Friday, October 30, 2020

Gondola Safety

(၁) သေစရာနည်းလမ်းပေါလှသည့် မြန်မာပြည်


 

ဟိုတစ်နေ့က မန္တလေးတွင် ဆောက်လုပ်ဆဲ ၃၁ ထပ် အဆောက်အအုံပေါ်မှ ဂွန်ဒိုလာ ပြုတ်ကျကာ လုပ်သား (၃) ဦး သေဆုံးခဲ့၏။ 

 

ဤကဲ့သို့သော ဖြစ်ရပ်မျိုးမှာ မြန်မာပြည်အတွက် အထူးအဆန်း မဟုတ်ပါလေ။

ကျွန်ုပ်တို့တိုင်းပြည်တွင် ရနိုင်သော သေစရာနည်းလမ်းများအနက်မှ တစ်ခုသာ ဖြစ်ပါသည်။

ဟိုတလောက ဖားကန့်တွင် လူ (၂၀၀) လောက် သေတာရော ဘာဖြစ်ပါသနည်း။

ဘာမှ မဖြစ်ပါ။

စုံစမ်းစစ်ဆေးရေးအဖွဲ့က ဖုတ်ဖက်ခါ ထသွားကာ မဖြစ်ညစ်ကျယ် အစီရင်ခံစာလေးတင်ရုံမျှဖြင့် ပြီးသွားရသည်။

ဘာတဲ့ . . . သူတို့ပြောတာ။ လောဘကြောင့် သေတာပါ တဲ့။

ဩော် . . . အင်း။

ဧရာမစက်ကြီးတွေနဲ့တူးဆွပြီး ကောင်းပေ့ဆိုသည့် ကျောက်များကို ယူသွားပြီးနောက် ကျန်သည့်မြေစာခဲများ၌ ဘာမှတန်ဘိုးမရှိလှသော ကျောက်များကို လောဘတကြီးတူးဆွသည့် သကောင့်သားများကား သေတာတောင် နည်းသေးသည် ဟု ဆိုရမည်။

 

သူတို့က ခုမှသေတာ။ 

အမှန်က သေဘို့ကောင်းနေတာ ကြာပါပြီ။

ပြီးခဲ့သည့် ဒီဇင်ဘာလ ကျွန်ုပ်ရန်ကုန်ပြန်စဉ် မြို့လယ်ခေါင်မှ အဆောက်အဦးပေါ် တက်ကြည့်၏။ ဂွန်ဒိုလာမှ ဆိုင်းကြိုးကို Safety Harness မှ Carabiner ဖြင့်ဆက်ထား၏။ 

ကျွန်ုပ်အနေနှင့် သက်ပြင်းချရုံမှလွဲ၍ ဘာတတ်နိုင်ပါမည်နည်း။

ထိုအဆောက်အအုံကား ကမ်းနားလမ်း၌ရှိသဖြင့် မျက်နှာစာတစ်ဘက်မှာ မြစ်ဘက်ကို မျက်နှာမူထား၏။

ထို့ကြောင့် ထိုဘက်အခြမ်းမှာ လေအလွန်တိုက်လေ၏။

ထိုဘက်အခြမ်းတွင် လေပြင်းသဖြင့် ကလေးပုခက်လွှဲသလို ဘေးဘယ်ညာသို့ အသားကုန် ယမ်းနေသည့် ဂွန်ဒိုလာကို မိတ်ဆွေတစ်ယောက်က ကျွန်ုပ်ထံ ဗီဒီယိုပို့လာပါသည်။ ဂွန်ဒိုလာပေါ်၌ အလုပ်သမား (၂) ဦး အလုပ်လုပ်လျက်ရှိ၏။

ဗီဒီယိုကိုကြည့်ပြီး ကျွန်ုပ်မှာ ရင်တုန်ပန်းတုန် ဖြစ်မိ၏။

ကျွန်ုပ်က ထိုမိတ်ဆွေကို ဖြစ်နိုင်လျှင် ချက်ချင်းအလုပ်ရပ်ပြီး ဆင်းခိုင်းဘို့ အကြံပြုပါသည်။

သူကလည်း လုပ်ငန်းခွင်မှ တာဝန်ရှိသူများကို ဆက်သွယ်ပြောပါသည်။

သူတို့ကလည်း အလုပ်ကိုချက်ချင်းရပ်ကာ ပြန်ဆင်းလာခိုင်းပါသည်။

၎င်းတို့ကား သေနေ့မစေ့သေးသူများ ဖြစ်သတည်း။

 

ကိုဗစ်ကြောင့် အလုပ်များနားထားရစဉ်အတွင်း ကျွန်ုပ် Zoom ဖြင့် Design for Safety အကြောင်း အသိပညာ ဝေမျှခဲ့ပါသည်။ ကျွန်ုပ်တို့တိုင်းပြည်တွင် ဘာ safety အတွက် ဘာ design ရှိပါသနည်း။

