ႏ္ုပ္၏ အသက္မွလဲြလွ်င္ စာအုပ္ကို အခ်စ္ဆံုးဟု ယူဆထားသူျဖစ္ေလ၏။
ျပကၡဒိန္အေၾကာင္း ေလ့လာလိုက္စားစဥ္ ၁၉၈၇ ခုႏွစ္မ်ားက ရန္ကုန္ၿမိဳ႔အတြင္း ရိွသမွ်စာအုပ္ဆုိင္မ်ားကို
ေမႊေႏွာက္ရွာေဖြၿပီး (ေန႔စားလုပ္သျဖင့္ ရေသာလုပ္ခအနည္းငယ္မွ ထမင္းဘိုးမွ်သာခ်န္ထားလွ်က္)
ျပကၡဒိန္ႏွင့္ ပတ္သက္သမွ် စာအုပ္စာတမ္းမ်ားကို ၀ယ္ယူစုေဆာင္းထားသျဖင့္ ျပကၡဒိန္ႏွင့္ပတ္သက္ေသာစာအုပ္စာတမ္း
အေတာ္စံုစံုေလးရိွသည္ဟု ေျပာလွ်င္ ရႏုိင္ပါလိမ့္မည္။
ေအာက္ပါစာရင္းမွာ
ယခုတစ္ေခါက္ ရန္ကုန္ျပန္စဥ္က ကြ်န္ေတာ့္စာအုပ္စင္မွ ေမႊေႏွာက္ရွာေဖြလာခဲ့ေသာ ျပကၡဒိန္ဆိုင္ရာ
စာအုပ္မ်ား စာရင္းျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ႔မွာ မူရင္းစာအုပ္မ်ားျဖစ္ၿပီး အခ်ိဳ႔မွာ လက္ေရးႏွင့္ကူးေရးထားေသာ
စာအုပ္မ်ားျဖစ္ပါ၏။ ယခု ျမန္မာျပကၡဒိန္ စာအုပ္ေရးရာတြင္ ဤစာအုပ္မ်ားကို ရည္ညြန္းကိုးကား
ေရးသားသြားပါမည္။
စဥ္
| <><>
>
စာအုပ္အမည္
| <><>
>
ေရးသားသူ
| <><>
>
ထုတ္ေ၀သည့္တိုက္၊ ခုႏွစ္
| <><>
>
မွတ္ခ်က္
| <><>
>
၁
| <><>
>
ျမန္မာ့ပကၡဒိန္ သုေတသနက်မ္း
| <><>
>
ဦးအုန္းႀကိဳင္
| <><>
>
စာေပဗိမာန္
| <><>
>
ပံုႏွိပ္မွတ္တမ္း စာမ်က္ႏွာစုတ္ေနသျဖင့္ ဖတ္မရပါ။ ၁၉၆၅
ခုႏွစ္ခန္႔ ျဖစ္ပါသည္။
| <><>
>
၂
| <><>
>
သႏိၵဌသႀကၤန္စကားေျပက်မ္း
| <><>
>
ဘဒၵႏၱေကာသလႅ
| <><>
>
က၀ိလကၡဏစာအုပ္ဆိုင္
| <><>
>
တစ္အုပ္လံုးကို လက္ေရးႏွင့္ ကူးထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ပံုႏွိပ္ခုႏွစ္မွတ္မထားမိပါ။
| <><>
>
၃
| <><>
>
၀ါထပ္ရက္ငင္ ၀ိ၀ါဒၿငိမ္းခ်မ္းေရးက်မ္း
| <><>
>
ဦးေက်ာ္ၿငိမ္း
| <><>
>
ဂုဏ၀တီပံုႏိွပ္တုိက္၊ ၁၃၁၀
| <><>
>
တစ္အုပ္လံုးကို လက္ေရးႏွင့္ ကူးထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
| <><>
>
၄
| <><>
>
သီရိပတိစကားေျဖ ကန္ဦးအာယုဒါယက်မ္း
| <><>
>
အရွင္ေကာသလႅ
| <><>
>
| <><>
>
တစ္အုပ္လံုးကို လက္ေရးႏွင့္ ကူးထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
| <><>
>
၅
| <><>
>
သဗၺမဂၤလာအခါေပးက်မ္း
| <><>
>
ဘဒၵႏၱေကာသလႅ
| <><>
>
| <><>
>
တစ္အုပ္လံုးကို လက္ေရးႏွင့္ ကူးထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
| <><>
>
၆
| <><>
>
ေဇာတိသေ၀ဒ သႀကၤန္တြက္ရိုးမ်ား
| <><>
>
ဦးေအး၀င္းေက်ာ္
| <><>
>
ေဇာတိသေ၀ဒမဂၢဇင္း
| <><>
>
ေဇာတိသေ၀ဒမဂၢဇင္းမ်ားမွ လက္ေရးျဖင့္ ကူးထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
| <><>
>
၇
| <><>
>
