သင်တို့ စက်ဘီးစီးဖူးကြပါလိမ့်မည်။
စက်ဘီးစီးသည့်အခါ -
တာရာ လေနည်းနေသည့်အခါ နှင့်
တာရာကို လေအပြည့်ဖြည့်ထားသည့်အခါ -
အားစိုက်ရပုံခြင်း၊ အနှေးအမြန်ကွာခြားခြင်းတို့ကို အသင်တို့
သတိပြုမိပါလိမ့်မည်။
ဤသည်မှာ rolling resistance ကြောင့် ဖြစ်သတည်း။
စက်ဘီးပေါ် လူတက်စီးလိုက်သည့်အခါ မြေကြီးနှင့်ထိနေသော တာယာအပိုင်းသည်
အနည်းငယ် ပြားသွား၏။ စက်ဘီးကိုနင်း၍
ရွေ့သွားသည့်အခါ လည်နေသည့်ဘီးမှ မြေကြီးနှင့်ထိနေသည့်အပိုင်းမှာ ဆက်တိုက်
ပြားလိုက်သွား၏။
ဤသို့ တာယာသည် ဖောင်းလိုက်ပြားလိုက် ဆက်တိုက်ဖြစ်နေရာ
ကြာသော် အပူထွက်လာ၏။
ဤနည်းဖြင့် rolling resistance သည် ဘီးလည်ပတ်မှုကို အနှောက်အယှက်ဖြစ်စေ၏။ အမြန်နှုန်းကို လျော့ကျစေ၏။
တစ်နည်းအားဖြင့် Rolling resistance သည် ဘီးလည်ပတ်မှုကို ဟန့်တားထားသည့် အားတစ်ခုဖြစ်၏။ သို့အတွက် အကယ်၍သာ rolling
resistance ကို လျှော့ချနိုင်ပါက ကားများတွင် ဆီစားသက်သာ သွားမည်။
စက်ဘီးစီးသူတို့အဖို့ စက်ဘီးနင်းရာတွင် အားစိုက်ရပိုသက်သာသွားမည်။
အမြန်နှုန်းကို လျော့ကျစေသည့် အကြောင်းများတွင် ဘီးနှင့်
လမ်းမျက်နှာပြင်တို့အကြား လမ်းချော်မှု (slippage)၊ လမ်း၏ အခြေအနေ (ကတ္တရာလမ်း၊ မြေလမ်း၊ ကျောက်ကြမ်းလမ်း၊ သဲလမ်း စသည်)၊
တာယာအခြေအနေ (ပန်းကောင်း သည့်တာယာ၊ ဟောင်းနေပြီဖြစ်၍ ပန်းများ မရှိတော့သည့် တာယာ
စသည်)၊ ဘယ်ရင်ပွတ်အား စသည့်အချက်များလည်း ပါ၏။
Rolling resistance ဟူသည်
တာယာပုံပြောင်းခြင်းကြောင့် ဖြစ်လေရာ သံလမ်းပေါ်တွင် သံဘီးများဖြင့် ပြေးနေသည့်
ရထားဘီးများ၌ ပုံပြောင်းခြင်းသည် ပြောပလောက်အောင် မရှိလေရကား
စွမ်းအင်သုံးရတာခြင်းတူလျှင် ရထားသည် ကားထက် ဝန်ပိုဆွဲနိုင်လေသည်။
(ရထားစက်ခေါင်းတစ်ခုတည်းက တွဲပေါင်းများစွာကို ဆွဲသွားနိုင်ခြင်းမှာ ဤသဘောပင်
ဖြစ်၏။)
Rolling resistance တွင် အဓိကအကြောင်းတစ်ချက်မှာ
Hysteresis ဖြစ်၏။ ၎င်းမှာ လမ်းကြောင်းပေါ်၌ တာယာလိမ့်
သွားသည့်အခါ ဖြစ်ပေါ်လာသည့် စွမ်းအင်ဆုံးရှုံးမှု ဖြစ်၏။
ထိုစွမ်းအင်ဆုံးရှုံးမှုကို အင်ဂျင်စွမ်အားဖြင့် ကျော်လွှားနိုင်၏။
Rolling resistance ကို
ဖျောက်ဖျက်ပစ်၍မရသည့်တိုင် အနည်းဆုံးသို့ လျှော့ချနိုင်၏။ အပူထုတ်လုပ်မှုဒဏ်ကို
ခံနိုင်သည့် တာယာအမျိုးအစား ရွေးချယ်ခြင်း၊ ပုံပျက်ခြင်းအနည်းဆုံးဖြစ်စေရန်
တာယာဒီဇိုင်းရေးဆွဲခြင်း စသည့် နည်းများဖြင့် Rolling resistance ကို လျှော့ချနိုင်၏။ Rolling resistance နည်းသော
တာယာများသည် သမားရိုးကျ တာယာများထက် ဆီစားပိုသက်သာ၏။ ထို့ကြောင့်
ကားပိုင်ရှင်များသည် တာယာထုတ်လုပ်သူများထံ Rolling resistance နည်းသည့် တာယာများကို ရွေးချယ်မှာယူနိုင်၏။
ပြိုင်ကားများတွင် Rolling resistance နည်းစေရန် တာယာအချင်းကို လျှော့ချ၊ ဗျက်ကို ပိုကြီးထားပေး၏။
အောက်တွင် စက်ဘီးတာယာတစ်ခု၏ တည်ဆောက်ပုံကို ပြထားပါသည်။
ထို့ကြောင့် ကား/ထွန်စက်/စက်ဘီးစသည့် တာယာများကို Rolling resistance နည်းစေရန် လေဖြည့်သည့်အခါ မှန်မှန်ကန်ကန်
လေဖြည့်ရန် လို၏။ ကား/စက်ဘီးတာယာများကို လေပေါင်မည်မျှဖြည့်ရမည်ကို တာယာပေါ်တွင်
ရေးထားပါသည်။
စက်ဘီးပြင်ဆိုင်များအပါအဝင် စက်ဘီးစီးသူအများစုသည်
မိမိစက်ဘီးကို မည်မျှ လေဖြည့်ရမည် မသိကြ။ ကျွန်ုပ်၏ စက်ဘီးတာယာ tyre inflation pressure မှာ 40 psi – 60 psi ဖြစ်၏။ ကျွန်ုပ်က 45 psi လောက်ဖြည့်၏။
ယခု စက်ဘီးလေထိုးတံများတွင် ဖိအားပြမီတာပါ ပါသဖြင့် အဆင်ပြေပါသည်။
ဤသည်မှာ Rolling resistance အကြောင်း အကျဉ်းမျှဖြစ်သတည်း။
အေးငြိမ်း
၁၀ မေလ ၂၀၂၃
No comments:
Post a Comment