 

အမောင်လုပ်သားတို့ -

အသင်တို့သည် မဖြစ်ညစ်ကျယ် လခကလေးအတွက် အသက်များကို ပေးဆပ်ကြကုန်လော့။

မြန်မာပြည်၌ အပေါဆုံးအရာကား လူ့အသက်များ ဖြစ်၏။

မပူပါနှင့်၊ သန်းပေါင်း (၅၀) ကျော်တောင်ရှိတာ။ သေပါလေ့။


 

(၂) ဂွန်ဒိုလာ


 

ကျွန်ုပ် ဂွန်ဒိုလာအကြောင်း သိကောင်းစရာ ဟု စာတစ်အုပ် ရေးထုတ်ထားပါသည်။ အဲလေ ရေးထားပါသည်။ ထုတ်တာကတော့ ဘတ်ဂျက်အခြေအနေကြောင့် မထုတ်ဖြစ်သေးပါ။ မကြာမီက ထုတ်ထားသည့် လက်စွဲစာအုပ် (၃) အုပ်မှ ပိုက်ဆံတချို့ ပြန်ဝင်လာလျှင်တော့ စာအုပ်ဖြစ်လာစရာ အကြောင်း ရှိပါသည်။

 

ဂွန်ဒိုလာဆိုတာ လေထဲမှာ တန်းလန်းဆွဲထားတာဖြစ်၏။

၎င်းအပေါ်တွင် Dead weight, live weight များ သက်ရောက်နေ၏။ လေတိုက်သဖြင့် ဖြစ်ပေါ်လာမည့် lateral force ကို ထည့်တွက်ရ၏။ ဂွန်ဒိုလာကို အတင်အချလုပ်မည့် သံကြိုးများ ပွန်းစားမှုကို ထည့်တွက်ရ၏။ လုပ်သားများက ဂွန်ဒိုလာပေါ်တွင် သတ်မှတ်ဝန်ချိန်တက် ပိုတင်မှာကို ထည့်တွက်ရ၏။ ထို့နောက်မှ counter weight ကို တွက်ရ၏။

ဤသည်မှာ သာမန်လုပ်သားများ၏ အရာမဟုတ်။ ကြီးကြပ်ရေးမှူး၊ မန်နေဂျာ ဆိုသူများ၏ အရာမဟုတ်။ 

အတတ်ပညာရှင် အင်ဂျင်နီယာက တွက်ချက် ဒီဇိုင်းထုတ်ပေးရတာဖြစ်၏။ (Professional Engineer’s design)

ဂွန်ဒိုလာကို ထိုဒီဇိုင်းအရသာ ဆင်ရ၏။

 

ဂွန်ဒိုလာဆင်ရာတွင်လည်း သေချာစွာလေ့ကျင့်ပေးထားသည့် တတ်ကျွမ်းနားလည်သူများသာ ဂွန်ဒိုလာအကြောင်း တတ်ကျွမ်းနားလည်သည့် ကြီးကြပ်ရေးမှူး၏ အနီးကပ်ကြီးကြပ်မှုအောက်တွင် ဆင်ရ၏။

ဆင်ပြီးသည့်အခါ အတတ်ပညာရှင် အင်ဂျင်နီယာက ထိုဂွန်ဒိုလာသည် ၎င်း၏ ဒီဇိုင်းအတိုင်း တပ်ဆင်ထားတာ ဟုတ်မဟုတ် စစ်ဆေးရ၏။ တပ်ဆင်ပုံမှန်သည်ဆိုလျှင် လက်မှတ်ထုတ်ပေးကာ အသုံးပြုခွင့်ပေး၏။ (COS – Certificate of Supervision) ထိုလက်မှတ်မရှိဘဲ အသုံးပြုလျှင် သုံးသည့် ကန်ထရိုက်တာကို ကြီးလေးစွာ ဒဏ်ရိုက်၏။

 

နောက်ပြီး ဂွန်ဒိုလာပေါ်တွင် အလုပ်သမား (၂) ယောက်လိုက်ပါလျှင် အဆောက်အဦပေါ်မှ တန်းလန်းဆွဲချထားသည့် အသက်ကယ်ကြိုး (independent lifeline) (၂) ချောင်းရှိရ၏။ အလုပ်သမားတစ်ဦးလျှင် အသက်ကယ်ကြိုး တစ်ချောင်း ရှိရ၏။ အသက်ကယ်ကြိုးတစ်ချောင်းတည်းတွင် နှစ်ဦး မျှမသုံးရ။ ဂွန်ဒိုလာပေါ်တွင် လိုက်ပါလာသည့် အလုပ်သမားသည် ကိုယ်သိုင်းကြိုးဝတ်ရ၏။ ထိုကိုယ်သိုင်းကြိုးကို အသက်ကယ်ကြိုးနှင့် fall arrestor သုံးကာ ဆက်ထားရ၏။ အသက်ကယ်ကြိုး၊ ကိုယ်သိုင်းကြိုး၊ fall arrestor စသည်တို့ အားလုံးကောင်းမွန်နေရန် လို၏။ သို့အတွက် ထိုအရာများကို မသုံးခင် အလုပ်သမားက သေချာစွာ စစ်ဆေးရ၏။ မည်ကဲ့သို့သုံးရမည်၊ မည်ကဲ့သို့စစ်ဆေးရမည်၊ မည်သည်တို့လိုက်နာရမည်ကို အလုပ်သမားအား သေချာစွာ လေ့ကျင့် သင်ကြားပေးထားရ၏။