ေနၾကတ္-လၾကတ္ သရတြက္ရိုးက်မ္း ႏွင့္ သႏိၵဌ သေခၤပဋီကာက်မ္း
| <><>
>
ဦးေက်ာ္ၿငိမ္း
| <><>
>
စာေရးသူမူပိုင္၊ ထုတ္ေ၀သည့္ခုႏွစ္မပါ။
| <><>
>
| <><>
>
၈
| <><>
>
၃၂ႏွစ္ ေရွ႔ေျပးၿဂိဳဟ္သြား ျပကၡဒိန္ ေကာက္နည္း
| <><>
>
ပ်ဥ္းမနား ဦးသန္းေမာင္
| <><>
>
ပညာအလင္းျပ၊ ၁၉၇၀
| <><>
>
| <><>
>
၉
| <><>
>
လထပ္ရက္ငင္ တည္ထြင္ တြက္ပံု နည္းမ်ဳိးစံုေသာ အာကၯနသဘာ၀စိႏၱာက်မ္း
| <><>
>
ဆရာေတာ္ ဦးကု႑လ
| <><>
>
ဣစၦာသယ ပိဋကတ္ စာပံုႏွိပ္တိုက္၊ ၁၉၇၀
| <><>
>
| <><>
>
၁၀
| <><>
>
Surya Siddhanta
| <><>
>
Rev. Ebenezer Burgess
| <><>
>
Calcutta, 1935
| <><>
>
1860 Edition ကို ျပန္ရိုက္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
| <><>
>
၁၁
| <><>
>
အဓိမာသာဒိနိဏၰယ် မဇၥ်ရီက်မ္း
| <><>
>
ဆရာေတာ္ ဦးသီလာစာရ
| <><>
>
ေဇာတိသေ၀ဒမဂၢဇင္း
| <><>
>
ေဇာတိသေ၀ဒမဂၢဇင္းမ်ားမွ လက္ေရးျဖင့္ ကူးထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
| <><>
>
၁၂
| <><>
>
ေ၀ဒမဂၢဇင္း အမွတ္ (၁)
| <><>
>
| <><>
>
ေဇာတိသေ၀ဒမဂၢဇင္း၊ ၁၉၈၄၊ စက္တင္ဘာလ၊
| <><>
>
လက္ေရးျဖင့္ကူးထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
| <><>
>
၁၃
| <><>
>
ဇာတက ပါရိဇာတက်မ္း
| <><>
>
| <><>
>
| <><>
>
လက္ေရးႏွင့္ ကူးထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
| <><>
>
၁၄
| <><>
>
ပစၥည္းေပ်ာက္ရွာ ငါဆရာက်မ္း
| <><>
>
အတုလ ဆရာေအာင္
| <><>
>
ေအာင္ဗိမာန္ ပံုႏိွပ္တိုက္
၁၉၇၇
| <><>
>
ဤစာအုပ္မွ မဟာကာလအဖြင့္ပါ စာမ်က္ႏွာ အနည္းငယ္မွ်သာ ျပကၡဒိန္အတြက္
အသံုး၀င္ ပါသည္္။
| <><>
>
ထိုစာအုပ္မ်ားထဲမွ
အားအကုိးရဆံုးမွာ ဆရာဦးအုန္းႀကိဳင္၏ စာအုပ္ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာကား ျမန္မာႏိုင္ငံ ပကၡဒိန္အႀကံေပးအဖဲြ႔၀င္
ျဖစ္သည့္ျပင္ ေခတ္ပညာတတ္လည္းျဖစ္ေပရာ ျပကၡဒိန္အေၾကာင္းကို က်က်နန သုေတသနျပဳ ေရးထားပါသည္။
သို႔ေသာ္ ဆရာ၏ စာအုပ္မွာ ျပကၡဒိန္ရက္၊ ႏွစ္မ်ားအေၾကာင္းကို က်က်နနရွင္းျပ ထားေသာ္လည္း
ယခင္ ျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္က အသံုးျပဳခဲ့ေသာ ျမန္မာနာရီ၊ ေန႔ရက္မ်ား၊ ႏွစ္မ်ားအေၾကာင္းမပါပါ။
ထို႔ေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္ေရးမည့္စာအုပ္တြင္
ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္က အသံုးျပဳခဲ့ေသာ ျမန္မာနာရီ၊ အခ်ိန္ ႏွင့္ ႏွစ္ မ်ား။ ျမန္မာလမ်ား
ႏွင့္ ရာသီပဲြေတာ္မ်ားအေၾကာင္းအျပင္ သႀကၤန္အေၾကာင္းကို ပိုမိုျပည့္စံုေအာင္ေဖာ္ျပပါမည္။
သႀကၤန္ ဆိုသည္ႏွင့္ သႀကၤန္စာပါ တဲြပါလာ ေလ့ရိွရာ သႀကၤန္စာပါ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို အမ်ားျပည္သူနားလည္ေအာင္
ရွင္းလင္းေဖာ္ျပေပးပါမည္။
ထို႔အျပင္ ျမန္မာျပကၡဒိန္မ်ား၏
အဂၤါရပ္ ျဖစ္ေသာ အခါေပးရက္မ်ား (ရက္ရာဇာ၊ ျပႆဒါး၊ ရွမ္းရက္၊ ၀ါရမိတၱဳ စသည္) အေၾကာင္းကိုလည္း
ျပည့္ျပည့္စံုစံုေဖာ္ျပသြားပါမည္။ ေနာက္တစ္ခုမွာ ေနၾကတ္၊ လၾကတ္တြက္ရိုးျဖစ္၏။ ဆရာ၏
စာအုပ္တြင္ အနည္းငယ္သာ ေဖာ္ျပထား ပါသည္။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ ျပည့္ျပည့္စံုစံုေလး ေဖာ္ျပမည္ဟု
ရည္ရြယ္ပါသည္။
အထူးမွာကား ျမန္မာျပကၡဒိန္ကို
ျမန္မာအမ်ိဳးသားတို႔ ခဲယဥ္းမႈမရိွပဲ အလြယ္တကူ တြက္ခ်က္ႏိုင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားေပးႏိုင္ေအာင္
ႀကိဳးစားပါမည္။ အဂၤလိပ္ႏွစ္မ်ားကို ေလးငါးတန္း တတ္ေသာ ကေလးငယ္သည္ပင္ တြက္တတ္၏။ ကြ်ႏ္ုပ္တို႔
ျမန္မာျပကၡဒိန္ကိုလည္း အဘယ္ေၾကာင့္ မတြက္တတ္ရိွရမည္နည္း။
ကြ်ႏ္ုပ္မိတ္ေဆြမ်ားျဖစ္ေသာ
ကို၀ဏၰကို၊ ကိုရန္ႏိုင္ေအး၊ ကိုဇင္မင္း၊ ကိုရဲလင္းေက်ာ္တို႔က IT သမားမ်ားျဖစ္သျဖင့္
ျမန္မာျပကၡဒိန္ကို ပရိုဂရမ္ေရးကာ တီထြင္ၾကံဆၾကပါသည္။ အားေပးပါ၏။ ၎တို႔ကို ေက်းဇူးလည္းတင္ပါသည္။
အမွန္ကန္ဆံုး ျပကၡဒိန္တစ္ခုရေအာင္ ႀကိဳးစားၾကပါရန္လည္း တိုက္တြန္းပါသည္။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့
ပရိုဂရမ္မေရးတတ္ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ လက္ႏွင့္ပင္တြက္ရပါမည္။
ျမန္မာအမ်ိဳးေကာင္းသား၊
အမ်ိဳးေကာင္းသမီးကေလးမ်ားသည္ ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္မ်ားကို မေပ်ာက္မပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းတတ္သူမ်ား
ျဖစ္ၾကပါေစကုန္သတည္း။
ေက်းဇူးတင္ပါသည္။
ေအးၿငိမ္း
၉ ေမလ၊ ၂၀၁၂
၁၃၇၄ ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္
၄ ရက္ (အလြတ္ရ၍ မဟုတ္ပါ။ ေရးခါနီးမွ ျပကၡဒိန္ေကာက္လွန္ၿပီး ထည့္လိုက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။)
1 comment:
မဂၤလာပါဆရာ
ဆရာျပန္ေရာက္ေနျပီေပါ့-
ဆရာေျပာသလို မွန္လိုက္ေလဗ်ာ---
က်ေနာ္လည္းျမန္မာလိုဘယ္နွစ္ရက္လည္းဘယ္နွစ္ခုနွစ္လည္းဆိုတာမသိတာၾကာေပါ့-
ဂုဏ္ယူေျပာေနတာမဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ့္ကိုကိုယ္အသံုးမက်ဘူးဆိုတာကိုဝန္ခံတာပါ။
ေလးစားစြာျဖင့္
ဂ်စ္တူး(မံုရြာ)
Post a Comment