 

များမကြာမီက ဖေ့စ်ဘုတ်ပေါ်တွင် ဂွန်ဒိုလာ၏ counter weight အဖြစ် သဲအိတ်များကို သုံးထားတာ တွေ့ရ၏။ ဤသည်မှာ မှားပါသည်။ Counter ကို အလေးချိန် လျော့ပါးသွားနိုင်သည့် ပစ္စည်းများ မသုံးရ။ သံတုံးကဲ့သို့ အလေးချိန် လျော့မသွားနိုင်သည့် ပစ္စည်းကိုသာ သုံးရ၏။

 

ဤသည်တို့မှာ စာရှုသူတို့ နားလည်နိုင်ရန် ကျွန်ုပ်က အကြမ်းဖျဉ်း ရေးပြတာဖြစ်ပါသည်။ 

အသေးစိတ်သိလိုသူများ ကျွန်ုပ်၏ ဂွန်ဒိုလာအကြောင်း သိကောင်းစရာ စာအုပ်ထွက်လာသည့်အခါ ဆက်လက် လေ့လာနိုင်ပါသည်။


 

(၃) ဥပဒေ၏ အခန်းကဏ္ဍ


 

Safety ဆိုသည်မှာ ပိုက်ဆံကုန်သည့် အလုပ်ဖြစ်၏။

အန္တရာယ်ကင်းရေးကို စနစ်တကျလုပ်ကြရန် ဥပဒေဖြင့် အတင်းအကျပ်လုပ်မှ ရ၏။ 

အန္တရာယ်ကင်းရေးကို စနစ်တကျ အကောင်အထည်ဖော်ရန် ဥပဒေ၊ နည်းဥပဒေ၊ လုပ်ထုံးလုပ်နည်း။ စံနှုန်းများ အားလုံး ပြည့်ပြည့်စုံစုံရှိထားရန်လို၏။ 

ဥပဒေ၊ နည်းဥပဒေများ ပြည့်ပြည့်စုံစုံရှိလာပြီဆိုလျှင် ထို ဥပဒေများ အသက်ဝင်လာရေးလည်း အရေးကြီးလှပေသေး၏။

မြန်မာပြည်၏ တရားဥပဒေစိုးမိုးရေးမှာ ယခုတိုင် မေးခွန်းထုတ်စရာ ဖြစ်နေသေး၏။

ယခုတိုင် ဥပဒေကို လိုသလို လက်တလုံးခြား လှည့်ဖြားနေသူများ ရှိနေသေး၏။

ဥပဒေရှိသည့်တိုင် ထိုဥပဒေ အသက်မဝင်၊ ငွေကို ရေလိုသုံးကာ လှည့်စားနေသူများရှိနေသေးပါကလည်း အလကားပင် ဖြစ်၏။

 

မြန်မာပြည်တွင် ယခုတိုင် အဘယ်ကြောင့် တရားဥပဒေ စိုးမိုးရေးကို မလုပ်နိုင်သေးသနည်း။

အဖြေကား NLD သည် တင်းပြည့်ကျပ်ပြည့် အစိုးရမဟုတ်သောကြောင့်တည်း။

 

ထို့ကြောင့်  . . . . . 

 

နိဂုံးချုပ်ရလျှင် . . 

 

ထို လူသေမှုများ ရပ်တန့်သွားအောင် . . 

ဥပဒေကို ကျော်ချင်သလိုကျော်၊ ခွချင်သလိုခွနေသူများအား နရင်းအုပ်နိုင်အောင် . . 

 

အသင်တို့သည် . . 

 

နိုဝင်ဘာ (၈) ရက်နေ့တွင် NLD ကိုသာ စုပြုံ မဲထည့်ကြကုန်လော့။

ယခုတိုင် ယပက်လက်နှင့် ယုတ်နေသည့် လူယုတ်မာများအား အပြီးတိုင် တိုက်ထုတ်ကြကုန်လော့။

(ဟုတ်တာမဟုတ်တာ၊ ဆိုင်တာမဆိုင်တာ အသာထား။ အချိန်ရှိတုံး အသားကုန်လော်ရတာ ဖြစ်၏။)

 

ကျေးဇူးတင်ပါသည်။

 

အေးငြိမ်း

၃၀ အောက်တိုဘာလ၊ ၂၀၂၀


 

No comments: